| |
|
  |
Läser ni någon bok just nu?, Vilken i så fall? |
|
|
|
|
02-07-2005, 10:46
|

Medlem
Antal inlägg: 863
Medlem nr: 305

|
"Läser" om, d.v.s lyssnar på Ryttmästarens Tid, av Lars Widding. Färgrik skildring från en orolig och dramatisk epok i det svenska folkets historia: nödår, krig och mordet på Gustav III. Det är Widding som läser själv och det gör han med den äran.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-07-2005, 11:00
|

Medlem
Antal inlägg: 3 245
Medlem nr: 43

|
Jag håller på att läsa Karin Fossum´s Älskade Poona....
Gillar verkligen Karin F! Hyrde en film som heter "Den som fruktar vargen ska inte gå in i skogen", den var väldigt bra.... Gillar oförutsedda slut, och det har den...
Caprice
--------------------
Caprice Stockholm zon 2-3 Vita non est vivere sed valere vita est
|
|
|
|
|
|
|
|
02-07-2005, 11:42
|
Medlem
Antal inlägg: 67
Medlem nr: 2 857

|
Läser just nu "Oväder - Nyheter från en allt varmare värld" - en nyutkommen bok av Mark Lynas. En skrämmande skildring av olika platser i världen som har märkt av effekterna av den globala uppvärmningen. Glaciärerna i Peru som oroväckande snabbt försvinner och hotar dricksvattnet i mångmiljonstäder som Lima och om Söderhavsöar som dränks av tidvattenvågor och där odlingsgropar fylls av saltvatten och blir obrukbara. En skrämmande och tankeväckande bok som är viktig för alla att läsa. Man ställer gärna bilen hemma om man kan när man läst den här boken.
Läs den och gör det nu. När höststormarna och regnet piskar mot rutan är den för skrämmande att läsa!
Lena
|
|
|
|
|
|
|
|
02-07-2005, 11:58
|

Medlem
Antal inlägg: 660
Medlem nr: 3 402

|
Jag läser nästan alltid någon bok. Just nu är det Linnés resa i Dalarna, extra kul eftersom jag bott i Dalarna och känner till många av ställena han berättar om. Fast den kan bli lite jobbig, oftast är det bäst att ha floran i närheten eller ett gott minne för de latinska växtnamnen.
--------------------
Kattgräs zon 3 (tror jag)
|
|
|
|
|
|
|
|
02-07-2005, 15:40
|

Medlem
Antal inlägg: 505
Medlem nr: 3 819

|
CITAT (Caprice @ 02-07-2005, 12:00) Jag håller på att läsa Karin Fossum´s Älskade Poona....
Gillar verkligen Karin F! Hyrde en film som heter "Den som fruktar vargen ska inte gå in i skogen", den var väldigt bra.... Gillar oförutsedda slut, och det har den...
Caprice Gillar också Karin Fossum. Läste "Älskade Poona" förra året efter att ha fått boken tillsammans med någon tidning jag köpte och fick jag upp ögonen för henne. Rekommenderar boken "De galnas hus" av Fossum den är också intressant. Själv älskar jag att läsa deckare på sommarn ska snart börja på en av Åsa Nilsonne men först ska jag läsa klart Sushi för nybörjare av Marian Keyes.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-07-2005, 16:46
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Ja, jag har också läst det mesta av Karin Fossum. Älskade Poona tillhörde inte mina favoriter men De galnas hus är jättebra! Det är ju ingen kriminalroman som Fossum mest är känd för.
Åsa Nilsonne har jag också läst och hennes böcker är OK.
Själv håller jag på att läsa Väninnan av Denise Rudberg.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
02-07-2005, 17:24
|

Medlem
Antal inlägg: 505
Medlem nr: 3 819

|
CITAT (Rossi @ 02-07-2005, 17:46) Ja, jag har också läst det mesta av Karin Fossum. Älskade Poona tillhörde inte mina favoriter men De galnas hus är jättebra! Det är ju ingen kriminalroman som Fossum mest är känd för.
Åsa Nilsonne har jag också läst och hennes böcker är OK.
Själv håller jag på att läsa Väninnan av Denise Rudberg. Glömde tillägga att De galnas hus inte var en deckare av Fossum  "Älskade Poona" var väl hyfsad. TV-serien efter boken var däremot inget vidare. Har läst ytterligare en kriminalroman av Fossum men minns inte titeln, men offret var ett barn som försvann...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-07-2005, 02:10
|

Medlem
Antal inlägg: 64
Medlem nr: 978

|
Har precis sträckläst Da Vinci koden och jag kan varmt rekommendera den även om inte alla fakta kanske stämmer. Håller för tillfället på att läsa Änglar och demoner av samma författare och den verkar lika lovande som Da Vincikoden. Läste här i tråden om en bok från Diana Gabaldon, den ska jag genast kolla upp! Hennes böcker är fantastiska, känner ni till fler författare inom samma område så tipsa gärna!
Ha det bra! Tinha
--------------------
Tinha - Zon 1 ~ Don't wear perfume in the garden - unless you want to be pollinated by bees ~
|
|
|
|
|
|
|
|
03-07-2005, 10:58
|

Medlem
Antal inlägg: 120
Medlem nr: 3 542

|
CITAT (farbror B @ 20-06-2005, 10:46) Just beställt hem Bernard Cornwells nya serie om Englands kung Alfred. Cornwell skriver bra historiska romaner, även om han förskönar mycket, det ska ju vara läsvärt också=) Ja bernard Cornwell skriver väldigt bra böcker, förutom Arthur trilogin där han vänder upp och ner p ådet sätt vi är vana att se hur rollfigurerna är han han bla också skrivit Stonehenge där han ger sin teori om hur och varför stenstoderna kom till i ett skönliterärt format. Sedan har han skrivit en hel radda böcker om soldaten Sharpe en serie böcker som spänner över ca 20 år
|
|
|
|
|
|
|
|
03-07-2005, 20:24
|

Medlem
Antal inlägg: 64
Medlem nr: 978

|
Diana Gabaldon är jättebra om man gillar "medeltidsböcker". Jag är ju helt torsk på böcker från den tiden och tidigare tidsepoker tex böckerna Saga, Freja och Avalons dimmor. Sådana böcker kan jag inte lägga ifrån mig utan de måste bara läsas färdigt. Stephen King har jag jättesvårt för, Carrie var den första boken och den hoppade för mycket tyckte jag. Christine var väl sådär men jag läser mycket hellre Dean R Koontz böcker, Väktaren var väldigt bra.
--------------------
Tinha - Zon 1 ~ Don't wear perfume in the garden - unless you want to be pollinated by bees ~
|
|
|
|
|
|
|
|
04-07-2005, 08:24
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
Det är konstigt det där med Stephen King och Dean Koontz. Man kan inte tycka om båda två?! I en av SK's böcker finns en galen officer (om jag minns rätt) som har ett efternamn som är misstänkt likt Koontz......  ..... Tror att det är gjort med mening och med glimten i ögat.
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
|
|
|
04-07-2005, 08:40
|
Medlem
Antal inlägg: 188
Medlem nr: 6 050

|
Igår sträckläste jag boken "Fem personer du möter i himlen" av Mitch Albom. Det var inte meningen att sträckläsa den, den skulle juh räcka i flera dagar! Men så är det med lättlästa, bra böcker, shwuuub säger det och så är boken slut...
Kan varmt rekommendera den!
--------------------
Argumentera aldrig med idioter, de drar ner dig till sin nivå och vinner där på erfarenhet!
|
|
|
|
|
|
|
|
04-07-2005, 09:00
|

Medlem

|
Ja, så är det "juh" med bra böcker!  Är du släkt med Reserv månne?
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
04-07-2005, 09:20
|
Medlem

|
CITAT (Rossi @ 04-07-2005, 10:00) Ja, så är det "juh" med bra böcker!  Är du släkt med Reserv månne? hehehe.I wish, or not?!? Men man vet aldrig, världen är bra liten juh. Jag har faktiskt skrivit juh så länge jag kan minnas.
--------------------
Argumentera aldrig med idioter, de drar ner dig till sin nivå och vinner där på erfarenhet!
|
|
|
|
|
|
|
|
04-07-2005, 09:25
|

Medlem

|
CITAT (Tropeden @ 04-07-2005, 10:20) CITAT (Rossi @ 04-07-2005, 10:00) Ja, så är det "juh" med bra böcker! :) Är du släkt med Reserv månne? hehehe.I wish, or not?!? Men man vet aldrig, världen är bra liten juh. Jag har faktiskt skrivit juh så länge jag kan minnas.   Men du vet, jag som läser deckare och är van vid lite efterforskningar - jag har ju ögonen på skaft och har sett tecken redan tidigare. Lite spännande, visst är det?  Rena pusseldeckaren det här, ha, ha!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
04-07-2005, 09:45
|
Medlem

|
CITAT (Rossi @ 04-07-2005, 10:25)  Men du vet, jag som läser deckare och är van vid lite efterforskningar - jag har ju ögonen på skaft och har sett tecken redan tidigare. Lite spännande, visst är det? :) Rena pusseldeckaren det här, ha, ha! :lol: Hmm... då kan jag ge dig 2 uppdrag. för det första kan du försöka luska fram eventuell släktskap mellan mig och reserv och för det andra kan du försöka luska fram min eventuella tidigare signatur, om jag nu haft någon. Har blivit beskylld för att ha en i alla fall. Ska bli spännande att se om du lyckas med uppdragen!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-07-2005, 10:01
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Tropeden @ 04-07-2005, 10:45) kan du försöka luska fram eventuell släktskap mellan mig och reserv och för det andra kan du försöka luska fram min eventuella tidigare signatur, om jag nu haft någon. Får man inte ens snacka om böcker i fred längre...?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
04-07-2005, 10:13
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 04-07-2005, 11:01) Ojojoj det är nästan så att taggarna sticks. Lite roligt ska man väl kunna ha fast det råkar vara en tråd om böcker?!? Men för att göra dig nöjd, Hannele kan jag ju tipsa om boken "De hängda rävarnas skog" av Arto Paasilinna. Nöjd? Måste bara varna om att man behöver humor för att upskatta hans tokroliga böcker! Det är ju inte alla som är beskaffade med den varan...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-07-2005, 10:27
|

Medlem

|
CITAT (Tropeden @ 04-07-2005, 10:45) CITAT (Rossi @ 04-07-2005, 10:25)  Men du vet, jag som läser deckare och är van vid lite efterforskningar - jag har ju ögonen på skaft och har sett tecken redan tidigare. Lite spännande, visst är det?  Rena pusseldeckaren det här, ha, ha!  Hmm... då kan jag ge dig 2 uppdrag. för det första kan du försöka luska fram eventuell släktskap mellan mig och reserv och för det andra kan du försöka luska fram min eventuella tidigare signatur, om jag nu haft någon. Har blivit beskylld för att ha en i alla fall. Ska bli spännande att se om du lyckas med uppdragen! Nja, beskylla tänker i alla fall inte jag göra. Jag har ju redan antytt att jag såg ett samband mellan dig och Reserv (och inte bara idag - har sett två tidigare samband också). Vilken sen relationen är kan jag ju bara spekulera i!  Ni kan vara en och samma person, ni kan vara gifta, syskon - inte vet jag! Eller så är det bara en enda stor slump. Visst måste man få ha lite kul oxå! Håller helt med! Detta är ju som sagt som en deckare i sig!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|