Semestern har börjat och vädret inbjuder mest till läsande. Jag har klarat av några under helgen och nån under veckan som gick.
Igelkottens elegans av Muriel Barbery.Den utspelar sig i Paris och handlar om tre väldigt olika personer som knyter vänskapsband. Portvakten är en intelligent och intellektuell medelålders kvinna som döljer sitt rätta jag bakom en fasad av vrång och oförstående portvakt. En 12-årig flicka som känner sig osedd och oönskad i sin familj i överklasshuset och planerar sitt självmord. Den tredje huvudpersonen är en japansk gentleman som snabbt blir bästa vän med de två andra. Absolut läsvärd!
Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein.Ann berättar delar av sitt liv som bipolär (manodepressiv). Deprimerande? Nja. Intressant skulle jag snarare säga. Hon berättar om sina kontakter med psykakuten, sin oförmåga att ta tag i saker när hon är nere men också om en man och tre barn som hon älskar och som älskar henne. Boken slutar med ett farväl till familjen sedan hon gjort sitt bästa för att lämna positiva stämningar efter sig.
Tar hon sitt liv till sist? Det framgår inte av boken, men jag vet...
Den sista akten av Mari Jungstedt.Sommardeckare med kvinnomord på Gotland just under Almedalsveckan. Jag har läst hennes tidigare deckare och det är mysigt att återskapa kontakten med de återkommande huvudpersonerna.
Kvinnorna på 10:e våningen av Karin Alfredsson.Denna började jag på i eftermiddag och har bara läst ca en tredjedel, men den kommer inte vara länge. Dokumentärthriller kallas den. Utspelar sig i Hanoi där en svensk kvinnlig läkare är en ruggig verksamhet på spåren. Oönskade barn? till unga mödrar journalskrivs som dödfödda, men smugglas ut och säljs till välbeställda par.
Det finns risk att det blir nattläsning för min del i natt