Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Knölklockan, har någon lyckats bli av med den?
          Sommartorparn
          Inlägg 31-05-2005, 18:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Alltså,
          jag har ett litet stycke ogräsmark, där jag vill så gräs. Men så växer där knölklocka. Min idé var att den skulle bort först. Sedan 5 år tillbaka försöker jag vår och höst att så detta gräs. Vet inte hur många gånger jag har köpt gräsfrö som sedan datumet har gått ut på...... Varje gång jag ska till att så så ser jag att knölklocksbladen är där igen! De första åren grävde jag. Två gånger om året. Sedan övergick jag till Roundup, två gånger om året. Nu står jag redo med gräsfröet igen, och ser att knölklockan har kommit upp igen......Funderar på marktäckning, men hur många år innan knölklockan är borta? Om man schaktar bort jorden och lägger den i en övertäckt hög någonstans. Hur många år innan man kan använda den? Kan man någonsin använda den.

Och så har jag den i hela rosenrabatten. Kirskålen som täckte den har jag till slut fått bort (Roundup). Men nu när marken är bar så visar det sig att det kommer upp knölklocka ÖVERALLT!

Jag har den också i den klippta gräsmattan där den sprider sig över en allt större yta trotts ständig klippning. På dessa ställen är marken nedsjunken, verkar som knölklockan "äter" jord. Det är ingen mening med att göra om 'gräsmattan' eftersom knölarna då bara sprids omkring.

Finns det någon levande människa som har lyckats bli av med knölklocka i sin trädgård?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 15:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon