CITAT (omk @ 16-03-2011, 22:59)

...
Läste även om "Momo" av Michael Ende. Förra gången den lästes, var nog 8-10 år sen. Visst är det en barn/ungdomsbok, men den är MYCKET tankeväckande !! Speciellt i våra dagar, för den handlar om tid och vad vi gör med denna enda gåva vi alla föds med. Kan verkligen rekommenderas till alla vuxna !
...
Tycker inte man ska bry sig allt för mycket om vad som räknas som barn-/ungdomsböcker. Det finns många guldkorn att hämta där, även om man själv har råkat passera gränsen för att kunna kalla sig ungdom. (För övrigt är det skillnad på att vara ungdom och ungdomlig

)
Angående "Momo och kampen om tiden" så ingick den som kursliteratur när jag läste religonspedagogik och Tove Janssons böcker blev vi rekommenderade under min församlingsassistentsutbildning.
Barn- o ungdomsböcker kan vara mycket givande både ur seriös synvinkel och som ren underhållning.
Tillbaka till "Momo" så håller jag verklingen med om att den har en hel del viktigt att säga - inte minst om vad vi gör med vår tid. Att spara den (tiden alltså) i "Tidsbanken" fungerar dåligt!
Jag väljer att lägga en del av min tid här på forumet