Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Stackars äppelträd, nog är det väl kräfta?
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 31-03-2003, 21:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Mitt stora, fina Cox Pomona-träd har fula fläckar på grenarna, se bild:

Dessa grenar är ungefär 2 cm i diameter.
          Ytterligare två bilder finns i mitt album här.

Nu i vår hade jag inte tänkt beskära trädet alls, men min sambo tjatade så ihärdigt om att få ta bort en felriktad gren att jag till sist gav med mig. När grenen (ca en decimeter tjock) brakat i backen, till sambons stora förtjusning (gillar alla killar att föra oväsen?), upptäckte han fula fläckar på grenarna i toppen. Kräftan (vilket jag befarar att det är) finns på flera ställen i ca halva kronan, och på ett par ställen i den andra halvan. Har någon några goda råd? På Cillas sida har jag läst att man inte ska beskära på våren utan under JAS (om jag ändå sett eländet INNAN grenen föll), bränna nedtagna grenar (går inte, men bortfraktning i sopsäck får duga) och rengöra verktyg före och efter användning.

Jag vill gärna veta hur länge jag kan ha trädet kvar, och vad jag kan plantera istället. Det behöver inte vara ett äppelträd, men jag har hört att kräfta kan gå på även andra träd? På kolonilotten finns bara fyra träd, och detta är det största, vackraste och mest välplacerade.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          Jörgen
          Inlägg 31-03-2003, 21:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 111

Hej Susanne. Är inte det kräfta så är jag Farfar. Fråga Cilla. Hon tipsade mig om en webbsida där dom visade upp kräfta. Det du har på dina grenar hade jag på mitt äppleträd också, fast lite mindre. men i en grenklyka längre ner hade jag ett stort fult typiskt sår. Det finns träd som är mer resistenta mot kräfta och andra sjukdomar. Men tydligen aldrig helt. Mitt träd sågade jag ner i går. sad.gif Det blir kanske ett nytt till sommaren när smittspridningen är lite mindre. I ditt ställe hade jag absolut tagit bort det. Helst under den torra perioden på sommaren och satt ett nytt nästa år. Cilla sa också att om man har haft kräfta, så ska man vänta två år till första beskärningen.Jo kräfta kan även gå på andra träd, men då hette visst något annat. Cilla kan nog tipsa dig mycket mer om vad du kan sätta istället. Man borde väl kunna sätta vad som helst bara det inte har lätt för att bli smittat.

--------------------
          Lerzon 1.

Citera
          Cilla
          Inlägg 31-03-2003, 22:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Susanne,
          Det är så trist detta med fruktträdkräftan! Den breder ut sig som en farsot och i stora delar av landet är fler träd drabbade än inte. Åkerö och Coxsorterna är starkt drabbade och i det närmaste hotade i vissa områden.

Hur man ska göra är inte självklart. Det finns olika alternativ när man har ett träd med så utbredd kräfta som du beskriver:

- Att ge maximalt skydd åt friska fruktträd och andra friska lövträd i trädets närhet genom att ta bort det kräftsjuka trädet. Det kräftsjuka trädet tas bort en torr dag då man förberett för att samtidigt ta bort det helt från tomten. Avstånd mellan träden spelar roll liksom vilka sorter man har i närheten, om man beskär de övriga mycket, regelbundet och så att snitten kan läka. Även grannens träd och trädvård spelar roll. Har han/hon ett kräftsjukt träd lika nära dina friska som ditt sjuka kan du inte ge maximalt skydd åt dina friska genom att ta bort ditt kräftträd.

- Att behålla det kräftsjuka med så mycket skydd åt de övriga träden man kan. Jag tror att detta innebär att man upphör att beskära det kräftsjuka trädet alls, låter det bli ett vilt träd, och beskär allt annat under JAS (även värdefulla lövbuskar - jag har sett mycket kräfta på mandel, ympade lövträd etc som stått i närheten av kräftträd).

- Att hålla god hygien; hetta eller T-spritstvätta redskap mellan beskärning av alla träd och buskar i trädgården, inte låta dött och nedfallet från det kräftsjuka spridas. Förebygga all nyplantering genom att dränera, plantera upphöjt på kulle, inte välja särskilt kräftkänsliga sorter (vissa äpplesorter, familjeträd, flerympade prydnads- och fruktträd, träd och buskar på gränsen att klara växtzonen mm).

Även starkt kräftsjuka träd kan leva länge. När såren omsluter stora och små grenar dör dessa, och trädet börjar försvara sig med vattenskott. Min erfarenhet är att det är när kräftan börjar komma in i fjolårsskott som trädet börjar närma sig sitt slut, och inte orkar kompensera sig. Så länge kräftan är i stora, äldre grenar klarar trädet att skjuta nya skott åt andra håll.

Jag har hört ryktas att det forskas i att ta fram biologiska fiender till kräftsvampen. Man får hoppas att den åtminstone kommer att kunna hjälpa de fruktträd som idag inte är drabbade.

--------------------

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 01-04-2003, 07:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Det äppelträd som står närmast är ett Signe Tillich, sedan kommer ett plommonträd (Reine Claude?) och något som jag tror är krikon (det står 2-3 meter från plommonträdet, jag gissar på rotskott). Hur känsliga är dessa? Signe Tillich-trädet står hos grannen, mindre än 10 m från kräftträdet.

Hur är det med stenfruktsträd, har de lätt att bli smittade? Jag älskar plommon, så det vore en tröst att sätta ett plommonträd (Opal? Victoria?) som ersättare när äppelträdet måste bort. Ett bigarråträd kunde också vara fint. Koloniföreningen tilllåter inte "parkträd", jag är inte helt säker på vad som avses, om det betyder allt utom fruktträd eller om det är storleken som avgör.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          Cilla
          Inlägg 01-04-2003, 19:43
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Signe Tillish tillhör dem med normal benägenhet att få kräfta, dvs varken de som oftast får eller de som mer sällan får.

All stenfrukt, plommon och körsbär, kan få kräfta. Jag har inte hört att någon observerat stora skillnader på sorterna. Jag har däremot observerat att familjeplommon och -körsbär ofta har kräfta redan i handeln.

Krikonet är säkert ett rotskott från plommonet Reine Claudes grundstam. På detta kan du ympa in plommonsorter så att du får god frukt. Tyvärr innebär detta också en risk att få smittan så länge du har ett kräftsmittat träd nära.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 16:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon