Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pedofiler--igen
          Hannele
          Inlägg 15-06-2005, 12:46
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Reserv @ 15-06-2005, 12:09)
          Det här ska föreställa att vara en av dom s.k. bråktrådarna, var det inte du som längtade härifrån, Hannele? Som vurmade så stort för en ny avdelning, så ni slapp oss "chit-chatare". sleep.gif

Varför får jag såna svar till ett helt seriöst inlägg? wacko.gif
          Jag tycker det har varit många bra inlägg och synpunkter,
          i de flesta trådar.tills de hackas sönder.
          Ingen har bråkat! Vem? Var? (Svara inte nu med massa namn igen- det är en retorisk fråga.)

Är det Reserv som ska styra, vilka som ska få skriva vad - och var?? sad.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          pejori
          Inlägg 15-06-2005, 12:55
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

ser inte heller något bråk, utan en normal disskusion om ett samhällsproblem smile.gif smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          carol
          Inlägg 15-06-2005, 13:41
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 419
          Medlem nr: 3 867

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 15-06-2005, 13:45)
          Jag tror faktiskt att risken att någon skulle bli oskyldigt dömd är mikroskopiskt liten. Oskyldigt anklagad möjligen men inte dömd. Tänk bara på hur svårt det är att sätta dit brottslingar. Jag tycker de flesta verkar kunna överklaga sig fria från straff hur mycket bevis det än finns. Jag tycker det daltas på tok för mycket med brottslingar medan det inte läggs ner nåt krut alls på att skydda de oskyldiga barnen.

Jag vet inte, såg bara ett program på tv för ett tag sedan om någon som suttit ganska länge i fängelse för pedofeli på sin dotter och sedan visade det sig att hon hittat på det för att hon var sur på honom eller ville testa sina gränser eller nåt, men när hela apparaten drog igång med förhör mm vågade hon inte ta det tillbaka. Sen drev alla på henne liksom för att de är så förstående mot barn som blivit utsatta för sådana saker, läser mellan raderna liksom. Till slut blev det väl en ny rättegång eller nåt (jag är inte så insatt), men han blev fri för att han var oskyldig, men då var han redan bränd i samhället så att säga.

Sen vet man ju inte om historien var vinklad från tv:s sida (som vanligt...)rolleyes.gif och det kanske är väldigt ovanligt att det går så långt, men jag bara tänkte att man måste ju vara säker på att personen är skyldig.

Nu får jag säkert hela forumet på mig... men jag håller ju självklart med om att det är vidrigt och att de skyldiga ska straffas.

Citera
          MrNorth
          Inlägg 15-06-2005, 14:11
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Detta var ju ett skräckexempel på hur tjänstemän misskötte sitt jobb. I "normala" fall hade detta aldrig ens gått till domstol om en "riktig" förundersökning hade gjorts. Och det var inte pedofili tror jag utan incest... om jag minns rätt.

/henrik

Citera
          Reserv
          Inlägg 15-06-2005, 14:21
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Med den tekniska kunskap som finns idag så ska ingen behöva "straffas" oskyldigt. där det går att bevisa skuld eller där gärningsmannen själv erkännt/tagits på bar gärning så skulle det inte sitta helt fel med ett mera bestående "straff".

Citera
          Betty
          Inlägg 15-06-2005, 14:24
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Reserv @ 15-06-2005, 15:21)
          Med den tekniska kunskap som finns idag så ska ingen behöva "straffas" oskyldigt. där det går att bevisa skuld eller där gärningsmannen själv erkännt/tagits på bar gärning så skulle det inte sitta helt fel med ett mera bestående "straff".

Sådana borde man låsa in och sedan kasta bort nyckeln...

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          carol
          Inlägg 15-06-2005, 15:04
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 419
          Medlem nr: 3 867

CITAT (MrNorth @ 15-06-2005, 15:11)
          Detta var ju ett skräckexempel på hur tjänstemän misskötte sitt jobb. I "normala" fall hade detta aldrig ens gått till domstol om en "riktig" förundersökning hade gjorts. Och det var inte pedofili tror jag utan incest... om jag minns rätt.

/henrik

Du har säkert rätt, jag minns inte riktigt. wacko.gif

Citera
          Flamingon - växt...
          Inlägg 15-06-2005, 15:58
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem nr: 4 380

men låt säga så här, en pedofil lever med det han gjort för stunden eller inte alls eftersom barnet ville i hans/hennes värld medan barnet lever med det som har hänt resten av sitt liv. finns det då ett straff som kan motverka den skada som skett? nej, för ingenting kan göra det som hänt ogjort för den utsatte. däremot kan och bör man göra allt man kan för att det inte ska hända igen och trasa sönder ännu en människa.

och där är frågan vad ska man göra för att pedofilen inte ska göra det igen? skära av snoppen är ingen lösning, för det finns impotenta pedofiler också, det finns alltid tillhyggen att använda. sexuella övergrepp handlar inte alltid om det sexuella utan rätt mycket om makt. vilket är det de flesta glömmer bort eller inte tänker på.

våldtäkt har nämns också och även där är samma grej, det handlar inte så mycket om sex utan mer om makt.

incest är när personer som är nära släkt har ihop det eller hur man ska kalla det, vilket kan vara mellan personer i samma ålder, eller någon som är äldre med någon som är yngre. det kan även vara så att nära släktingar frivilligt har sexuella relationer med varandra, vilket är incest och inte ok. det är däremot ok för kusiner att gifta sig enligt svensk lag. inte i mitt personliga tycke.

men det jag vill komma fram till angående stycket om incest är en fråga till mr north om det är så att om det är en äldre släkting som idkar någon form av (sexuella) övergrepp på ett barn i familjen så är det enbart incest inte pedofili? för det är ju lite så man kan tolka din kommentar.

huh.gif

--------------------
          "Alla tänker på att förändra mänskligheten men ingen tänker på att förändra sig själv." Leo Tolstoj

(taget från en minibok om sanningar.)

Min nystartade konstnärsblogg; http://isdrottningen.bloggspace.se/

Citera
          Reserv
          Inlägg 15-06-2005, 16:07
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Kan man inte tolka det som att den nära anhöriga kanske "bara" har gjort det just på det barnet och inget annat, då kan det väl klassas som "bara" incest. Men om samma person även förgriper sig på andra barn så är han/hon en pedofil. Misstolka inte mit "bara" det är f*n i mig inte så "bara" att förstöra framtiden för ett barn, för att inte tala om hur dom förstör barndomen för dom. sad.gif

Citera
          Flamingon - växt...
          Inlägg 15-06-2005, 18:05
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem nr: 4 380

nej då, jag är inte ute efter att misstolka någonting.
          men då kommer man till frågan vad är pedofili och vart sätter man gränserna? kan man ju även ställa frågan vad är sexuella övergrepp?
          är det enbart penetrering eller även smekningar av barnet, eller att om nu pedofilen är en man onanerar inför eller visar snoppen för barnet? vad ska man tolka in i uttrycket och vad är fristående? alla exempel är ju trots allt någon form av övergrepp på barnet.

som med så många andra tunga våldsbrott så tror jag ju inte att det börjar pang bom för pedofilen och att den börjar utnyttja barn fysiskt med en gång. utan att det är något som kanske börjar med att titta på (semester)bilder på barn, något som är lätt att få tag på via internet för att sedan bli allt värre.

det går ju inte att ha en bra och riktigt diskussion om alla inte är på det klara med hur man definierar olika saker. risken är ju så mycket större för missförstånd om man inte har rett ut sådant från start.
          sådant är ju extra viktigt när det handlar om ämnen som rör upp starka känslor. diskussioner handlar ju även om att man delar med sig av sina egna kunskaper och lyssnar på andras mycket för att få en ökad förståelse (men man behöver ju inte förstå allt) något som är viktigt är ju att diskussioner bör ju inte handla om att övertala någon att tro precis så som man själv tror utan att det finns fler sätt än ett att se saker på. vilket inte betyder att alla sätt är rätt. vilket blir rätt mycket ett eget ämne och det är inte det det handlar om nu.

så för att någon ska klassas som pedofil, ska den ha ett upprepande mönster och inte bara utsätta barn som han/hon (finns kvinnliga pedofiler men inte så många) är släkt med?

själv anser jag att oavsett hur många barn, eller hur länge övergreppen pågått eller om det finns ett släktskap så är personen alltid pedofil när det rör sig om barn och vuxen.

--------------------
          "Alla tänker på att förändra mänskligheten men ingen tänker på att förändra sig själv." Leo Tolstoj

(taget från en minibok om sanningar.)

Min nystartade konstnärsblogg; http://isdrottningen.bloggspace.se/

Citera
          MrNorth
          Inlägg 15-06-2005, 18:39
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

hmm självklart om släktingen i fråga begår övergrepp på ett barn så är det ju självklart pedofili... incest-pedofili? Lagen ser ju ingen skillnad på om det är en släkting eller inte, skillnaden är väl att han får sitta i kurran några år extra för incestbrottet oxå...

Men jag hade för mig att det aktuella fallet med den felaktigt dömde så var tjejen 15-16? Strunt samma...

/henrik

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 19:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon