Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

106 sidor V  « < 95 96 97 98 99 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Läser ni någon bok just nu?, Vilken i så fall?
          Aqvakul
          Inlägg 11-08-2012, 16:40
          Länk hit: #1921

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (merlin68 @ 11-08-2012, 14:18) *
          Har just börjat läsa Om stenarna kunde tala av Donna Leon, en deckare som utspelar sig i Venedig. Gillar hennes böcker och har läst de flesta av dem smile.gif

Gillar också Donna Leon. Det är är ju mkt mer än en deckare. Man får intressanta inblickar i italienskt familjeliv och korrupt italienskt samhällsliv...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 11-08-2012, 17:09
          Länk hit: #1922

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Läser = lyssnar på Röde Orm av Frans G Bengtsson igen.

Sedan började jag på , endast ett par sidor , (S) - KODEN Den socialdemokratiska utmaningen av Carl Hamilton .

Handlar om varför det har blivit som det har blivit med sossarna , kriser , interna bråk mm. Ska bli intressant att läsa , det är alltid intressant med politik och samhälle.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          skånepåg
          Inlägg 11-08-2012, 19:36
          Länk hit: #1923

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Har börjat läsa Paulo Coelho´s böcker, inte kommit så långt ännu, börja på Elva minuter som skulle vara bra enligt en men får se, kvällsläsning när man orkar tongue.gif
          Annars bästa och roligaste tipset är
          Bifogad bild

Roligaste skånska boken jag läst yahoo.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          omk
          Inlägg 18-08-2012, 22:01
          Länk hit: #1924

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Hittade, i onsdags, några barnböcker i en kista som stått i garaget i 10 år ! Bl a den bok jag läser nu blush.gif , Mary Poppins av P.L. Travers ...

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          gunsta
          Inlägg 18-08-2012, 22:19
          Länk hit: #1925

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (omk @ 18-08-2012, 23:01) *
          Hittade, i onsdags, några barnböcker i en kista som stått i garaget i 10 år ! Bl a den bok jag läser nu blush.gif , Mary Poppins av P.L. Travers ...

Jag läser med förkärlek böcker som kallas 'barnböcker - ungdomsböcker' - vilka skatter det finns där. Mary Poppins gillar jag, Ture Sventon och Muminböckerna icke att förglömma. En bok som jag hade mycket stor behållning av är Boktjuven av Markus Zusak - en bok som klassas som 'ungdomsbok'. Och bäst av alla är Sonya Hartnetts s k 'ungdomsböcker'.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          omk
          Inlägg 19-08-2012, 00:27
          Länk hit: #1926

Medlem

CITAT (gunsta @ 18-08-2012, 23:19) *
          Och bäst av alla är Sonya Hartnetts s k 'ungdomsböcker'.

Aldrig hört talas om Sonya Hartnett, men nu ska jag leta och läsa ! Gillar också Susan Cooper (Gråkungen, Silverträdet m fl). Har du läst ?

"Boktjuven" är jättebra, men jag trodde inte att den klassades som "ungdomsbok" ? Läste den med stor behållning för 1-2 år sen.
          Gillar speciellt Dödens beskrivning av år 1942: "Det var ett år som skulle gå till historien, liksom 79, liksom 1346, för att bara nämna några. Glöm lien. Vad jag behövde var förbanne mig en kvast eller svabb. Och jag behövde semester." rolleyes.gif

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-08-2012, 02:28
          Länk hit: #1927

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 08-08-2012, 19:28) *
          Silvia Avallone: Stål

Fantastisk intensiv och engagerande skildring av det italienska samhällets baksidor med två unga tonårsflickor i centrum. Släng er i väggen ni som tror att Toscana bara är vackra hus, underbar mat och spännande kultur.

--------------------

zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-08-2012, 04:54
          Länk hit: #1928

Medlem

Måste bara få göra ett tillägg . Att lyssna på Röde Orm var en njutning utan dess like. Frans G Bengtsson kunde skriva han , inte som en del nya författare som slänger ur sig 2 - 3 " böcker " om året.

Böcker där det vimlar av dålig svenska , alltså behandlingen av språket inget annat , syftningsfel , meningsbyggnadsfel , sakfel om saker som sker i böckerna och sist men inte minst personer som byter namn !

En Magnus kan bli Sven osv , något som hände en onsdagsmorgon har helt plötsligt hänt måndag kväll . Det värsta , tycker jag , är att en del författare som gör sådana fel är lästa av massor med folk och översätts t o m till andra språk .

Tar man med felen då också ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          gunsta
          Inlägg 19-08-2012, 10:42
          Länk hit: #1929

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (omk @ 19-08-2012, 01:27) *
          Aldrig hört talas om Sonya Hartnett, men nu ska jag leta och läsa ! Gillar också Susan Cooper (Gråkungen, Silverträdet m fl). Har du läst ?

"Boktjuven" är jättebra, men jag trodde inte att den klassades som "ungdomsbok" ? Läste den med stor behållning för 1-2 år sen.
          Gillar speciellt Dödens beskrivning av år 1942: "Det var ett år som skulle gå till historien, liksom 79, liksom 1346, för att bara nämna några. Glöm lien. Vad jag behövde var förbanne mig en kvast eller svabb. Och jag behövde semester." rolleyes.gif

Så tyckte jag om Boktjuven också - särskilt när Döden berättade, så tryggt och suggestivt att ledas av 'hen', jo boken klassificeras som ungdomsbok. Många fantastiska läsupplevelser står i den kategorien.
          Sonya Hartnett fick det prestigefyllda ALMA-priset 2008 - det var så jag kom i kontakt med henne. Hartnetts böcker ser inte mycket ut för världen - tunna och trista kan man tycka. Knaggligt språk i början .... men sen är man fast smile.gif. Innan du vet ordet av så har du fått en 'smäll i mellangärdet'. Mycket (med betoning på mycket) gripande och starka böcker. 'Svåra' och absolut inte insmickrande. Jag har läst alla hennes böcker som är översatta ... en makalös författare. Och hur böckerna slutar - tja ... som livet ungefär.
          Susan Cooper ska jag leta efter, har inte läst något av henne - tack för tipset.

Redigerat av gunsta: 19-08-2012, 11:54

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Mayan
          Inlägg 19-08-2012, 12:25
          Länk hit: #1930

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 46 725

Katarina Janouch, böckerna om barnmorskan Cecilia Lund, bedragen, hittebarnet,systerskap,tigerkvinnan och nu ska jag snart börja med den femte; modershjärtat

Citera
          smuleborg
          Inlägg 20-08-2012, 18:12
          Länk hit: #1931

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Aqvakul @ 19-08-2012, 03:28) *
          Fantastisk intensiv och engagerande skildring av det italienska samhällets baksidor med två unga tonårsflickor i centrum. Släng er i väggen ni som tror att Toscana bara är vackra hus, underbar mat och spännande kultur.

Tack. Jag köper den imorgon.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 26-08-2012, 02:10
          Länk hit: #1932

Medlem

Lyssnar på " Ofärd " av Dick Harrison . Första boken av tre som handlar om vad som händer i Europa 600 e. Kr. Vi får följa en svensk hövdingason på hans irrfärder från Sverige till bl a Frankerriket .

Det är författaren själv som läser upp den. Harrison är professor i Historia vid Lunds Universitet så han vet vad han talar om . Intressant tycker vi , alltid kul att läsa något av någon som vet vad han talar om.

Folk verkar ha varit giriga och maktgalna i alla tider , lögnaktiga och offrar i stort sett vem som helst för silver och guld.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-08-2012, 05:50
          Länk hit: #1933

Medlem

Julian Barnes, Känslan av ett slut.
          En man börjar summera sitt inte alltför framgångsrika liv, när han får kontakt med sin första kärlek och mycket omvärderas....
          Välskriven, lättläst och tankeväckande...

--------------------

zon 1

Citera
          ninnisky
          Inlägg 26-08-2012, 10:20
          Länk hit: #1934

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Läser nu; Den senila skalbaggens tröst, en sann historia av Jens Månvinge, fastkedjad i en isoleringscell i Thailands mest beryktade fängelse- även kallat Bangkok -Hilton

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          omk
          Inlägg 10-09-2012, 23:20
          Länk hit: #1935

Medlem

Nu läser jag om "Den fjärde sanningen" av Iain Pears.
          En tjock och god bok på 700 sidor ! Handlar om ett mord i Oxford på 1660-talet och berättas i 4 olika personers uppfattning om vad som egentligen hände och alla 4 pekar ut olika mördare !

Som deckarhistoria är den spännande, men som 1600-talsbeskrivning, helt enkelt underbar !

Redigerat av omk: 10-09-2012, 23:23

--------------------

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 15-09-2012, 07:45
          Länk hit: #1936

Gäster

Jag läser på " The Red Queen" av Philippa Gregory, och den handlar om historia i romanform fr. 1400-talet, och av henne finns det ytterligare en bok som jag får ta senare ...... tummenupp.gif ..

Citera
          FruTrädgårdstomt...
          Inlägg 21-09-2012, 07:52
          Länk hit: #1937

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 71 323

Jag läser oftast flera böcker parallellt; just nu läser jag om 'Pride and Prejudice' -- J. Austen, för vilken gång i ordningen minns jag inte. Det är en favorit. smile.gif
          Samt 'The City of Ladies' -- C. de Pizan, varvat med lite klassiskt pojkboksäventyr i 'Myladys Son' -- A. Dumas d.ä.

--------------------
          "Il faut cultiver notre jardin." Ur 'Candide' -- Voltaire

Zon 3

Citera
          Natur liv
          Inlägg 21-09-2012, 12:26
          Länk hit: #1938

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

Just nu lyssnar jag till ljudboken "Det fjärde offret" av Mari Jungstedt.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Bee
          Inlägg 21-09-2012, 22:18
          Länk hit: #1939

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Har precis avslutat två böcker: "Yoga School Dropout" av Lucy Edge och "The Battersea Park Road to Enlightenment" av Isabel Losada.

Den första reser runt i Indien och testar olika ashrams med yoga-inriktning. Hyfsat bra läsning. Den andra testar olika alternativa terapier som bjuds ut (bjöds ut - boken kom ut första gången för 10 år sen!) i London. Författarinnan är ganska skeptisk och har en kul inställning till det mesta. Avsnittet om tantrasex var obetalbart biggrin.gif !

Nu sätter jag tänderna i "Det stora huset" av Nicole Krauss. Verkar lite "pratig" så här i början men det tar sig nog. Översättningen är gjord av Ulla Danielsson så det bådar gott.

Edit: Översättaren heter Ulla Danielsson, inget annat. Hon har översatt många bra böcker och det är en njutning att läsa det hon översätter.

Redigerat av Bee: 22-09-2012, 21:39

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          hattstugan
          Inlägg 05-01-2013, 09:40
          Länk hit: #1940

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Har läst 1/3 av The Forgotten Garden av Kate Morton!
          En bok som gunsta rekommenderade och den fanns i min bokhylla!
          Tar lite tid att läsa på engelska men den är intressant och passar mig!

Citera

106 sidor V  « < 95 96 97 98 99 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2026, 17:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon