Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

106 sidor V  « < 98 99 100 101 102 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Läser ni någon bok just nu?, Vilken i så fall?
          mamamaggan
          Inlägg 12-10-2013, 23:06
          Länk hit: #1981

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har beställt Leif G W Perssons senaste " Den sanna historien om Pinocchios näsa " .

Ska bli roligt att lyssna på den. Gillar hans böcker men speciellt den om honom själv " Gustavs grabb ".

Kan rekommenderas för den som gillar Leif G W .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          hattstugan
          Inlägg 27-12-2013, 21:05
          Länk hit: #1982

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Den trettonde historien av Diane Setterfield som jag fått av gunsta!

Tack för bra läsning!

Citera
          gunsta
          Inlägg 27-12-2013, 22:27
          Länk hit: #1983

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Vad kul att du gillade den - förstod att det var en bok för dig - smile.gif

PS: Själv tyckte jag boken var jättebra - en 'mysbok'.

Redigerat av gunsta: 27-12-2013, 22:29

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-12-2013, 22:40
          Länk hit: #1984

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Alltid väntar på Björn Afzelius : en god man - och bara en människa

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 27-12-2013, 23:14
          Länk hit: #1985

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Lyssnar just nu på Mikael Bergstrands "Dimma över Darjeeling"

Jag köpte i somras "Dehlis vackraste händer" helt på måfå på rea. Den lockade till mer så nu lyssnar jag till fortsättningen.
          Underhållande om man bara vill småskratta och koppla av. Lite roligt tyckte jag det var med första boken där huvudpersonen Göran kom till Indien för första gången och upplevde en del av dessa missförståelser och andra upplevelser som min son berättade om efter sin Indienresa.

Morfar skrev inga memoarer läste jag för några månader sen. Skriven av Gustav Fridolin om hans morfars liv. Mycket jag kunde känna igen från min uppväxt. Mycket av boken utspelar sig i min stad Malmö under 50-60-talen. Mycket läsvärd.

En annan bok om 50talet är Karin Wahlbergs bok "Än finns det hopp". Jag har tidigare bara läst deckare av henne, men detta är en mycket intressant roman som utspelar sig under polioepedemin i början av 50-talet.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 02-01-2014, 08:15
          Länk hit: #1986

Medlem

I natt läste jag slut Stenhjärtat av Katarina Wennstam.
          Ett synnerligen allvarligt ämne i romanform. Spännande och kusligt. Shaken baby syndrom handlar det om.

En halvårsgammal baby kommer till akuten med andningsuppehåll. Vid närmare undersökningar visas sig barnet ha diverse allvarliga skador.
          Föräldrar, syskon, mormor/farmor, barnflickan. Vem har gjort babyn så illa? Eller är det en olycka?

Alla känner sig nog maktlösa någon gång i kontakten med ett skrikande barn, men för de flesta finns det en spärr som slår till...

Citera
          gunsta
          Inlägg 02-01-2014, 16:23
          Länk hit: #1987

Medlem

Pojken i resväskan av Lene Kaaberböl och Agnete Friis - en kriminalroman (ovanligt nog ... läser sällan sådana) - började läsa på nyårsaftonen - vi får se vad det blir och ger.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Monarda
          Inlägg 02-01-2014, 19:03
          Länk hit: #1988

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Jag ska fortsätta på min bok om Henrik VIII. Har helt snöat in på den gubben och är oerhört fascinerad av hovlivet och intrigerna vid engelska hovet på den tiden.

Citera
          pejori
          Inlägg 02-01-2014, 20:42
          Länk hit: #1989

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Vattenänglar av Mons Kallentoft..

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Biggan_
          Inlägg 04-01-2014, 18:26
          Länk hit: #1990

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Jag har just läst ut Flakmopedisten av Lasse Berghagen. En mycket underhållande och trevlig bok om Lasses ungdomsår och framåt.
          Rekommenderas varmt om du har sinne för humor!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 15-01-2014, 08:16
          Länk hit: #1991

Medlem

Vägen mot Bålberget av Therese Söderlind läste jag ut igår kväll.

Det är en fängslande historia från 1600-talet om främst två familjer vars liv vävs ihopa. Det är grymhet, hat och skräck för häxkonster men även varma känslor. Kvinnorna är extra utsatta i alla lägen och många blir angivna. Några starka kvinnor vågar trotsa både prästerna och sina män och två av dem undkommer bålet.
          Den historiska berättelsen är stark med olika berättarröster.
          Det finns även en nutidshistoria invävd i berättelsen, en kvinna som släktforskar och kommer tillbaka till häxtiden. Den berättelsen tilltalar mig inte så mycket. För mig hade den historiska delen varit tillräcklig.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 15-01-2014, 13:50
          Länk hit: #1992

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Har börjat lyssna till I skydd av mörkret av Stephen Booth! Känns lite konstigt att enbart lyssna inte vända blad nångång!

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 15-01-2014, 17:09
          Länk hit: #1993

Medlem

Jag lyssnar alltid på ljudböcker i bilen, men läser vanliga böcker hemma

Just nu lyssnar jag på Rikitikitavi med/av Rikard Wollf.
          En självbiografisk historia. Än är han i barnaålder, men jag fortsätter gärna att följa hans uppväxt och vuxenliv.

Citera
          Monarda
          Inlägg 15-01-2014, 18:47
          Länk hit: #1994

Medlem

Boken om Henrik VIII har 966 sidor så den kommer att räcka ett tag.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 25-01-2014, 08:43
          Länk hit: #1995

Medlem

Sandmannen av Lars Kepler läste jag ut i veckan.
          Keplers böcker har alla varit spännande. Det var denna också, men delvis kändes den förutsägbar. Den slutade på ett sätt som är uppgjort för ännu en bok i serien, men jag tycker nog det vore bra om dom (Kepler är ju två personer) byter koncept nu.

Citera
          aloa
          Inlägg 25-01-2014, 12:24
          Länk hit: #1996

Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem nr: 32 303

Har också ledsnat på Keplers standardupplägg, men jag tycker också att Kallentoft är tradig. Just nu läser jag "Kaffe med rån" men den fångar inte alls mitt intresse. Oj, nu blev det bara negativa åsikter, kanske har en dålig period med böcker. Har dissat många författare på biblioteket, känner att jag behöver nån ny favorit så därför kollar jag noga tråden om tips.

Citera
          Monarda
          Inlägg 25-01-2014, 12:32
          Länk hit: #1997

Medlem

Jag hittade "Muhrs Brukskatekes" på antikvariat, letat länge efter den. Utgiven första gången 1892 och skriven av Karl Adolf Muhr som var inspektor på Laxå Bruk och som säkerligen hade pli på sin personal. Man får veta allt om hur en "rättskaffens bruksbetjänt" bör vara. Dock riktar den sig till män eftersom det inte fanns några kvinnliga tjänstemän på den tiden.
          Vad sägs om den här gyllene regeln: " En rättskaffens bruksbetjänt bör aldrig berusa sig af starka drycker och icke heller för ofta söka sällskap med fruntimmer. Det förra är dock mera farligt, ty det tilltager, emedan det andra aftager med åren."

Citera
          gunsta
          Inlägg 25-01-2014, 12:51
          Länk hit: #1998

Medlem

Jag läser Alice Muro igen - har läst hennes böcker tidigare. Hon skriver bättre än bra - jag blir mycket berörd av hennes noveller.

--------------------

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 11-03-2014, 16:03
          Länk hit: #1999

Medlem

Igår avslutade jag Jonas Gardells serie "Torka aldrig tårar utan handskar". Jag har lyssnat på dom som ljudböcker där han själv läser
          Jag såg första delen av tv-serien, men missade resten och nu äntligen har jag kommit mig för att låna serien på biblioteket.

Det var en mycket fängslande berättelse och många gånger skulle jag velat gråta med de stackars pojkarna/männen sad.gif
          Det var mycket intressant att höra om samhällets intolerans, sjukdomens historia och skräcken bland alla runt om. De som var berörda lade så klart märke till alla detaljer i samhället, tidningsrubriker, bemötande från hela omvärlden inkl sjukvårdspersonal och mitt i stod de rädda pojkarna och hade bara varandra och knappt det ibland.
          För oss som var unga och hetero har mycket försvunnit i glömska, men det tål att blicka tillbaka och tänka på den utfrysning samhället då stod för - och antagligen finns en hel del kvar än idag.
          Jag antar att mer eller mindre alla hade nån eller kände nån som hade nån bekant som avled under de hemska åren. Själv minns jag en så charmig arbetskamrat.
          Tur att det kom bromsmediciner med tiden.

Gardell säger att personerna i berättelsen är en sammanblandning av personer som han känt. Dom känns så verkliga i böckerna.

Det finns vissa intima fysiska delar i berättelsen som jag kanske bara skummat förbi om jag läst själv.

Citera
          gunsta
          Inlägg 11-03-2014, 16:45
          Länk hit: #2000

Medlem

Jag har börjat att läsa en s k 'klassiker' från Norstedts förlag. Hjärtat jagar allena av Carson McCullers. Jag köpte boken i Örebro på Alla hjärtans Dag i år (det var planerat)- Boken känns som en 'vink från det förgångna' eftersom det var en av Moster Esters absoluta favoritböcker. Boken kom ut första gången 1940 och var Carson McCullers debutbok. Jag har läst en fjärdedel av boken men är redan 'fast', bara förordet av Monika Fagerholm är fantastiskt. Återkommer senare när boken är läst.

Redigerat av gunsta: 11-03-2014, 16:45

--------------------

Citera

106 sidor V  « < 98 99 100 101 102 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2026, 12:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon