Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

106 sidor V  « < 94 95 96 97 98 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Läser ni någon bok just nu?, Vilken i så fall?
          gunsta
          Inlägg 04-07-2012, 15:53
          Länk hit: #1901

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Sommarläsningen har börjat: På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          merlin68
          Inlägg 04-07-2012, 17:43
          Länk hit: #1902

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

CITAT (gunsta @ 04-07-2012, 16:53) *
          Sommarläsningen har börjat: På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust.

Ah så underbart, då har du många sidor att läsa må jag säga smile.gif Fransk litteratur har något speciellt tilltalande tycker jag, gillar Proust men tycker ännu mer om naturalisterna, särskilt Guy de Maupassant tummenupp.gif

Själv har jag precis börjat läsa Jens Lapidus Livet Deluxe.

Citera
          Bee
          Inlägg 04-07-2012, 21:56
          Länk hit: #1903

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Avslutade Nick Cohen's "You can't read this book" nyligen. Det var en ruskig bok! Rekommenderas starkt till samhällsintresserade, andra göre sig ej besvär. Det handlar om censur.

Just nu kopplar jag av med Patti Smiths bok "Just Kids". Som titeln låter så handlar det om hennes tidiga år i New York där hon bla lever ihop med Robert Mappelthorpe som senare blev en väldigt känd fotograf*. Han dog av aids 1989 men Patti lever och har hälsan. Hon fick Polarpriset 2011. Vi har köpt hennes senaste cd och den är BRA! Rekommenderas!

* = Jag såg en postum utställning av Mappelthorpe på Louisiana, Danmark, för flera år sen. Jösses, säger jag bara. Det var inget för de räddhågsna eller pryda. Svärmor som var med vågade bara titta i smyg. Det var mycket naket, mestadels nakna män. Minns fortfarande fotografit "mannen i polyesterkostymen". Som sagt, jösses!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          gunsta
          Inlägg 04-07-2012, 22:10
          Länk hit: #1904

Medlem

CITAT (merlin68 @ 04-07-2012, 18:43) *
          Ah så underbart, då har du många sidor att läsa må jag säga smile.gif Fransk litteratur har något speciellt tilltalande tycker jag, gillar Proust men tycker ännu mer om naturalisterna, särskilt Guy de Maupassant tummenupp.gif

Själv har jag precis börjat läsa Jens Lapidus Livet Deluxe.

Så vänligt av dig smile.gif - jo det är nåt visst med fransk litteratur och många sidor har jag att läsa - man kan se det som ett projekt - men det är vilsamt och behagligt och jag tycker om språket. Maupassant - Fettpärlan läste jag för länge sedan. Man kanske borde läsa om den.
          Omfångsrika romaner har något tryggt och behagligt över sig - läste en romansvit av Agnes von Krusenstjerna för några år sedan - behållningen var nog 'volymen' mer än romansviten s a s.
          Jens Lapidus har jag inte läst. Borde jag det?

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          RB9310
          Inlägg 04-07-2012, 22:45
          Länk hit: #1905

Medlem
          Antal inlägg: 266
          Medlem nr: 66 040

Har nog läst 30-40 böcker sedan jag senast skrev här. Läser just nu Paulo Coelho - Pigrimsresan och Henning Mankell - Djup.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 16-07-2012, 19:14
          Länk hit: #1906

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Semestern har börjat och vädret inbjuder mest till läsande. Jag har klarat av några under helgen och nån under veckan som gick.

Igelkottens elegans av Muriel Barbery.
          Den utspelar sig i Paris och handlar om tre väldigt olika personer som knyter vänskapsband. Portvakten är en intelligent och intellektuell medelålders kvinna som döljer sitt rätta jag bakom en fasad av vrång och oförstående portvakt. En 12-årig flicka som känner sig osedd och oönskad i sin familj i överklasshuset och planerar sitt självmord. Den tredje huvudpersonen är en japansk gentleman som snabbt blir bästa vän med de två andra. Absolut läsvärd!

Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein.
          Ann berättar delar av sitt liv som bipolär (manodepressiv). Deprimerande? Nja. Intressant skulle jag snarare säga. Hon berättar om sina kontakter med psykakuten, sin oförmåga att ta tag i saker när hon är nere men också om en man och tre barn som hon älskar och som älskar henne. Boken slutar med ett farväl till familjen sedan hon gjort sitt bästa för att lämna positiva stämningar efter sig.
          Tar hon sitt liv till sist? Det framgår inte av boken, men jag vet...

Den sista akten av Mari Jungstedt.
          Sommardeckare med kvinnomord på Gotland just under Almedalsveckan. Jag har läst hennes tidigare deckare och det är mysigt att återskapa kontakten med de återkommande huvudpersonerna.

Kvinnorna på 10:e våningen av Karin Alfredsson.
          Denna började jag på i eftermiddag och har bara läst ca en tredjedel, men den kommer inte vara länge. Dokumentärthriller kallas den. Utspelar sig i Hanoi där en svensk kvinnlig läkare är en ruggig verksamhet på spåren. Oönskade barn? till unga mödrar journalskrivs som dödfödda, men smugglas ut och säljs till välbeställda par.
          Det finns risk att det blir nattläsning för min del i natt smile.gif

Citera
          gunsta
          Inlägg 21-07-2012, 16:20
          Länk hit: #1907

Medlem

[quote name='Eva i Skåne' date='16-07-2012, 20:14' post='1563589']
          Semestern har börjat och vädret inbjuder mest till läsande. Jag har klarat av några under helgen och nån under veckan som gick.

Igelkottens elegans av Muriel Barbery.
          Den utspelar sig i Paris och handlar om tre väldigt olika personer som knyter vänskapsband. Portvakten är en intelligent och intellektuell medelålders kvinna som döljer sitt rätta jag bakom en fasad av vrång och oförstående portvakt. En 12-årig flicka som känner sig osedd och oönskad i sin familj i överklasshuset och planerar sitt självmord. Den tredje huvudpersonen är en japansk gentleman som snabbt blir bästa vän med de två andra. Absolut läsvärd!

Underbar bok enl mitt förmenade.

--------------------

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 21-07-2012, 19:51
          Länk hit: #1908

Medlem

Tyst i klassen! av Björn Ranelid.
          Snart slutläst, tar de sista sidorna ikväll.
          Jag tycker mycket om den. Personerna i Ranelids böcker blir så levande. Denna bok utspelar sig till största del i Malmö i fattigkvarteren, kallade Hollywood, under 40-60-talen. Det var trångboddhet, fattigdom, familjetragedier mm, men också glädjeämnen.
          Jag har läst andra böcker (av Mary Andersson) som utspelar sig i samma kvarter och dessutom har jag äldre släktingar som bott i kvarteren intill. Mycket intressant.

Citera
          Bee
          Inlägg 21-07-2012, 21:30
          Länk hit: #1909

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Har läst ut alla "goa" böcker och just nu har jag plockat upp en halvläst bok, "Hjärnans paradox" av Elkhenon Goldberg (tror det stavas så). Det är egentligen en lärobok men kan läsas av alla intresserade.
          Men egentligen vill jag har ngt lättläst just nu. Typ "Chick lit". Inga deckare. Tips tack!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          hattstugan
          Inlägg 22-07-2012, 20:51
          Länk hit: #1910

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Ska börja titta igenom boken Allt du behöver veta om Kompost!

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 04-08-2012, 19:23
          Länk hit: #1911

Medlem

Varvat med några deckare, som jag tycker är perfekt sommarläsning, har jag läst två riktigt bra romaner.

Den hemliga dottern av Shilipi Somaya Gowda
          En ettårig indisk flicka adopteras från ett barnhem och hamnar i USA. Pappan är indier, men har hamnat i USA i samband med sina studier och där gift sig med en amerikansk kvinna. Flickan kommer inte tillbaka till Indien förrän i 20-års åldern där hon då varmt välkomnas av pappans hela släkt.
          Parallellt följer man den biologiska mamman som hela tiden sörjer sin bortlämnade dotter som hon valde att lämna till barnhemmet inför risken att flickan annars skulle "försvinna" på annat sätt som spädbarn. Familjen hade bara råd med ett barn och då ville släkten ha en pojke.
          Mycket fängslande läsning!

Greklandssommaren av Maria Hamberg
          En kvinna i medelåldern med utflugna barn förälskar sig en arbetskamrat och slits mellan valet - mogen kärlek eller satsa på barn och barnbarn. Kvinnan och mannen åker en semestervecka till Grekland. I samband med att de båda friställs från sina jobb vill mannen att de ska bosätta sig i Grekland och leva på hans besparingar.
          Detta är ingen romantisk kvinnoroman. Min man tyckte också den var väldigt bra.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 04-08-2012, 19:36
          Länk hit: #1912

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

blekingeboken årgång 1940 om blekingsk byggnadshistoria och försörjning under dansktiden fram till 1900-talet,något att hugga gadden i !!! ulf

Citera
          merlin68
          Inlägg 08-08-2012, 18:16
          Länk hit: #1913

Medlem

Har precis läst klart Livet Deluxe av Lapidus. Rekommenderas.
          Nu har jag börjat läsa Svinhugg av Marianne Cedervall och jösses vad jag gillar den boken tummenupp.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-08-2012, 18:28
          Länk hit: #1914

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Silvia Avallone: Stål

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          smuleborg
          Inlägg 08-08-2012, 19:45
          Länk hit: #1915

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Jag har precis börjat på Jonas Gardells "Torka aldrig tårar utan handskar".

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Anki V
          Inlägg 08-08-2012, 20:41
          Länk hit: #1916

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

CITAT (merlin68 @ 08-08-2012, 19:16) *
          Har precis läst klart Livet Deluxe av Lapidus. Rekommenderas.
          Nu har jag börjat läsa Svinhugg av Marianne Cedervall och jösses vad jag gillar den boken tummenupp.gif

Då har du två till att se fram emot.......Hervor och Mirjam har en hel del kvar att göra tummenupp.gif

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          merlin68
          Inlägg 09-08-2012, 07:54
          Länk hit: #1917

Medlem

CITAT (Anki V @ 08-08-2012, 21:41) *
          Då har du två till att se fram emot.......Hervor och Mirjam har en hel del kvar att göra tummenupp.gif

/Anki

Ja det är helt underbara "tjejer" w00t.gif Hervor är helt underbar och örtkunnig också tummenupp.gif

Citera
          Gita
          Inlägg 09-08-2012, 19:48
          Länk hit: #1918

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Jag har nästan läst klart "Himmel över London" av Håkan Nesser. En helt fascinerande bok som rör sig i flera plan och i flera tider. Jag blev helt betagen från första sidan.
          Håkan Nesser är för övrigt en av mina favoritförfattare, vi är lika gamla och hans referenser till sent sextiotal och sjuttiotalets glada frihet har hög igenkänningsfaktor för mig.
          Gita

Citera
          VitaFingrar
          Inlägg 09-08-2012, 22:05
          Länk hit: #1919

Medlem
          Antal inlägg: 1 339
          Medlem nr: 36 571

Håkan Nesser är även en av mina favoritförfattare, hans språkanvändning är helt fenomenal!
          Just nu läser jag "en helt annan historia", tyvärr inte hans bästa men jag ska nog ta mig igenom den ändå. Jag som läser så sällan nuförtiden.

Citera
          merlin68
          Inlägg 11-08-2012, 13:18
          Länk hit: #1920

Medlem

Har nu läst klart svinhugget och ska köpa de andra böckerna i serien smile.gif Har just börjat läsa Om stenarna kunde tala av Donna Leon, en deckare som utspelar sig i Venedig. Gillar hennes böcker och har läst de flesta av dem smile.gif

Citera

106 sidor V  « < 94 95 96 97 98 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2026, 17:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon