|
|
  |
Ny röktråd, vågar inte öppna den gammla |
|
|
|
05-06-2005, 18:51
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Jag undrar--stillsamt-- varför läkare röker, när de "ska" veta vad dessa mobbade rökare anses kosta sjukvården.......
|
|
|
|
|
05-06-2005, 19:05
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Jasmin @ 05-06-2005, 19:44) Nu måste jag få lägga mig i debatten! Som fd rökare så vill jag berätta ang att rökare kostar sammhället si och så mycket osv. Jag slutade röka men fick cancer ändå(frisk i dag), dock ej rökrelaterad,men ändå. Jag menar att just cancer är väl ett stort (även kol) argument mot rökning. En annan sak som också slog mig är att jag är mycket oftare sjuk nuförtiden när jag är rökfri. Det är väl konstigt? En annan sak, man får nästan aldrig pusta ut på jobbet om det är jobbigt och stresssigt någon dag. För det ser mycket konstigt ut om man bara sätter sig ner och vilar ett tag. Jag menar inte att lata sig och slöa. bara den där naturliga pausen som man får som rökare. I bland har jag faktiskt funderat på att börja i gen!  Ja mickro pauser borde vi alla ha, men det är inte lätt att få till det med alla slimmade orginisationer och vi själva bidrar åxå till en stor del att det inte finns tid till en paus då och då, jag menar att vi "springer fortare och fortare på våra arbetsplatser i stället för att kräva lungnare tempo, nu kom jag lite vid sidan av ämnet.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
04-02-2006, 11:11
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Idag kom det nya hemska rön ang rökning. rökande mödrar
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
04-02-2006, 11:30
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (andersen @ 04-02-2006, 11:11) Idag kom det nya hemska rön ang rökning. rökande mödrar Rökning under graviditeten ökar också risken för att moderkakan ska lossna med 50 procent. Att moderkakan lossnar innebär en kraftigt ökad risk för att fostret ska dö. Rökande mammor 2Och ...kvinnor som rökte under graviditeten fick barn med lägre IQ som vuxna, jämfört med barn till icke-rökande mammor. Rökande mammor 3
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
04-02-2006, 11:37
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Sorgligt med rökande mammor.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
04-02-2006, 11:38
|

Medlem

|
Det är egoistiskt, eftersom barnet inte kan komma undan s a s.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
04-02-2006, 12:37
|
Medlem
Antal inlägg: 822
Medlem nr: 6 783

|
CITAT (Jasmin @ 05-06-2005, 18:44) Nu måste jag få lägga mig i debatten! Som fd rökare så vill jag berätta ang att rökare kostar sammhället si och så mycket osv. Jag slutade röka men fick cancer ändå(frisk i dag), dock ej rökrelaterad,men ändå. Jag menar att just cancer är väl ett stort (även kol) argument mot rökning. En annan sak som också slog mig är att jag är mycket oftare sjuk nuförtiden när jag är rökfri. Det är väl konstigt? En annan sak, man får nästan aldrig pusta ut på jobbet om det är jobbigt och stresssigt någon dag. För det ser mycket konstigt ut om man bara sätter sig ner och vilar ett tag. Jag menar inte att lata sig och slöa. bara den där naturliga pausen som man får som rökare. I bland har jag faktiskt funderat på att börja i gen!  efter som jag är en ickerökare som ialla år sett hur rökare sprungit ifrån sitt arbete för att röka under arbetsdagen. Men vi adra får sitta och arbete FULL tid. Jag kollade en person under en tid och räknade ut hur mycke tid det var. Kommer inte riktigt ihåg just nu men jag tror att det nästan hade blivit en extra semester vecka för oss icke rökare. Varför ska de ha rätt att maska på sin arbetstid. Som Jasmin sa så kan man ju inte bara gå ut och sätta sig ute i solen UTAN att röka. Ang nedskräpning så tycker jag det är lika j-ligt vad man än slänger. Hur kan man bara stå och "tappa" papper och fimpar på gatan??!! OTROLIGT
--------------------
Hälsningar Klematis
|
|
|
|
|
04-02-2006, 12:40
|

Medlem

|
Ta en fruktpaus och hänvisa till rökpauserna som dina kollegor tar.
--------------------
|
|
|
|
|
04-02-2006, 12:43
|
Medlem

|
Ja det skulle man ju kunna börja med fruktpaus ute i friska luften. Det borde ju gå under friskvårdsaktiviteter!
--------------------
Hälsningar Klematis
|
|
|
|
|
04-02-2006, 12:45
|

Medlem

|
Ja, om inte annat kan det få arbetsgivaren att reglera pauserna i avtalet så att det blir lika för alla. Så är det på Telia där jag jobbade tidigare. Det var ganska praktiskt faktiskt.
--------------------
|
|
|
|
|
04-02-2006, 12:47
|
Medlem

|
SOm jag läste i artikel från Jönköping eller var det nu var, där man fick stämpla ut. Det verkar ju helt ok när man har extra paus.
--------------------
Hälsningar Klematis
|
|
|
|
|
04-02-2006, 12:47
|

Medlem

|
Det är helt okej, för då betalar inte arbetsgivaren lön för den tiden. LÅter som en bra idé i mina öron.
--------------------
|
|
|
|
|
04-02-2006, 12:48
|
Medlem

|
Precis och rättvist mot alla.
--------------------
Hälsningar Klematis
|
|
|
|
|
04-02-2006, 12:53
|

Medlem

|
Om bara rökarna inte stod precis vid entrén - fast askkopparna brukar ju stp där dumt nog. Man får ju hålla andan för att kunna gå in och ut Sen att det bara skulle vara att vädra bort lukten, det tycker jag inte räcker. Det stinker ändå, en rejäl tvätt är det enda som hjälper och hur kul är det när man kommer hem från krogen klockan 2? Och hur kul tycker grannarna det är att idioten på tredje våningen börjar spola i rören mitt i natten? För sova med röklukt i håret kan jag inte, jag får sådan skallebank av lukten att jag nästan gråter. Och nej, jag dricker inte alkohol, så det beror inte på det
--------------------
|
|
|
|
|
04-02-2006, 16:34
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (LadyG @ 04-02-2006, 12:53) hur kul är det när man kommer hem från krogen klockan 2? Och hur kul tycker grannarna det är att idioten på tredje våningen börjar spola i rören mitt i natten? För sova med röklukt i håret kan jag inte, jag får sådan skallebank av lukten att jag nästan gråter. Och nej, jag dricker inte alkohol, så det beror inte på det  Var hittar du den krogen som dom röker på nu??  Här i sundsvall så är det i alla fall rökförbud.
|
|
|
|
|
04-02-2006, 18:52
|
Medlem

|
Det skulle ju kunna vara så att man fick lämna en summa när man flyttade in som skulle gå till renovering av lägenheten om det är onormalt slitage. Så är det helt säker på vissa ställen. Det är ju inte bara rök som förstör lägenheter. Vet om en tant som hade 10 katter i en lägenhet som gjorde lite av varje. Det blev en ganska omfattande renovering. Och stackars djur.
--------------------
Hälsningar Klematis
|
|
|
|
|
04-02-2006, 22:01
|

Medlem

|
CITAT (Reserv @ 04-02-2006, 16:34) CITAT (LadyG @ 04-02-2006, 12:53) hur kul är det när man kommer hem från krogen klockan 2? Och hur kul tycker grannarna det är att idioten på tredje våningen börjar spola i rören mitt i natten? För sova med röklukt i håret kan jag inte, jag får sådan skallebank av lukten att jag nästan gråter. Och nej, jag dricker inte alkohol, så det beror inte på det  Var hittar du den krogen som dom röker på nu??  Här i sundsvall så är det i alla fall rökförbud.  Visst är det förbud - nu som först. Fast det var någon som tyckte det var dumt med förbud och tyckte det räckte att vädra kläderna. Det var det jag svarade på - nej, det räcker inte att vädra, och hur gör man med håret? Skalperar sig?
--------------------
|
|
|
|
|
04-02-2006, 22:07
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (LadyG @ 04-02-2006, 22:01) CITAT (Reserv @ 04-02-2006, 16:34) CITAT (LadyG @ 04-02-2006, 12:53) hur kul är det när man kommer hem från krogen klockan 2? Och hur kul tycker grannarna det är att idioten på tredje våningen börjar spola i rören mitt i natten? För sova med röklukt i håret kan jag inte, jag får sådan skallebank av lukten att jag nästan gråter. Och nej, jag dricker inte alkohol, så det beror inte på det  Var hittar du den krogen som dom röker på nu??  Här i sundsvall så är det i alla fall rökförbud.  Visst är det förbud - nu som först. Fast det var någon som tyckte det var dumt med förbud och tyckte det räckte att vädra kläderna. Det var det jag svarade på - nej, det räcker inte att vädra, och hur gör man med håret? Skalperar sig?  En del rakade kvinnor är faktiskt riktigt söta  Alltså missförstå mig inte nu, på huvet alltså
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|