Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

106 sidor V  « < 103 104 105 106 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Läser ni någon bok just nu?, Vilken i så fall?
          Mjärden
          Inlägg 30-11-2015, 16:33
          Länk hit: #2081

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

Jag har nu kommit till bok nr 9 Eldsvärdet i Sandemos serie om Den Heliga Solens Orden

Citera
          Rhonda - 51Aussie
          Inlägg 30-11-2015, 16:35
          Länk hit: #2082

Gäster

CITAT (Mjärden @ 30-11-2015, 16:33) *
          Jag har nu kommit till bok nr 9 Eldsvärdet i Sandemos serie om Den Heliga Solens Orden

Hej!
          jag har inte läst hennes böcker men jag har hört att de är bra.
          Rhonda

Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-01-2016, 18:35
          Länk hit: #2083

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Har sträckläst "Flickan från ingenstans" och "De första tolv" av Justin Cronin bara för att upptäcka att tredje delen inte har kommit ut än! fear.gif
          Jag blir alltid så förvånad när jag gillar böcker som jag kanske inte hade räknat med att jag skulle gilla, det är ju helt överdrivet egentligen och inte ett dugg trovärdigt och dessutom väldigt våldsamt, men ändå helt fascinerande på något sätt.

CITAT (omk @ 03-06-2014, 00:37) *
          Just nu läser jag trilogin om Klanen Otori...

Och vad tyckte du? Jag läste "Över näktergalens golv" för ett tag sen men jag tror inte jag ska fortsätta, det var lite segt. Blir det bättre sen?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rhonda - 51Aussie
          Inlägg 14-03-2016, 07:50
          Länk hit: #2084

Gäster

'The Shell Seekers' av Rosamunde Pilcher. För ca 5:e gången.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-03-2016, 10:00
          Länk hit: #2085

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag har just läst "Underkastelse" av Michel Houellebecq, en dystopi om en framtid när islamska brödraskapet tar över i Frankrike. En märklig bok, med många litterära referenser som passerar över mitt huvud...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          kolonista
          Inlägg 14-03-2016, 13:43
          Länk hit: #2086

Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem nr: 77 174

Jag har nyss läst ut De förklädda flickorna i Kabul av Jenny Nordberg.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-03-2016, 16:48
          Länk hit: #2087

Medlem

Nyss utläst: Duraid Al-Khamisi, ”Regnet luktar inte här”

Duraids familj kom till Sverige, efter att ha tvingats fly från Irak för drygt 20 år sen. Han är i dag journalist, men fortfarande "på flykt". En intressant, men lite spretig historia, som rör sig vitt och brett i både tid och rum.

--------------------

zon 1

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-05-2016, 19:01
          Länk hit: #2088

Medlem

Roy jacobsen: De osynliga

Den handlar om en liten familj i Nordnorge för ca 100 år sen och hur det moderna samhället tränger sig på.
          Ganska korthugget, men mycket tänkvärt!

Det var länge sedan jag fick en sån underbar läsupplevelse!

--------------------

zon 1

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 13-12-2016, 16:27
          Länk hit: #2089

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag har inte läst nån bok på länge p g a ögonproblem, men nu när jag blivit opererad ska jag sätta fart igen. Har saknat det jättemycket.

Kom igen nu med era boktips så jag vet vad jag ska börja med.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-12-2016, 16:46
          Länk hit: #2090

Medlem
          Antal inlägg: 2 151
          Medlem nr: 82 744

Tack snälla Eva! Nu får vi försöka hålla liv i tråden så den inte faller i glömska igen.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-12-2016, 17:49
          Länk hit: #2091

Medlem

Bifogad bild

Sapiens är en bok om mänsklighetens gemensamma historia när vi för omkring 70.000 år sedan lämnade Afrika och började vår vandring och bosättning på planeten, från jägare och samlare till bofasta jordbrukare. Jag har tidigare läst Lasse Bergs fantastiska böcker om Kalahari så en del känns igen men denna bok spänner över mänsklighetens hela historia ända fram till nutid när vi börjat intressera oss för artificiell intelligens - och vad det kan få för konsekvenser.

För 100.000 år sedan fanns sex olika arter av sapiens på vår jord, idag finns bara en art kvar - Homo sapiens.

Vad var det som gjorde att just Homo sapiens blev så framgångsrik?

Varför litar vi fortfarande på att 1 krona är just 1 krona?

En fantastisk bok skriven av en professor i historia men boken spänner över många vetenskapliga områden. Trots ämnets tyngd är språket lättläst och flytande, lika lätt att läsa som en skönlitterär berättelse.

Läs den!

Citera
          Gita
          Inlägg 13-12-2016, 19:00
          Länk hit: #2092

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Har just läst om Kerstin Bergströms självbiografiska trilogi. Parkeringsplatsen, Rollen och Resan.

Lustigt vad ens tyckande förändras, för trettio år sedan tyckte jag dessa böcker var fantastiskt bra. Nu tycker jag att Bergström bara är pretentiös, självupptagen och lite nedlåtande mot dem som valt en annan livsstil än hon gjort.

Har precis börjat på Karin Fossums "De galnas hus" har inte hunnit så långt men den verkar lovande.
          Gita

CITAT (Eva i Skåne @ 13-12-2016, 16:27) *
          Jag har inte läst nån bok på länge p g a ögonproblem, men nu när jag blivit opererad ska jag sätta fart igen. Har saknat det jättemycket.

Kom igen nu med era boktips så jag vet vad jag ska börja med.

Varför har du inte lånat ljudböcker på biblioteket? Lätt att ladd ner hemifrån och är dessutom kostnadsfritt (för låntagaren)
          Viveca Lärns egna inläsningar av böckerna om Saltö är helt underbara.
          Gita

Redigerat av Gita: 13-12-2016, 19:05

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 13-12-2016, 19:16
          Länk hit: #2093

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (Gita @ 13-12-2016, 19:00) *
          Varför har du inte lånat ljudböcker på biblioteket? Lätt att ladd ner hemifrån och är dessutom kostnadsfritt (för låntagaren)
          Viveca Lärns egna inläsningar av böckerna om Saltö är helt underbara.
          Gita

Jo, jag har lyssnat på många ljudböcker, men inga under den senaste tiden

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-12-2016, 23:53
          Länk hit: #2094

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 13-12-2016, 17:49) *
          Bifogad bild

Sapiens är en bok om mänsklighetens gemensamma historia när vi för omkring 70.000 år sedan lämnade Afrika och började vår vandring och bosättning på planeten, från jägare och samlare till bofasta jordbrukare. Jag har tidigare läst Lasse Bergs fantastiska böcker om Kalahari så en del känns igen men denna bok spänner över mänsklighetens hela historia ända fram till nutid när vi börjat intressera oss för artificiell intelligens - och vad det kan få för konsekvenser.

För 100.000 år sedan fanns sex olika arter av sapiens på vår jord, idag finns bara en art kvar - Homo sapiens.

Vad var det som gjorde att just Homo sapiens blev så framgångsrik?

Varför litar vi fortfarande på att 1 krona är just 1 krona?

En fantastisk bok skriven av en professor i historia men boken spänner över många vetenskapliga områden. Trots ämnets tyngd är språket lättläst och flytande, lika lätt att läsa som en skönlitterär berättelse.

Läs den!

Ska jag! Tack för tipset!

--------------------

zon 1

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-12-2016, 04:35
          Länk hit: #2095

Medlem

Bifogad bild

"Nattens historia" av idéhistorikern Gunnar Broberg

En tungläst tegelsten, där författaren fritt kåserar över sina idéhistoriska kunskaper. Vissa anekdoter är synnerligen underhållande och ibland skapar han en fin tidsstämning i kronologin. Men långa stycken är det långa uppräkningar av författare och andra idéspridare. Det blir lätt tungt och tråkigt och dessutom spretigt, då författaren ibland associerar ganska fritt i sin svada.

--------------------

zon 1

Citera
          Natur liv
          Inlägg 16-12-2016, 16:38
          Länk hit: #2096

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

CITAT (Gunilla T @ 13-12-2016, 17:49) *
          Bifogad bild

...

Läs den!

Jag har också läst Lasse Bergs böcker om Kalahari och jag blev nyfiken på den här boken också. Den ska jag skaffa. Tackar för tipset!

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          kolonista
          Inlägg 16-12-2016, 17:21
          Länk hit: #2097

Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem nr: 77 174

Käraste Herman av Maja Hagerman. En bok om rasbiologen Herman Lundborg som åkte runt i, främst norra Sverige, och mätte och fotograferade och klassificerade människor och delade in dem i högre och lägre raser. Han varnade för rasblandningarnas degenererande effekter men det hindrade inte att han under sitt äktenskap med en kvinna av den rätta nordiska rasen fick barn med en kvinna av "undermålig" ras. Intressant bok om vår nutidshistoria.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 18-12-2016, 21:11
          Länk hit: #2098

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Har börjat på The Secret Keeper av Kate Morton

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-12-2016, 01:18
          Länk hit: #2099

Medlem

Jag älskar att läsa bra böcker. Tyvärr har inte den lyckan vederfarits mig denna veckan.

I mina två bokklubbar turas vi om att välja böcker.
          Först drabbades jag av "Nattens historia: nordiskt mörker och ljus under tusen år" av Gunnar Broberg. En gammal idéhistoriker sprutar ur sig referenser åt alla håll utan några tydliga linjer i denna fackbok. Jobbigt! Jag är själv historiker, men detta var för mastigt.

Mer lovande lät romanen "Elva dagar i Berlin" av Håkan Nesser. Men absolut det sämsta jag läst av denne hedersman. Annonserades som en bok i Tage Danielssons och Astrid Lindgrens anda, men det blir mest putslustig yta utan djup. Nej tacka vet jag hans fascinerande kriminalhistorier med kommissarie Van Veeteren i centrum.

Innan dess läste jag Jonas Hassen Khemiris ”Allt jag inte minns”. En fascinerande mångfokuserad skildring av minnet av en ung man. Svårläst, men gripande.

"Lila"av Marilynne Robinson är mycket omtalad. Hon har bara skrivit fyra romaner sedan 1980 och är Obamas favoritförfattare. Tre av romanerna innehåller samma miljö. Hon var en av de hetaste kandidaterna till ett amerikanskt nobelpris. Boken skildrar en kvinna som levt ur hand i mun och som misstror allt och alla, men som gifter sig med en äldre änkling och kyrkoherde. Den är inte särskilt händelsedriven, men tar upp många viktiga livsfrågor. Kvinnorna i min grupp tyckte mycket om den. Männen tyckte den var seg. Boken är skriven i löpande text utan kapitelindelning, vilket sällan främjar läsglädjen.

Nu hoppas jag på en kul, tänkvärd och spännande bok till jul, för det är jag värd.

Redigerat av Aqvakul: 20-12-2016, 01:20

--------------------

zon 1

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-12-2016, 18:26
          Länk hit: #2100

Medlem

Tyvärr Aqvakul är den här boken inte särskilt kul men däremot i högsta grad tänkvärd och faktiskt spännande.

Bifogad bild

Gellert Tamas är en modig man som ger sig i kast med att beskriva det svenska hatet, om ett samtalsklimat som har blivit rått och vulgärt och där det goda plötsligt fått betydelsen av självgod.

Boken är nutidshistoria men spänner över ett stort fält som Balkankriget, attacken på tvillingtornen i New York samt counterjihadiströrelsen som bl. a. inspirerade Breivik och där Ekeroth är aktiv.

Det handlar om yttrandefrihet när en rättmätig och viktig kritik övergår till nedlåtande, förnedrande och förminskande utpekanden som direkt eller indirekt kan uppfattas som uppmanande till hot och förföljelse. Det handlar om journalister som tvingas flytta till skyddat boende för att de salufört något som misshagat fotsoldaterna.

En intressant och närmast komisk historia handlar om sajten Politiskt inkorrekt som drevs av pseudonymen Gustav Jansson. Sajten var något av en föregångare när det gäller att hatretorik. Gustaf Jansson hade ägnat mycket tid till avstå från arbete, i själva verket hela sitt vuxna liv och i sitt privata umgänge hade han goda vänner som var invandrare. Han hade ett donationskonto för sajten som han själv ägde och en dag försvann han med hela kassan och emigrerade till Turkiet. Efterföljaren blev Avpixlat där Ekeroth är djupt involverad.

Boken skildrar de människor som format nutidens hatretorik, politiskt och personligt - om lögner, om våld, om ett nytt språkbruk som fungerar igenkännande och som ett kitt mellan sympatisörerna.

Hur kan vi förstå och hantera detta verbala och tidvis fysiska våld ? ...frågan är obesvarad.

Citera

106 sidor V  « < 103 104 105 106 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 22:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon