Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sovrum Hur många?, Eller hur många vill ni ha?
          Bettson
          Inlägg 07-06-2005, 08:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

`Det därmed antalet sovrum förbryllar mig lite. Barn skall alltid ha egna men par skall ha samma.

Trots att jag pratar mycket så lyssnar jag konstigt nog bättre. Det jag har kommit fram till med egna slutsatser genom allt jag lyssnat, är ungefär följande.

Nyförälskade: Det räcker men en säng som är 80 cm bred, åtminstone första tre månaderna.

Nykär: Paret investerar i dubbelsäng men ligger ändå väldigt nära, upplever annars något som närmast kan beskrivas som torgskräck.

Ungt par med barn: Sängen kan aldrig bli tillräckligt stor med tanke på alla som vill sova där.

Par med barn som sover själva: Livet har justerat kroppen lite, ryggont, ischias, värkande axlar, slitsamt på jobbet och mcyket i kring sig. Kommentaren när det kommer till att sova,lägg dig på din sänghalva.

Par med utflugna barn: Nu är störd nattsömn snarare regel än undantag.
          Förutom att fenomenet snarkning är ofta förekommande, vilket innebär att den som snarkar är dödtrött om dagarna därför att syretilförseln under natten är dålig. Den som inte snarkar är också dödstrött om dagarna för att den inte för sova. Därtill kommer en massa mer eller mindre utpräglade vanor. Den ene vill ha TV på för att somna varför den andre vaknar framåt morgonen av myrornas krig. Någon vill läsa med lampan tänd för att den inte kan sova eller för att den blir väckt. Den andre störs av detta. Sedan skall vi inte tala om begreppet temperatur i sovrummet. Damer i synnerhet i denna ålder upplever sovrummet som för varmt medans deras partner påstår att de håller på att få lunginflammation av låg temperatur och mycket vädring.

Just i denna ålder börjar kvinnorna oftast att tala om att de vill ha eget sovrum. Att de inte har det är pga av att mannen inte vill sova själv.

Kvinnorna säger jag måste få sova, orkar inte med någon som helst erotik vilket jag förmodligen skulle göra om jag fick sova.

Männen vill inte säga något alls, men pressar man dom så grymtar de om att delat sovrum förmodligen skulle innebära slutet på äktenskapet och att det till hundra procent skulle innebära slutet på erotiken.

Sedan har båda en synpunkt till. Vad skulle vänner och bekanta säga?

Jag känner till flera par där man gått något halvvägs. Mannen snarkar.
          Frun går då och lägger sig i dubbelsängen för att maken annars påstår sig inte kunna somna. När han sedan ligger där och snarkar så gå hon upp och lägger sig i ett av barnens rum. Varannan vecka när hon inte jobbar så mår hon bra. Kan sova till hon är utsövd. Varannan vecka skall hon upp samtidigt men mannen. Det fattas henne två timmar sömn och när helgen kommer är hon drop-dead.

Varför är dett men gemensamt eller delat sovrum så kontroversiellt?

Undrar en nyfiken Bettson wub.gif

Citera
          mulle
          Inlägg 07-06-2005, 08:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Mmmm, jag skulle ALDRIG flytta bort från min mans underbara sängvarma kropp. Och skulle de erotiska närmandena sluta skulle jag garanterat få sömnproblem...
          wub.gif
          mULLE

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-06-2005, 08:24
          Länk hit: #3

Medlem

Det är det jag inte förstår, Varför kopplar man samman erotiken så hårt till om man har gemensamt sovrum.

Kan man inte ägna sig åt erotik ändå?

Citera
          Jasmin
          Inlägg 07-06-2005, 08:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 5 760

Intressanta synpunkter! Som kvinna och hustru till en snarkande make kan jag skriva under på detta. Har själv haft funderingar på eget rum, men min man blir så sårad. Tar det personligt. Varför gör han det? Nåja, jag brukar kunna ta en tupplur innan han kommer hem fråm jobbet, efersom jag har kortare arbetsdagar. laugh.gif rolleyes.gif wub.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 07-06-2005, 08:29
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Bettson @ 07-06-2005, 09:18)
          Varför är dett men gemensamt eller delat sovrum så kontroversiellt?

Hur många har så stort hus, att man kan unna sej flera sovrum, även för vuxna?
          När ungarna flyttat hemifrån, tror jag, att många gör som det passar dem.
          När någon är förkyld/sjuk, tror jag att många lägger sej i gästsängen.
          Jag tycker om att vakna bredvid maken på morgonen. wub.gif
          Känner mej fortfarande nykär, men vill ha bred säng för det.
          Själv blir jag inte störd av att någon läser i sovrummet.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          farbror B
          Inlägg 07-06-2005, 08:32
          Länk hit: #6

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

Män måste man vara tydlig mot!
          Det går inte att svänga runt ämnen, använda omskrivningar eller andra "finare sätt" att säja saker på.
          Om mannens snarkningar håller kvinnan vaken på nätterna, så måste hon säja precis det:
          -Älskling, du snarkar så jag ligger vaken flera timmar per natt! Vi måste lösa detta!

Lösningen är kanske inte så enkel som ett eget rum!
          Om du blir trött av snarkandet/dålig sömn, blir inte han det också?
          Ofta har man ju hört att de som snarkar mycket får dåligt med syre och konstant är trötta.

Föreslå honom hjälp för snarkningarna! Låt honom inte svara att han klarar sej, om det är en sån viktig fråga för dej!

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-06-2005, 08:57
          Länk hit: #7

Medlem

Jamen det här är ju ett vanligt problem.

OCh hur tydlig kan man bli. Den som inte störs av sin egen snarkning kan ju många gånger neka till att de snarkar.

Själv har min man stört min nattsömn i 25 år. Reservkrafterna börjar ta slut.

TIll att börja med så skulle han ha 27 grader i sivrummet. La på sig dubbla täcken för han var frusen. När han sedan blev för varm så kastade han av sig täcket. Frös igen och slet till sig mitt.

Jag fick gå upp skruva ner elementet vädra till lagom temperatur. Lägga på honom hans täcke och gå och lägga mig. När han sedan kom på att elementet var avskruvat så var det ett himla liv. Det innebar att jag fick göra samma sak som tidigare men numera även gå upp och skruva upp elementet innan han vaknade. Så att han trodde det varit på hela natten

Sedan kom tyvärr en TV in i sovrummet . Han ville ha TV på för att hans tinnitus inte skulle störa vid insomnandet. Jag förstår hans synpunkt och kan till och med acceptera den. Men....... Fjärrkontrollen skall vara vid hans sida. Vilket innebär att apparaten står och tutat sent på nätterna och väcker mig. Kan acceptera det också om jag fick ha fjärrkontrollen mellan oss så jag bara kunde trycka av TV:n. Nu får jag gå upp runt sängen hämta fjärrisen och stänga av. Sedan på kvinnligt vis göra om hela kvällsritualen, gå på toa osv för att kunna somna om, oftast går det inte.

Senaste fem åren har han snarkat så otroligt. Till och med så att man vaknat. Har tagit upp det här med delat sovrum, men han blir fruktansvärt sårad.

Nu har jag gått upp fem kilo senaste året. JAG har börjat snarka. Nu störs han. Nu är det inte himlastormande protester längre angående delat sovrum men inte något gensvar heller.

Jag har försökt styra in diskussionen på motorsängar. Att kunna höja huvudänden gör ju att man sluta snarka.

Inga nya sängar blev det. Makens kommentar var : Älskling, då skulle du få sitta och sova HELA natten.

Just nu har vi inget extra sovrum förrän sonen flyttat men han skall göra värnplikten 2006. Jag menar så jag kan göra som min bekant, rymma till barnens rum ibland.

Men jag är nyfiken på mäns åsikter, hur fanken funkar ni egentligen?

Jag tror inte jag kan bli tydligare.

Enda alternativet jag har kvar är att gå upp fem kilo till så att han störs mera.

Men mår jag bra av det? wacko.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 07-06-2005, 08:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Vi har fyra sovrum (fast det ena använder vi som bibliotek, det ena som arbetsrum och ett står helt oanvänt) men har aldrig någonsin kommit på tanken att ha varsitt. Vi sover båda som stockar och har inga problem när det gäller sömnen.

Det är mysigt att sova och vakna upp tillsammans! wub.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          farbror B
          Inlägg 07-06-2005, 09:29
          Länk hit: #9

Gäster

Kan man bli tydligare?

Ja, man kan säja åt honom att en förändring måste till och det nu!
          Att det är oerhört viktigt för dej och att du inte kan vänta.
          Om han blir sårad, så må det vara hänt.
          Ska bara du må dåligt av detta menar du?
          Ska hans snarkande leda till att du inte får sova, att du lägger på dej och känner dej allmänt utsliten?
          Är även din man rund? Förlåt mej, men såg en dokumentär om snarkning och den effekt den har på kroppen. Ofta blir dom som snarkar mycket överviktiga, för att sedan snarka ännu mer.
          Det finns hjälp inom sjukvården, bettskenor mm, som enkelt kan lösa problem som dessa.
          Om han inte är villig att hjälpa dej nå en lösning, så låter han faktiskt inte som nån idealman.. sad.gif

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 07-06-2005, 09:36
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Förlåt Bettson... men jag har skrattat sååå gott när jag läste laugh.gif
          känner igen en del..t.ex snarkande make.. själv snarkar jag aldrig fast maken påstår motsatsen. ohmy.gif tongue.gif
          Jag hade aldrig eget rum när jag var barn/tonåring men önskade så klart ett...och nu när jag har tre sovrum att välja mellan så vill jag ändå stanna i vårt gemensamma wub.gif ...efter att ha delat rum och säng i drygt fyrtio år så skulle det kännas väldigt konstigt att byta.

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-06-2005, 09:40
          Länk hit: #11

Medlem

NEj lilla Gubben är inte överviktig. Han snarkar ändå.

Hade jag inte älskat honom så mycket osm jag gör hade jag flyttat för länge sedan.

Jag däremot är överviktig. Jag sökte hjälp för min snarkning för att den störde honom. Sjukvården ger ingen hjälp. Dom sa bara banta.

Vilket jag genast skall börja med när deklarationsperioden är över.Just nu har jag ingen ro.

Men jag tror jag skulle orka med bättre om jag får sova. Både att arbeta och att kunna fokusera på en viktnedgång. Det är ju ingenting som gör sig själv.

MEn jag kan inte förstå just det att när jag talr om klart och tydligt utan arga tonfall att jag störs så tar han det personligt i stället för att lösa problemet. Han fokuserar mera på att han känner sig kritiserad än att jag inte mår bra. Och han är inte ensam, massor av män reagerar likadant.

Men jag kan inte förstå VARFÖR? wacko.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 07-06-2005, 09:50
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Bettson @ 07-06-2005, 10:40)
          NEj lilla Gubben är inte överviktig. Han snarkar ändå.

Hade jag inte älskat honom så mycket osm jag gör hade jag flyttat för länge sedan.

Jag däremot är överviktig. Jag sökte hjälp för min snarkning för att den störde honom. Sjukvården ger ingen hjälp. Dom sa bara banta.

Vilket jag genast skall börja med när deklarationsperioden är över.Just nu har jag ingen ro.

Men jag tror jag skulle orka med bättre om jag får sova. Både att arbeta och att kunna fokusera på en viktnedgång. Det är ju ingenting som gör sig själv.

MEn jag kan inte förstå just det att när jag talr om klart och tydligt utan arga tonfall att jag störs så tar han det personligt i stället för att lösa problemet. Han fokuserar mera på att han känner sig kritiserad än att jag inte mår bra. Och han är inte ensam, massor av män reagerar likadant.

Men jag kan inte förstå VARFÖR? wacko.gif

De gånger jag vaknar av makens snarkningar brukar jag antingen putta till honom så att han vaknar och be honom lägga sig på sidan så jag kan sova.... eller så drar jag av han täcket tongue.gif
          Han störs inte av mina snarkningar men medan barnen bodde hemma så sa de att vi låter som en hel traktorfirma...lät enl. dem som om vi ibland tävlade om vem som snarkade värst. laugh.gif

Bettson ... ett knep att minska snarkningar är att ha rejäl kudde bakom ryggen så att man inte kan ligga på rygg... kanske kan maken din testa... eller sy en lagom hård smal kudde med långa band att ta på vid sänggående, knäpps framtill med kardborreband.

Hoppas det löser sig... det är jobbigt att inte få sova ut ordentligt.

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-06-2005, 09:50
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Felix matte @ 07-06-2005, 10:36)
          Förlåt Bettson... men jag har skrattat sååå gott när jag läste laugh.gif
          känner igen en del..t.ex snarkande make.. själv snarkar jag aldrig fast maken påstår motsatsen. ohmy.gif tongue.gif
          Jag hade aldrig eget rum när jag var barn/tonåring men önskade så klart ett...och nu när jag har tre sovrum att välja mellan så vill jag ändå stanna i vårt gemensamma wub.gif ...efter att ha delat rum och säng i drygt fyrtio år så skulle det kännas väldigt konstigt att byta.

Skratta på du , det är helt OK. Det gör jag också utom ibland när jag för för trött.

Nästan så är det så att jag har ett tredje barn att sköta om på nätterna och han lär inte flytta hemifrån. tongue.gif

Sommartid innan vi fick barn tyckte jag också det var mysigt att ligga nära.
          Men som sagt, åldern sätter sina spår och människan måste prioritera andra behov än när man var ung. Kroppen fungerar helt enkelt så.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          Malvia
          Inlägg 07-06-2005, 10:06
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Känner igen detta. Har börjat sova i lediga sängar/bäddsoffa, när snarkeriet är som värst. Jobbigast är att flytta med klockradion varje gång och så måste man ställa om den mitt i natten. Jag ska nog köpa en till. Köpte snarkspray, men tycker inte att det är någon skillnad. Här är det övervikt och arv och speciellt efter några öl.
          Förta gången jag lade mig i ungarnas rum så kommentera han på morgonen: -Varför ligger du här? Hmm..... Men nu vet han, och accepterat detta. Det värsta är att jag saknar MIN sköna säng. Dotterns vattensäng är ett sista alternativ.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-06-2005, 10:24
          Länk hit: #15

Medlem

Kan inte annat än tänka på IKEA reklamen.

Han/hon sover dåligt. laugh.gif

Citera
          farbror B
          Inlägg 07-06-2005, 10:49
          Länk hit: #16

Gäster

Får jag ställa en enkel fråga?

Varför ska den som blir störd flytta ur sovrummet?
          Borde det inte vara den som snarkar? huh.gif huh.gif

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 07-06-2005, 10:51
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Vi har precis flyttat isär på nätterna och det är det bästa vi gjort.

Slut på alla irritationer
          slut på störd nattsömn
          kärlekslivet är bättre än någonsin faktiskt, lite mer spännande oxå tongue.gif wub.gif

Fattar inte varför vi inte gjorde det här för länge sen!

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 07-06-2005, 12:27
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (farbror B @ 07-06-2005, 11:49)
          Borde det inte vara den som snarkar? huh.gif  :huh:
          Det spelar väl mindre roll?

Jobbigaste är snarkande par som gäster,
          för då får man ställa upp med två gästrum. tongue.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          kristerh
          Inlägg 07-06-2005, 12:28
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Vad gör man med en snarkande katt då?? wink.gif rolleyes.gif laugh.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          stina
          Inlägg 07-06-2005, 12:34
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

CITAT (farbror B @ 07-06-2005, 11:49)

Får jag ställa en enkel fråga?

Borde det inte vara den som snarkar? huh.gif huh.gif

Den som snarkar sover - den som hör det har redan vaknat.... (Onödigt att båda vaknar!)

Citera

6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 08:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon