Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

106 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Läser ni någon bok just nu?, Vilken i så fall?
          Reserv
          Inlägg 17-08-2005, 19:39
          Länk hit: #221

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Ursäkta gammelnallen, jag vill inte verka ofin på nåt sätt.......men vad är AS? unsure.gif Du behöver inte svara om du inte vill.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 17-08-2005, 19:50
          Länk hit: #222

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

f'låt.....

inte meningen....

AS= Asperger(s) Syndrome , ett funktionshinder inom Autismspektrat. Personer med AS har )OFTA) svårt med "den sociala interaktionen" dvs att TA KONTAKT och behålla NORMALA relationer med personer i samma ålder.

(sen finns det ANDRA kriterier också som skall vara uppfyllda för att "uppfylla" kriterierna--- kallas DSM lV (4) )

skillnaden mellan "vanlig Autism och AS" är att personer med AS är NORMALBEGÅVADE.

en ganska vanlig diagnos i dagens svårbegripliga värld....

man brukar säga att Albert Einstein och Wolfang Amadeus Mozart troligen hade AS .. (WA Mozart gissar jag själv hade Touretts Syndrom- som också sorterar under Autism..)

FRÅGOR??

b

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          LadyG
          Inlägg 18-08-2005, 12:10
          Länk hit: #223

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Just nu har jag avslutat böckerna om Klanen Otori. Det är tre böcker, pocket för min del, som handlar om en ung kvinna och en ung man och deras plats och deras roller i det feodala japan. Det är mycket spännande och underbart att läsa, första boken heter "Över näktergalens golv", den andra "På kudde av gräs" och den sista "Under lysande måne".

Jag rekommenderar dem varmt.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          mrsgreen
          Inlägg 18-08-2005, 13:18
          Länk hit: #224

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 900

Tillbaka till livet, Alisons historia av Marianne Thamm, en berättelse om en våldtagen och torterad kvinna.
          Hon kämpar med sina yttre och inre skador. En skrämmande bra bok utifrån hennes syn och även andras.
          Ruggigt bra!

--------------------
          -----------------------------------------------------------------------

mrsgreen
          Valbo, Zon 4

Citera
          Pirum
          Inlägg 18-08-2005, 13:30
          Länk hit: #225

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Läste The Labours of Hercules (Agatha Christie) i helgen, trevligt med Hercule Poirot i novell-form. Vet inte vad den heter på svenska, men Hercules 12 stordåd eller nåt kanske. Har läst den förr, men det var ett tag sen sist. Rekommenderas, den är dessutom ganska kul till och från. Agatha Christies gravsten må det växa mossa på, men hennes språk känns för en stofil som mig rätt modernt. Helt annat än AC Doyles språk i Sherlock Holmes smile.gif Christie driver även fint med mänsklig fåfänga, dumhet, och det ena med det andra.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Alli
          Inlägg 18-08-2005, 13:34
          Länk hit: #226

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 5 842

Har precis läst ut Kejsarinnan Orkidé, den var bra.

Nu läser jag Den andra systerna Boleyn an phillipa Gregory, den verkar lovande. Är lite insnöad på historiska romaner för tillfället, såg att någon rekommenderade Livläkarens besök, den står på tur sedan (om jag hinner innan terminen börjar...)

--------------------
          Alli, Karlskoga zon 3

Citera
          lavendel2
          Inlägg 18-08-2005, 13:52
          Länk hit: #227

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 5 021

CITAT (gammelnalle @ 17-08-2005, 20:50)
          AS= Asperger(s) Syndrome , ett funktionshinder inom Autismspektrat. Personer med AS har )OFTA) svårt med "den sociala interaktionen" dvs att TA KONTAKT och behålla NORMALA relationer med personer i samma ålder.

(sen finns det ANDRA kriterier också som skall vara uppfyllda för att "uppfylla" kriterierna--- kallas DSM lV (4) )

skillnaden mellan "vanlig Autism och AS" är att personer med AS är NORMALBEGÅVADE.

b

Och en modediagnos!!
          Hur många kurser och föreläsningar om Aspergers erbjuds man inte !!
          Man måste ju sätta sej in i det.. så det gör jag!
          Men...kan det inte bli lite inne med psykoser igen...det är min grej...det är där jag känner att jag har ett gediget kunnande och erfarenhet...men tiden har väl gått mej förbi...ingen är intresserad! unsure.gif
          Asperger hit och Asperger dit...det blir lite mycket ibland!
          Gnällig Lavendel!
          rolleyes.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 18-08-2005, 14:14
          Länk hit: #228

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (lavendel2 @ 18-08-2005, 14:52)
          CITAT (gammelnalle @ 17-08-2005, 20:50)

AS= Asperger(s) Syndrome , ett funktionshinder inom Autismspektrat. Personer med AS har )OFTA)  svårt med "den sociala interaktionen" dvs att TA KONTAKT och behålla NORMALA relationer med personer i samma ålder.

(sen finns det ANDRA kriterier också som skall vara uppfyllda för att "uppfylla" kriterierna---  kallas DSM lV (4) )

b

Och en modediagnos!!
          Hur många kurser och föreläsningar om Aspergers erbjuds man inte !!
          Man måste ju sätta sej in i det.. så det gör jag!
          Men...kan det inte bli lite inne med psykoser igen...det är min grej...det är där jag känner att jag har ett gediget kunnande och erfarenhet...men tiden har väl gått mej förbi...ingen är intresserad! unsure.gif
          Asperger hit och Asperger dit...det blir lite mycket ibland!
          Gnällig Lavendel!
          rolleyes.gif

Men Lavendel då.

En av vetenskapen fastställd diagnos är en diagnos. Sen må det vara aspergers eller brutet ben, dete är väl ingen skillnad

Citera
          lavendel2
          Inlägg 18-08-2005, 14:27
          Länk hit: #229

Medlem

Hej Bettson! rolleyes.gif
          Tycker nog att det finns en viss skillnad mellan ett brutet ben...som är enkelt att konstatera med en röntgenbild...och en psykiatrisk diagnos som ändå är mer subjektiv!
          Jag säger inte att det inte är viktigt att fånga upp den här typen av störningar... det är det...det var nåt man hade dålig koll på förut!
          Men det går mode i diagnoser...allt intresse fokuseras på en viss sak...och mina kära schizofrena som jag ömmar för är nu totalt ointressanta!
          Lavendel rolleyes.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 18-08-2005, 14:32
          Länk hit: #230

Medlem

CITAT (lavendel2 @ 18-08-2005, 15:27)
          Hej Bettson! rolleyes.gif
          Tycker nog att det finns en viss skillnad mellan ett brutet ben...som är enkelt att konstatera med en röntgenbild...och en psykiatrisk diagnos som ändå är mer subjektiv!
          Jag säger inte att det inte är viktigt att fånga upp den här typen av störningar... det är det...det var nåt man hade dålig koll på förut!
          Men det går mode i diagnoser...allt intresse fokuseras på en viss sak...och mina kära schizofrena som jag ömmar för är nu totalt ointressanta!
          Lavendel rolleyes.gif

Men alla är väl av intresse. Sedan så är ju nya rön lite intressantare läsning för en tid.

De med arpergers har ofta en dubbel börda att bära. De är inte så avvikande som andra typer av diagnoser så de bemöts varken med den respekt eller om tanke som deras tillstånd egentligen kräver.

Någon man uppfattar som "mera sjuk" får omgivningen hänsyn på ett annant sätt.

Så lite lättvindigt är det väl att kalla dom modediagnoser. Jag tror nog inte att någon av oss skulle vilja ha aspergers syndrom hur modernt det än är.

Citera
          lavendel2
          Inlägg 18-08-2005, 15:19
          Länk hit: #231

Medlem

CITAT (Bettson @ 18-08-2005, 15:32)
          [Men alla är väl av intresse. Sedan så är ju nya rön lite intressantare läsning för en tid.

De med arpergers har ofta en dubbel börda att bära. De är inte så avvikande som andra typer av diagnoser så de bemöts varken med den respekt eller om tanke som deras tillstånd egentligen kräver.

Någon man uppfattar som "mera sjuk" får omgivningen hänsyn på ett annant sätt.

Så lite lättvindigt är det väl att kalla dom modediagnoser. Jag tror nog inte att någon av oss skulle vilja ha aspergers syndrom hur modernt det än är.

Visst Bettson! rolleyes.gif
          Du har fullkomligt rätt i allt du säger...visst är den här kunskapen och förståelsen viktig...och det har varit dåligt med det tidigare!!

Men jag vidhåller ändå min åsikt att man ska vara uppmärksam på faran med såna här diagnoser....har det gått trend i nåt så finns risken att man överdiagnosticerar !
          Jag vet att jag gör ett bra jobb vilken person eller diagnos det än gäller...men jag tycker det är intressantare med psykoser...och det måste jag väl ändå få känna...eller? unsure.gif
          Lavendel

Citera
          Bettson
          Inlägg 18-08-2005, 17:44
          Länk hit: #232

Medlem

CITAT (lavendel2 @ 18-08-2005, 16:19)
          [Jag vet att jag gör ett bra jobb vilken person eller diagnos det än gäller...men jag tycker det är intressantare med psykoser...och det måste jag väl ändå få känna...eller? unsure.gif
          Lavendel

Självklart får du väl känna så. Vi har ju alla olika intresseområden.

Och vad jag menade men brutet ben är att det ska betraktas lika hänsynsfullt och omsorgsfullt vad det än är. Antingen det är ett psykiskt handikapp, en psykiskt sjukdom eller ett brutet ben.

Sjuk eller handikappad är alltid en person att värna om oavsett diagnos. wub.gif

Citera
          Fille
          Inlägg 18-08-2005, 17:59
          Länk hit: #233

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 6 267

Läser Ehtic of our fathers.

Citera
          lavendel2
          Inlägg 18-08-2005, 18:27
          Länk hit: #234

Medlem

CITAT (Bettson @ 18-08-2005, 18:44)
          [
          Och vad jag menade men brutet ben är att det ska betraktas lika hänsynsfullt och omsorgsfullt vad det än är. Antingen det är ett psykiskt handikapp, en psykiskt sjukdom eller ett brutet ben.

Sjuk eller handikappad är alltid en person att värna om oavsett diagnos. wub.gif

Där är vi helt överens.Bettson wub.gif

Citera
          Reserv
          Inlägg 18-08-2005, 19:26
          Länk hit: #235

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Hallå!! Lavendel och Bettson, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag över huvud taget var så dum att jag frågade. Det hade vart bättre om jag sökt på google, tanken slog mig för sent, inte ska ni hålla på och träta och dividera om detta. sad.gif huh.gif

Citera
          lavendel2
          Inlägg 18-08-2005, 19:34
          Länk hit: #236

Medlem

Hej Reserv!
          Visste inte ens att du var inblandad...och vi hade en bra och fruktbar diskussion...med nån sorts koncensus på slutet..ett helt okey meningsutbyte!
          rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
          lavendel

Citera
          Rossi
          Inlägg 22-08-2005, 06:57
          Länk hit: #237

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Jag har börjat att läsa Camilla Läckbergs debutkriminalroman Isprinsessan.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          dammkillen
          Inlägg 22-08-2005, 11:26
          Länk hit: #238

Medlem
          Antal inlägg: 703
          Medlem nr: 1 738

Japanska trädgårdar.

Citera
          carol
          Inlägg 22-08-2005, 11:52
          Länk hit: #239

Medlem
          Antal inlägg: 419
          Medlem nr: 3 867

CITAT (Rossi @ 22-08-2005, 07:57)

Jag läste Predikanten av Läckberg i somras och tyckte att slutet var ganska finurligt, men för övrigt blev jag inte särskilt imponerad. Men isprinsessan kanske är bättre. smile.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 22-08-2005, 12:02
          Länk hit: #240

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (carol @ 22-08-2005, 12:52)
          CITAT (Rossi @ 22-08-2005, 07:57)

Jag läste Predikanten av Läckberg i somras och tyckte att slutet var ganska finurligt, men för övrigt blev jag inte särskilt imponerad. Men isprinsessan kanske är bättre. smile.gif

ja....predikanten är en fristående fortsättning på isprinsessan smile.gif smile.gif
          dom är bra tycker jag wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

106 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2026, 16:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon