| |
|
  |
Läser ni någon bok just nu?, Vilken i så fall? |
|
|
|
|
19-08-2007, 09:52
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Hannele @ 19-08-2007, 10:38)  Betty Mahmoody flydde från Iran, också en gripande spännande bok, på annat sätt. Fruktansvärt upprörande, jag blev helförbannad när jag läste den. En dag ska jag bita ihop och läsa klart den.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2007, 12:01
|

Medlem
Antal inlägg: 611
Medlem nr: 6 380

|
CITAT (AnnammA @ 18-08-2007, 15:35)  Härom dagen läste jag "Små citroner gula" av Kajsa Ingenmansson. Lättsam. Men jag laddar för att läsa Stieg Larssontriologin... Hälsn
Anna Lyckost som har Stieg Larsson framför dig. Sträckläste den tredje boken under semester. Jättebra! Hoppas det blir en fjärde. Diskussion pågår väl om ett manus om jag inte har missuppfattat. Är i mitten av Maeve Binchys senaste - "Den magiska källan". Den är en besvikelse som jag kommer att lämna tillbaka utan att ha läst ut - trots att jag tyckt rätt bra om hennes tidigare. Lättlästa, inte särskilt "tänkvärda" men underhållande och välskrivna har jag tyckt om dem.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2007, 16:14
|

Medlem
Antal inlägg: 3 435
Medlem nr: 5 307

|
CITAT (caprifol @ 19-08-2007, 13:01)  Lyckost som har Stieg Larsson framför dig. Sträckläste den tredje boken under semester. Jättebra! Hoppas det blir en fjärde. Diskussion pågår väl om ett manus om jag inte har missuppfattat. Är i mitten av Maeve Binchys senaste - "Den magiska källan". Den är en besvikelse som jag kommer att lämna tillbaka utan att ha läst ut - trots att jag tyckt rätt bra om hennes tidigare. Lättlästa, inte särskilt "tänkvärda" men underhållande och välskrivna har jag tyckt om dem. Jag har också läst en del av Maeve Binchy, som jag tyckte om. Dock inte den senaste. Hälsn AnnA
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2007, 13:45
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Tyskungen av Camilla Läckberg har jag läst under semestern liksom Den ryske vännen av Kajsa Ingemarsson, Svampkungens son av Marie Hermansson och nu håller jag på med Islossning av Barbara Voors. Bra semesterlitteratur alla böckerna. Måste berätta en sak för er. Jag har alltid läst mycket, men det blev allt mindre och i vintras började jag med ljudböcker. Det är inte fel, men inte samma som att läsa själv, trots allt. Nu läser jag böcker igen. Vet ni vad som var "felet"? Jag hade inte insett (eller velat erkänna) att jag behövde läsglasögon, men nu är det ju roligt med böcker igen Medelåldern som gör sig påmind
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2007, 13:47
|

Medlem
Antal inlägg: 34
Medlem nr: 12 129

|
Jag läser en gammal Stieg Trenterbok "Lek lilla Louise"...
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2007, 13:54
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
CITAT (Lotusblomman @ 20-08-2007, 14:47)  Jag läser en gammal Stieg Trenterbok "Lek lilla Louise"... Trenter har jag inte läst på många år, men ibland är det roligt att ta nåt gammalt i hyllan. Vissa håller och andra känns hopplöst omoderna. Det är väl lite som med film, en del klarar att bli gamla och andra inte.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2007, 07:17
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
Børge Rosenbaum VEM är det?
Rolig är hans bok : Musik, det är fult det
Ja, Victor Borge kanske känns mer bekant, den dansk-amerikanske konsertpianisten som fick oss alla att skratta. Och det får han mig att göra när jag läser boken. Först blev jag ganska irriterad på alla fotnötter som finns på så gott som varje sida. Jag gillar inte att ”hoppa” med ögonen, men rätt snart lär man sig OCH man känner igen Borges speciella berättarstil även från hans uppträdande. (Där han ju också lägger in ”fotnötter”)
Boken handlar, enligt baksidestexten, om Opera och operett. Hur kul är det? Jag lovar: det är kul. Det skadar inte om man har en gnutta kunskap om opera och operett, men man klarar sig även utan skolning.
Undertiteln är: Respektlöst men sant om musikens mästare. Från Bach till Strauss. Bach?? Han skrev väl inga operor eller operetter?? Nä… men det löser Borge på sitt speciella sätt… ”Även om kyrkomusik var hans specialitet, hade Bach en helt normal böjelse för nöjen. Jag har redan nämnt hans 20 barn. Han skrev också en rad kantater, lika lätta och muntra som någon av tidens komiska operor.”
Gå på bibblan och låna den uppmanar eder
Gammelnalle er
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2007, 07:22
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Jag har nu läst ut Tyskungen av Camilla Läckkberg och tyckte att den var jättebra! Kan varmt rekommenderas men läs hennes böcker i tur och ordning så att ni får rätt på privatvlivet som beskrivs i dem.
Har nu börjat läsa Brunstkalendern av Emma Hamberg. Var lite tveksam till en början men den är rätt charmig trots allt. Den handlar om tre systrar som det gått väldigt olika för i livet. Men ingen är riktigt nöjd. Så händer en sak i deras liv som tvingar dem tillbaka till sitt barndomshem - bondgården på vischan. Det är lite Grabben i graven bredvid över den här boken men den är lättsam och trevlig att läsa och det gör inget att slutet känns ganska uppenbart.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2007, 13:57
|
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087

|
Nu läser jag "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson. Den är så fint skriven. Så målande och levande miljöbeskrivningar. Och en bok om en intressant vänskap, förstås.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2007, 17:32
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
CITAT (Castea @ 27-08-2007, 14:57)  Nu läser jag "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson. Den är så fint skriven. Så målande och levande miljöbeskrivningar. Och en bok om en intressant vänskap, förstås. Har också nyligen läst den en underbar bok som jag säkert kommer att läsa om nå'n gång
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2007, 22:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 435
Medlem nr: 5 307

|
Jag läser just nu"Den trettonde historien" av Diane Setterfield. En märklig historia, med historier i historien...
Hälsn
AnnA
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2007, 19:06
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
Mari Jungstedt är en mycket bra författare har läst flera av hennes böcker.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2007, 19:53
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (Farmor @ 28-08-2007, 18:57)  I ryggsäcken väntar en inte påbörjad Mari Jungstedt, Den du inte ser. Jag har inte läst något av henne tidigare, så det ska bli kul att "sätta ögonen" i den. Någon som läst henne? Är hon bra? Jag har läst alla hennes böcker och tycker att de är bra. Kan varmt rekommenderas!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
28-08-2007, 22:30
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Som kontrast till Den Vita Massajen läser jag just nu "Liftarens Guide till Galaxen" av Douglas Adams. Befriande att få gapskratta lite innan man somnar
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2007, 15:23
|

Medlem
Antal inlägg: 726
Medlem nr: 12 241

|
Jag läser gärna Henning Mankell, åtminstone de om Kurt Wallander. Peter Robinson är en bra deckarförfattare. Arthur Conan Doyle's böcker om Sherlock Holmes samlade verk, (originalutgåvorna, nyöversättning) ges ut på Lind & Co. Har bestämt att skaffa dem... Och mycket mer...
Ps: Bok-och biblioteksmässa i Göteborg 28-30 September! För er som verkligen gillar böcker.
Alphaville
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2007, 10:20
|

Medlem
Antal inlägg: 42
Medlem nr: 12 394

|
Jag har läst en hel del böcker det senaste som handlat om olika människors öden.
"Blackbird" och "Still Waters" av Jennifer Lauck, dessa böcker handlar om hennes egen barndom och var väldigt bra. Skrivna på ett fängslande sätt eftersom de är skrivna från barnets eget perspektiv.
"A child called 'It'" och "Lost boy" av David Pelzer. Alltså... där tyckte jag bäst om andra boken, det kanske beror på att första beskrev såna fruktansvärda förhållanden som han levde under. Ni kanske har läst dessa också?
"Under Stalins diktatur" av Signe Kaskela. Mycket intressant levnadshistoria! Lättläst och intressant, sorglig men å andra sidan får man ett helt annat perspektiv på sitt eget liv. Helt plötsligt känns vardagliga bekymmer inte alls som bekymmer...
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|