Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kan man älska alla människor!?, kärlek utan villkor.....
          mamamaggan
          Inlägg 30-05-2005, 20:28
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vilka underbara tankar och ord Solis!

Tror också på en kärleksfull uppfostran där barn och människor får vara svaga och visa sig i all sin " skruttighet". Brukar säga till mina söner att även om jag är vuxen så vill jag också krypa upp i någons knä och bli tröstad ibland. Man FÅR göra sådana saker som människa.

Jag har faktiskt lättare för att förstå de som begår hemskheter p g a vad de utsatts för själva än vad jag har att förstå vissa andra.

Många av oss tror att vi inte har några fördomar, att vi behandlar andra väl för att i nästa ögonblick " avslöja " oss genom ord eller handling. Det kan för mig verka svårare att komma till rätta med än rena lagbrott. Sådant händer hela tiden i vår vardag och kan såra människor väldigt , väldigt djupt. Kanske kan t o m sådant ibland ligga bakom rena " vansinneshandlingar". Ibland läser vi ju om att någon " löpt amok" utan , vad som synes, någon orsak/förklaring.

Det är synd om människorna sa Strindberg och så är det tycker jag. Det är synd om de som utsätts för våldet, fysiskt eller psykiskt, och det är faktiskt också synd om dem som utsätter andra för våldet. De förra har man tagit ifrån något ,de andra ha förnekats något.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 30-05-2005, 21:52
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Frågan var... Kan man älska alla människor!?, kärlek utan villkor.....

Svar...Nej!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 30-05-2005, 22:00
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Sulawesii @ 30-05-2005, 11:37)
          Är det verkligen så vanligt att man har fiender?
          Fiende och hat är så starka ord. Hatar vi verkligen och är de fiender, de som vi inte gillar?

Hade jag haft nån fiende, vilket jag inte har, så skulle jag gärna bjussa på en glass, får annars hade ju inte jag fått nån heller.

Ungefär så känner jag också - kan inte påminna mig att jag nånsin HATAT någon. Javissst, jag tycker otroligt illa om vissa personer oftast falska och oärliga människor. Men jag trivs alldeles för bra med tillvaron så som jag byggt upp den, för att vilja använda min energi till att hata någon, det måste ju ta lika mycket som det gör att älska någon, fast negativ energi. Nää, sådana människor får klara sig helt utan mig.
          Men är det inte så med alla människor man lär känna, dom har sidor jag tycker om och sidor jag inte tycker om. Dom som blir kvar som ens vänner är dom som har fler sidor man gillar än sidor man inte gillar. Man bortser/tolererar dom sidor man inte gillar eftersom man tycker att dom goda sidorna är övervägande.
          Dom med fler sidor man inte gillar, dom glider man ifrån. Tror inte någon kan säga att dom känner en människa som har enbart positiva sidor, eller??
          Fiender då, vad är det? Har jag mig veterligt aldrig haft några.
          Glassen kan jag också bjussa på, jag vill ändå bara ha en.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Eko*
          Inlägg 30-05-2005, 22:15
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 393
          Medlem nr: 5 158

Ja, kan man älska alla människor??

Min syn på saken är följande:

När man vet att alla människor i grunden är lika, så kan man älska alla. MEN! Var och en av oss är samtidigt en personlighet, en individ, med olika bakgrunder, olika värderingar, olika prioriteringar och olika tröskel beträffande värderingar, etc.
          Problemet infinner sig när man upptäcker drag hos sig själv eller hos någon annan som är allt annat än älskvärda,...men var så säker någonstans inom dig kan de dragen också finnas...bara att många av oss har - vad skall man säga - uppfostrats eller uppfostrat sig själv, blivit mycket medvetna eller supit i sig med modersmjölken det som är välgörande och gott för människan, skolats i positiv bemärkelse i livets skola och fått erfara vad gott och ont vill säga, osv. - så att vi väljer och vill välja det som är "gott".Vi vet skillnaden och vill inte ha det som inte är gott. Och de människor som inte har lärt sig allt detta eller för vilka livet gått snett i en eller annan bemärkelse, ja, dem har vi svårt att älska. Kanske borde vi? Jag vet inte, Men en sak vet jag. Vi behöver INTE och vi skall INTE ACCEPTERA deras onda gärningar.

Kramar från EKo
          wub.gif wub.gif wub.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 30-05-2005, 22:24
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (solis @ 30-05-2005, 10:28)
          Jesus och Dalai Lama älskar alla människor wub.gif

Lite tufft att börja påstå att man är duktigare än jesus... wacko.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          amaira
          Inlägg 31-05-2005, 08:50
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Sulawesii @ 30-05-2005, 11:37)
          Är det verkligen så vanligt att man har fiender?
          Fiende och hat är så starka ord. Hatar vi verkligen och är de fiender, de som vi inte gillar?

"Fiender" kan ju faktiskt vara vi själva som blir, i någon annans ögon ...

På min arbetsplats fanns en gång en "förvirrad dam" som hade odiagostiserad borderline.

(Ja, min "diagnos", och det var en lycka när jag förstod vad det handlade om. Om jag berättade historien, och även hennes historia, skulle ingen annan heller tvivla över diagnosen. Hon är ett klassiskt fall från början (barndom) till slut, och det är mycket synd om henne. men jag föredrar att tycka synd om henne på MYCKET långt avstånd, för hon är banne mig livsfarlig.)

Jag var hennes vän, för jag har så lätt att ta behövande människor under mina vingar.
          Sedan var det en man (kollega) som blev förtjust i mig, MIG, och därmed blev jag hennes fiende.
          Först kunde jag inte förstå, för hon höll masken till en början, men stal pengar ur min väska. När jag kom på henne, brakade det loss. Jag fick en utskällning som hette duga, hon började prata skit om mig och hitta på historier. Hon repade sönder lacken på min bil. Hon terrade mig med nattliga telefonsamtal en hel sommar.

Ja, hon BLEV definitivt min fiende - som det INTE var lätt att tycka om!! Och hon förstörde så oerhört mycket.
          Inte heller är det roligt att bli så baktalad som jag blev, på jobbet, med påhittade historier.

Att bjuda henne på hennes älsklingsglass, nä, det skulle jag inte gärna gjort då...
          Jag skulle nog hellre ha avstått från min egen...

Solis, vad jag menar?

Frågan är egentligen inte att vi står "bredvid varandra" , utan att den människan som "är min värsta fiende", på den plats där HON (han) är i sitt liv, får gynnas av en god glass... (får BRA saker i sitt liv, fast JAG "lider")

Sånt sitter långt inne!!!

Vad sägs om ett sånt här exempel:
          Din man har lämnat dig efter tjugo års äktenskap, för en yngre och vackrare kvinna. Du känner dig sviken, ratad, värdelös, gammal och ful. Och mycket mycket olycklig. Kanske känns det som att du aldrig kommer att kunna bli en hel och lycklig människa igen... Medan du VET att din f.d. man är LYCKLIG i sitt nya liv med den nya kvinnan.

Det är inte precis läge för att "bjuda på glass" då ...
          Att själv må så oerhört dåligt, och i detta gynna den andre ÄNNU mera lycka ...

Jag använder starka ord, när jag använder "hat" och "kärlek". Men det ÄR starka känlsor som är i omlopp i människor!!!!!!!!
          Sedan är vi olika till humör och temperament - och även i våra livsvilkor, och våra uppväxtvillkor.

De av er som sluppit "fiender" och "hat" i era liv wub.gif wub.gif wub.gif ni är GYNNADE, vet ni det? wub.gif wub.gif

Det är något att vara tacksam för wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Reserv
          Inlägg 31-05-2005, 09:03
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Hur vet du det? blink.gif wink.gif Det vet dom bara själva. Du kan säga att du älskar alla, men det är bara du själv som vet om du verkligen gör det, man kan inte lita helt och fullt på vad andra säger. sleep.gif

Citera
          *solis*
          Inlägg 31-05-2005, 10:00
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 749
          Medlem nr: 5 033

CITAT (Hannele @ 30-05-2005, 23:24)

Lite tufft att börja påstå att man är duktigare än jesus... wacko.gif

Jag tror inte att man kan bli duktigare än Jesus;för han verkligen älskade ALLA människor wub.gif

Citera
          *solis*
          Inlägg 31-05-2005, 10:06
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Reserv @ 31-05-2005, 10:03)

Hur vet du det? blink.gif wink.gif Det vet dom bara själva. Du kan säga att du älskar alla, men det är bara du själv som vet om du verkligen gör det, man kan inte lita helt och fullt på vad andra säger. sleep.gif

I alla fall Jesus är jag fullständigt säker på att han älskade alla människor wub.gif Dalai Lama är jag ganska säker på att han älskar alla människor wub.gif

Vad det gäller mig själv är jag alldeles säker på att jag inte förmår älska alla människor, men jag verkligen önskar att kunna göra det!

Citera
          Heddas matte
          Inlägg 31-05-2005, 10:12
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 3 696

tycker att det är viktigt att skilja på personerna som mördar och pedofilar och deras handlingar, så även om handlingen är avskyvärd så går personen fortfarande att älska...

om, tex mitt barn begick ett mord eller nåt annat hemskt skulle jag knappast sluta älska honom, men jag skulle fortfarande fördöma handlingen.

att säga att man vill "älska alla villkorslöst" tycker jag mest verkar vara en pose för att stärka det egna egot. Jag skiter högaktningsfullt i om JAG blir älskad av alla eller inte, så därför antar jag att "alla" struntar i huruvida jag älskar dom.

--------------------
          Mälaröarna, zon 2

Citera
          *solis*
          Inlägg 31-05-2005, 10:26
          Länk hit: #51

Medlem

Amaira wub.gif Jag tror att när den värsta vreden har försvunnit ifrån en människas hjärta så kan hon bjuda på glass sin värsta fiende wub.gif
          För då har man kommit underfund med att denna fiende är en viktig lärare för en själv!

Till ex. jag faktiskt och tyvärr hatade min egen mamma ända tills jag själv blev mamma och då först började jag att fatta vad det innebär att vara en mamma och en människa i denna värld sad.gif
          Och först 2001 försonades jag med min mamma i min ensamhet wub.gif

Alltså jag bar hat inom mig under många år och gjorde mig själv väldigt illa på det viset sad.gif Jag stannade i min utveckling i mångt och mycket inser jag nu efteråt. Hatet förstörde oerhört mycket i mitt tidigare liv sad.gif

Det underbara är ändå att jag under min mammas begravning insåg att ALL hat var fullständigt borta och mitt inre hade blivit renat så att säga och endast KÄRLEKEN finns kvar wub.gif( I alla fall vad det gäller min mamma och barndomstiden)

Det är egentligen oss själva vi alltid hatar när vi tror att vi hatar någon annan; den erfarenheten har jag fått under mitt liv.

Jag tror också att när man har varit med om starka upplevelse som att har varit hatad och har själv hatat så har man lärt massor om sig själv och kan lättare förstå när andra människor gör onda gärningar och kan då låta bli att fördöma andra.

Visst kan jag fortfarande tycka och det ofta att jag inte tycker om människor(deras beteende och gärningar) men det är nog för att jag vet att jag inte orkar engagera mig längre.

Mina barn och vovvarna är viktigaste i mitt liv wub.gif

Citera
          *solis*
          Inlägg 31-05-2005, 10:30
          Länk hit: #52

Medlem

"att säga att man vill "älska alla villkorslöst" tycker jag mest verkar vara en pose för att stärka det egna egot" av Heddas matte

Helt rätt tänkt;den risken finns jo alltid och kommer att alltid finnas!

Citera
          amaira
          Inlägg 31-05-2005, 10:41
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (solis @ 31-05-2005, 11:26)
          Amaira wub.gif Jag tror att när den värsta vreden har försvunnit ifrån en människas hjärta så kan hon bjuda på glass sin värsta fiende wub.gif

Jaa ... wub.gif wub.gif

Och vreden försvinner, när man förstår! (oavsett "lärdom" eller inte)

När jag FÖRSTÅR, så ser jag ju också, att det inte handlar om MIG (!) när någon anfaller mig. Den andre ser inte mig, utan ett "spöke ur sitt förflutna" som jag får bli iklädd rollen av...

Vi bär alla en inre teater, som vi befolkar med yttre människor... Det är många roller som vi tillsätter, och blir tilldelade...

Håller med varje ord av dig solis wub.gif wub.gif

Det är skönt och befriande, att kunna se sin mamma som en KVINNA och MEDMÄNNISKA, och inte bara "mamma".

Det är skönt och befriande, att kunna se sin mamma som en kvinna av sin tid, sin uppväxt, sin kultur (även sub-kultur (hennes egen familj t.ex.) och av sina upplevelser.

Även när det gäller mammor (och pappor) så är det aldrig barnets fel (fast barn, och vi barnet inom oss, automatiskt tror det), när föräldrar inte håller i sitt föräldraskap.
          Även om jag inte tycker om att prata i termer av offer, så är nog både föräldrar och barn "offret" när föräldraskapet brister alltför mycket.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          *solis*
          Inlägg 31-05-2005, 11:26
          Länk hit: #54

Medlem

Jag tror att den sanna äkta djupa kärleken omfamnar oss alla hela tiden wub.gif Vi har bara så svårt att uppfatta detta; speciellt när svårigheter nästan tar livet av en och till oc med gör det.
          Men kärleken finns där hela tiden wub.gif

Det märkliga är att det är svårigheterna i mitt eget liv som har öppnat mina inre stål dörrar och nu kan kärleken strömma in i mitt hjärta och kärleken strömmar ut till världen inifrån mitt hjärta wub.gif

Citera
          Reserv
          Inlägg 31-05-2005, 11:46
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (solis @ 31-05-2005, 12:26)
          Jag tror att den sanna äkta djupa kärleken omfamnar oss alla hela tiden wub.gif Vi har bara så svårt att uppfatta detta; speciellt när svårigheter nästan tar livet av en och till oc med gör det.

Det märkliga är att det är svårigheterna i mitt eget liv som har öppnat mina inre stål dörrar och nu kan kärleken strömma in i mitt hjärta och kärleken strömmar ut till världen inifrån mitt hjärta wub.gif

blink.gif Ursäkta, men det här börjar likna ett väckelsemöte! wacko.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 31-05-2005, 11:51
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (Reserv @ 31-05-2005, 12:46)
          Ursäkta, men det här börjar likna ett väckelsemöte! wacko.gif

Ha, ha! Kan inte annat än hålla med dig! Men så är jag ju oxå väl förankrad i verkligheten. biggrin.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          farbror B
          Inlägg 31-05-2005, 11:57
          Länk hit: #57

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

*hakar på*

det lilla ljus jag har
          det ska få lysa klart...

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera
          Rossi
          Inlägg 31-05-2005, 11:57
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (farbror B @ 31-05-2005, 12:57)
          *hakar på*

det lilla ljus jag har
          det ska få lysa klart...

Halleluja! laugh.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Christoffer
          Inlägg 31-05-2005, 12:28
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

Solis, det låter mera som en kärlekskänsla, än att det skulle vara fråga om riktig kärlek.

Skulle du tex vilja massera varenda person som kom fram till dig på stan
          och bad om det? rolleyes.gif

I sådana fall skulle jag vilja ha massage, för jag har så ont i nacken! wub.gif

Citera
          *solis*
          Inlägg 31-05-2005, 14:17
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Reserv @ 31-05-2005, 12:46)
          CITAT (solis @ 31-05-2005, 12:26)

blink.gif Ursäkta, men det här börjar likna ett väckelsemöte! wacko.gif

Varför det då???

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 23:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon