Ganska på måfå lånade jag några ljudböcker på biblioteket av författare jag inte känner sedan innan. Urvalet är ju inte så stort som vanliga böcker.
Jag har lyssnat på dom i bilen och - tja, inga nobelpristagare, men som underhållning vid bilkörning och annat duger dom.
Av en slump råkade två av dom handla om mobbade barn
Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen.
Två barn i samma klass som mobbas i skolåldern och saknar stöd från vuxenvärlden. I vuxen ålder tar en av dem hämnd på förövarna.
Havsmannen av Carl-Johan Vallgren.
Ett syskonpar till två missbrukande föräldrar. Den yngre är kraftigt mobbad och storasyster gör allt för att försöka undsätta honom. Kungen i mobben är en riktig värsting som även vuxna är rädda för. Räddningen blir en manlig sjöjungfru

och långt om länge fosterhem.
Borta bäst av Sara Kadefors.En överklasskvinna tappar greppet om tillvaron och får lämna allt utom sin bil där hon bor under en tid. Högfärden rinner så sakta av henne, även om hon bitvis är odrägligt snobbig och kortsynt.
Just nu lyssnar jag på en egen bok, ett reafynd.
Svinhugg av Marianne CedervallHär handlar det också om hämnd efter en affärsuppgörelse, men det är ingen kriminalhistoria. Man kan inte låta bli att roas av huvudpersonen och ännu mer av hennes väninna som sysslar lite med häxkonster och lär väninnan att använda affirmationer.
Denna boken är snart slut och jag tror jag kommer sakna den och jag kommer titta efter fler böcker om dessa två väninnor (vet att det finns)