Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Låt-bli-att-pinka-växt, Söker COLEUS CANINA LAMICAE
          Mettan
          Inlägg 01-04-2003, 09:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 1 033

Först och främst måste jag tala om att denna sajt har fått högsta betyg i PC Hemma. Gratulerar till detta!
          Jag är "kattidiot" och besöker Spinns Forum flera gånger om dagen. Många har problem med katter som kissar där de inte ska. I Kattliv nr 4-2002 nämndes i en artikel en "låt-bli-att-pinka-växt. Denna växt slår ut alla Fy-sprayer och sådant. Katterna bara undviker den, men skyr inte platsen helt, om de t ex är planterade i krukor på en altan eller balkong, går katten förbi växten bara.
          Den används i Australien för att hålla dingos och vildkatter borta. Plantan tål hett klimat och långa torkperioder. Den sägs t o m få starkare doft i hettan.
          Vi människor märker inte doften, förrän vi tar på bladen.
          Växten övervintrar inte utomhus här i Sverige, men den är flerårig, så antingen gräver man upp den, eller klipper ner den och rotar sticklingarna.

Jag skulle gärna vilja veta var man kan få tag på antingen plantor, eller fröer till denna växt (COLEUS CANINA LAMIACAE). Vet inte om den har fått något svenskt namn ännu.
          Växten har tagit fram av den tyske trädgårdsmästaren Dieter Stegmeier och var klar i början av år 2001.
          Det skulle vara trevligt att kunna sprida denna kunskap.
          Jag ska tipsa om denna sajt överallt där jag kan. Den är mycket intressant, även för mej, som inte är ett dugg intresserad av trädgård eller liknande.
          MVH
          Metten
          PS. Växten planterades hos en dam, som var irriterad av alla kattbesök. Hon hade inte ens ett språr av tassar i närheten av där växten planterats.DS
          biggrin.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon