CITAT (znazit @ 09-05-2007, 20:19)

Lästa nyliga ut "svinalängorna" Den var helt okej, men ....
Min förra bok var också "Svinalängorna". Jag ger den också omdömet "ok".... Ämnet viktigt, men lite för "grund analys", tycker jag. Innan jag läste Svinalängorna var jag utan bok här hemma ett tag.... Ny bok, alltså. För "gamla" finns det gott om! Jag köper nästan alltid den bok jag vill läsa. Älskar att ha böcker runt mig! Det står en bokhylla i varje rum i vårt hus- nå....ok- utom kök & bad!

;-) När jag är "utan" bok dyker jag in i våra bokhyllerader och söker kanske fram & läser om en en gammmal klassiker tex. Den här gången blev det "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson. Man kan dra paralleller till Svinalängorna. Även Martinsson beskriver - som bekant - en tuff uppväxt- ... Men himmel vilken skillnad i språk & "djup" & analys! Fast- det kanske är orättvist att jämföra så....
Jag har alltid gillat ord. Både att skriva (Jag har arbetat som journalist och skriver fortsatt artiklar nu & då. Jag arbetar även tex. på en bok om "mitt forskningsobjekt trädgårdsglobetrottern Nils"...) och att läsa... Läser mycket böcker- en till flera per vecka. Aktuella böcker i olika ämnen, deckare (med vissa favoritförfattare i genren...) och/eller gamla klassiker. Med mera! Jag har alltid en bok på gång!
Just nu läser jag en deckare av en av mina favoriter i den genren:
Stephen Booth. Hans "problemlösare" är en lite annorlunda manlig kriminalare, Ben Cooper. Bens chef är en känslokall (den yta hon visar) kvinna, Diane Fry. Cooper själv är däremot - mitt i sin manlighet- mycket känslosam, reagerande och lyhörd. Intressant "spel" mellan dem i varje bok... förutom intressant inblick i livet i en del av England som inte så ofta beskrivs: Peak District. Med mera.... Den bok jag just nu läser av Booth heter "I skydd av mörkret". Booth böcker rekommenderas! Fler tips har jag på min blog... för den som händelsvis skulle vara intresserad alltså....

:
http://ninahsblog.blogspot.com/