Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

106 sidor V  « < 80 81 82 83 84 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Läser ni någon bok just nu?, Vilken i så fall?
          Eva i Skåne
          Inlägg 16-03-2011, 16:43
          Länk hit: #1621

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Lilla stjärna läste jag också för ett tag sedan. Väldigt annorlunda och med overkliga saker som händer, och som du säger Wilmer så passar den inte direkt under gruppen deckare. Jag tyckte nog bättre om Låt den rätte komma in, även om det var mycket blod och konstigheter i den också.

Senast lyssnade jag på Anna Janssons "Alla de stillsamma döda". Jag tycker om böckerna om Maria Wern. Detta var en av de tidiga böckerna i den serien, men minst lika bra.

Igår började jag på Rosa elefanter av Karin Brunk Holmqvist. Har inte kommit så långt än, men det brukar vara mysig humor i hennes böcker. Det är många som gillar hennes böcker och jag har sett attt dom nämns i denna tråden lite då och då.

Citera
          Alba
          Inlägg 16-03-2011, 16:57
          Länk hit: #1622

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag lyssnar varje dag på P1 som sänder Lila Hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie. Uppläsare är Tuva Novotny.
          Vi får följa barnen Jaja och Kambili och deras uppväxt i Nigeria.
          Fadern är en framgångsrik och aktad man. Han äger en tidning som kritiserar korruptionen i landet. Han får pris av Amnesty och skänker bort pengarna till välgörenhet. Han ställer upp för sina anställda och hjälper dem ekonomiskt.
          En fantastisk människa kan man tänka men innanför hemmets väggar ser det annorluna ut. Han en tyrann som misshandlar barnen och frun både fysiskt och psykiskt.
          En fantastisk bok som jag verkligen kan rekommendera.

Citera
          VitaFingrar
          Inlägg 16-03-2011, 17:39
          Länk hit: #1623

Medlem
          Antal inlägg: 1 339
          Medlem nr: 36 571

Fick just hem "Statsvetenskap - Introduktion i politisk analys". Gäspade stort bara av att läsa baksidestexten, hoppas innehållet kan väga upp för den torra titeln.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 16-03-2011, 21:41
          Länk hit: #1624

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Eva, jag gillade Låt den rätte komma in. Men denna kändes lite för "lös". Skrev inte han Berättelsen om de odöda också? Där undrade jag också lite över iden- det kom vita maskar från himlen och gjorde folk odöda osv. men jag gillar nog inte för mycket fantasi utan att knyta ihop.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-03-2011, 21:59
          Länk hit: #1625

Gäster

Nu är tegelstenen "de fattiga i Lodz" slutläst. Får nog gå till bibblan imorgon. Behöver ett smaskigt Christie-mord som omväxling till allt det verkliga dödandet i tegelstenen. sad.gif

Citera
          ninnisky
          Inlägg 16-03-2011, 22:14
          Länk hit: #1626

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Har just börjat på Joyce Carol Oates senaste En fager mö. Kan aldrig sluta att fascineras av Oates böcker.

Boken handlar om klasstillhörighet och begär, en gåta i modern tappning, nära besläktad med klassikern Lolita. Så står det på omslagets baksida.

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          omk
          Inlägg 16-03-2011, 22:59
          Länk hit: #1627

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Har precis avslutat "Tatuerad torso" (Irene Huss) av Helene Tursten samt "Fladdermusmannen" av Jo Nesbö.
          Båda helt okej, fast på lite olika sätt.

Läste även om "Momo" av Michael Ende. Förra gången den lästes, var nog 8-10 år sen. Visst är det en barn/ungdomsbok, men den är MYCKET tankeväckande !! Speciellt i våra dagar, för den handlar om tid och vad vi gör med denna enda gåva vi alla föds med. Kan verkligen rekommenderas till alla vuxna !

Nu är det dags för lite historia. Ska sätta tänderna i en riktig tegelsten; Ken Folletts "Giganternas fall".

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Christa
          Inlägg 17-03-2011, 07:48
          Länk hit: #1628

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag läser "Till struntpratets lov" av samtalsforskaren Viveka Adelswärd.

Citera
          Meriona
          Inlägg 19-03-2011, 10:10
          Länk hit: #1629

Gäster

Just påbörjat Herkules Storverk (Agatha Christie)

Citera
          hattstugan
          Inlägg 19-03-2011, 10:17
          Länk hit: #1630

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Läser farlig Kärlek av Evelyn Anthony

Citera
          Ramoth
          Inlägg 19-03-2011, 12:51
          Länk hit: #1631

Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem nr: 7 452

CITAT (omk @ 16-03-2011, 22:59) *
          ...
          Läste även om "Momo" av Michael Ende. Förra gången den lästes, var nog 8-10 år sen. Visst är det en barn/ungdomsbok, men den är MYCKET tankeväckande !! Speciellt i våra dagar, för den handlar om tid och vad vi gör med denna enda gåva vi alla föds med. Kan verkligen rekommenderas till alla vuxna !
          ...

Tycker inte man ska bry sig allt för mycket om vad som räknas som barn-/ungdomsböcker. Det finns många guldkorn att hämta där, även om man själv har råkat passera gränsen för att kunna kalla sig ungdom. (För övrigt är det skillnad på att vara ungdom och ungdomlig angel_not.gif )
          Angående "Momo och kampen om tiden" så ingick den som kursliteratur när jag läste religonspedagogik och Tove Janssons böcker blev vi rekommenderade under min församlingsassistentsutbildning.
          Barn- o ungdomsböcker kan vara mycket givande både ur seriös synvinkel och som ren underhållning.

Tillbaka till "Momo" så håller jag verklingen med om att den har en hel del viktigt att säga - inte minst om vad vi gör med vår tid. Att spara den (tiden alltså) i "Tidsbanken" fungerar dåligt!
          Jag väljer att lägga en del av min tid här på forumet flirting.gif

Citera
          malarmaster
          Inlägg 19-03-2011, 22:08
          Länk hit: #1632

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

just nu läser jag en ytterst intressant bok av den amerikanske läkaren o psykologen Elisabeth Kubler-Ross.
          "döden är livsviktig". hon sammanfattar i den 15 års arbete med döende barn o beskriver nära döden upplevelser och andra andliga upplevelser som övertygat henne om att livet fortsätter efter döden.
          intressant för min del är att så mycket överensstämmer med mina upplevelser av det mediala.
          en bok för de som tvivlar. Ulf

Citera
          merlin68
          Inlägg 19-03-2011, 22:15
          Länk hit: #1633

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Läser just nu Postcard killers skrivet som ett samarbete mellan Liza Marklund och en amerikansk författare . Har inte läst så mycket av den ännu men den är välskriven spännande och rätt bloddrypande -fear-.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 19-03-2011, 22:27
          Länk hit: #1634

Medlem

CITAT (malarmaster @ 19-03-2011, 22:08) *
          just nu läser jag en ytterst intressant bok av den amerikanske läkaren o psykologen Elisabeth Kubler-Ross.
          "döden är livsviktig". hon sammanfattar i den 15 års arbete med döende barn o beskriver nära döden upplevelser och andra andliga upplevelser som övertygat henne om att livet fortsätter efter döden.
          intressant för min del är att så mycket överensstämmer med mina upplevelser av det mediala.
          en bok för de som tvivlar. Ulf

Den läste jag för jag blev rekommenderad den, det var nog det året pappa dog, alltså... över 20 år sedan, men jag minns att den var otroligt bra. Trösterik. Eller hur man nu kan beskriva den. Oavsett om man tror på ett liv efter döden eller ej så minns jag den som en mycket fin bok om döden.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Noak
          Inlägg 19-03-2011, 22:48
          Länk hit: #1635

Medlem
          Antal inlägg: 2 882
          Medlem nr: 13 081

Läser Per Wästbergs memoarböcker, men jag tycker att de är lite tunga och ganska tråkiga. Har läst två, och ska försöka ta mig igenom den tredje.
          De hemliga rummen. En memoar 2006
          Vägarna till Afrika. En memoar 2007
          Hemma i världen. En memoar 2010

--------------------
          -------------------------
          Södra Norrlands kust- och inland.
          Zon 4

Citera
          Bee
          Inlägg 19-03-2011, 23:10
          Länk hit: #1636

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Har snart läst klart "Marley och jag: livet med världens värsta hund" av John Grogan. Köpte den på bokrean som en sorts motvikt till boken om Bibliotekskatten Dewey (som jag verkligen njöt av!).
          Visst, det är en gullig bok med många goda skratt men jag kan ändå inte ta den till mig. Jag gillar ju katter!! Dessutom är den rätt ytlig. Man får visserligen veta mycket om hunden Marley men inte så himla mycket mer. Det är som om författaren fått för sig att han inte kan skriva om sin familj bara för att det skall handla om hunden.
          Men för hundälskare så är det säkert en hyfsad bok. Och jag visste inte innan att det skiljer mellan amerikanska och engelska labradorer.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          sommarhumla
          Inlägg 30-03-2011, 05:46
          Länk hit: #1637

Medlem
          Antal inlägg: 5 153
          Medlem nr: 18 530

Kvinna av Egypten av Jehan Sadat

--------------------
          ------------------------------------
          "Gör aldrig samma misstag två gånger, såvida det inte lönar sig"
          (Mae West)

peter pan.gif
          blaratta.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 12-04-2011, 23:45
          Länk hit: #1638

Medlem

Storm över Frankrike av Irene Nemiorovsky. Jag blir så berörd av historien kring hur boken kom till att handlingen i boken blir sekundär. Krigsskildring från Paris än så länge, anar mig till att jag kan ha sett en filmatisering där jag minns ett av de grymma styckena skarpt. Nu är folket på väg att fly, de som kan..

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          sommarhumla
          Inlägg 13-04-2011, 04:02
          Länk hit: #1639

Medlem
          Antal inlägg: 5 153
          Medlem nr: 18 530

Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami...en riktigt tegelsten på över 700 sidor som kommer räcka många bussresor fram och tillbaka från jobbet smile.gif

--------------------
          ------------------------------------
          "Gör aldrig samma misstag två gånger, såvida det inte lönar sig"
          (Mae West)

peter pan.gif
          blaratta.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-04-2011, 06:54
          Länk hit: #1640

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Beata Arnborgs biografi om Barbro Alving och Kristina Kappelins: Berlusconi - italienaren...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

106 sidor V  « < 80 81 82 83 84 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-06-2026, 04:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon