Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > 24h ljus
          little.lunatic
          Inlägg 05-06-2005, 14:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 82
          Medlem nr: 5 535

Hej!
          Jag undrar hur viktigt det är med ett visst antal mörkertimmar per dygn. Jag är ute efter maximal tillväxt hos alla mina plantor och undrar om dessa skulle ta skada av att hållas under optimala ljusförhållanden dygnet runt, tex med en växtlampa. De växter jag odlar för tillfället är:

Nepenthes 'Gentle'
          Fikus
          Murgröna
          Svartöga
          Basilika
          Rucola
          Och en oidentifierad växt som jag behöver identifieringshälp med. Bild finns nedan.

Jag har dessutom allmäna frågor om hur jag bäst odlar diverse akvarieväxter. Räcker det med en syrepump eller bör jag ha div. kemikalier i karet? Vilket sorts ljus är bäst? Hur viktigt är UV- ljus? osv. osv.

Tacksam för svar.
          / l.l

--------------------
          If the grass is greener on the other side, water your own lawn.

Citera
          GoSatta
          Inlägg 05-06-2005, 14:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

Många frågor =)

Vissa växter går utmärkt i 24H för att få maxinal tillväxt vågar dock inte säga hur det är med dom du har. Men det används en hel del i proffesionell odling av framför allt nyttoplantor.

Akvarieväxter är en vetenskap för sig som inte heller går att svara på så. Precis som vanliga växter ställer olika växter olika krav. Dom enklaste lever o frodas med ganska lite ljus och ingen extra näring medans dom svåraste kräver speciell näring, speciellt ljus co2 tillsatts etc. Vill du lära dig mer om akvarieväxter skulle jag gå till www.zoopet.com där det finns riktigt duktiga växtakvarister.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 14:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon