Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Planteringsavstånd, korkträd och valnöt
          jegi
          Inlägg 16-06-2005, 08:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Goddagens.
          Har ett litet dilemma. Har planterat ett sibiriskt korkträd.

Vidare har jag ett manchuriskt valnötsträd som jag vill sätta på ca 4 meters avstånd från korkträdet.

Jag har sett valnötsträd med jättelika kronor och skulle mitt utvecklas så så är avståndet definitivt för kort.

Nu utspelar sig detta emellertid i zon 4 visserligen med lite skydd mot norr men knappast någon påtaglig zonförbättring.

Frågan är väl då närmast hur stort ett valnötsträd blir här uppe. Jag har sett ett par stycken här på trakten som ser ut att ha några år på nacken och dom är inte så stora.

Någon som har erfarenheter av detta? Andra synpunkter?

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 13)
          jegi
          Inlägg 16-06-2005, 10:08
          Länk hit: #2

Medlem

Bifogar en halvtaskig bild. Ringen i rundeln är där valnöten ev ska stå. Den andra korkträdet.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 16-06-2005, 10:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Man kan väl säga att vill man ha en fullständig utveckling på sina träd bör man plantera dem med en del avståndsmarginal. Både Sibiriskt korkträd, Phellodendron amurense och Mandschurisk valnöt, Juglans mandschurica har växtsätt som kräver en del plats för att utvecklas optimalt. Korkträdet växer i "hyllor" och blir väldigt vackert när det är fullt utbrett. Den mandschuriska valnöten har ett ganska vas/strutformat växtsätt och breder också ut sig en del.

Nu stämmer det du säger om trädens utveckling och växtzonen. Ju kortare somrar desto mindre tillväxt. Fyra meter kan jag dock tycka är i minsta laget. Det innebär att kronorna har två meter vardera om det delas jämt. Visst kan det gå ändå. Träd tillsammans bildar ju enheter och anpassar sig efter varandra och den omgivning de står i. Därför kan dina träd utvecklas på ett annorlunda sätt och det är ju i och för sig inte fel.

I zon 1 skulle jag nog säga minst åtta meter mellan träden. I din zon kan vi säga sex meter om du nu tänker dig att de ska få växa till full storlek.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          jegi
          Inlägg 16-06-2005, 11:50
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för svaret, Birger!

Nu gick jag ut och mätte avståndet och det är då 4,5 meter och jag tror det får duga.

Först och främst får jag väl se hur träden överlever.

Satte en valnöt på norrsidan av tomten i fjol ganska oskyddat. Det var dessutom rejält uppstammat. Det har visserligen överlevt men alla grenar och ca 60 cm av huvudstammen dog.

Är man zonknäckare så är man (fast det kan vara tufft ibland) biggrin.gif

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Wicke
          Inlägg 18-06-2005, 19:08
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 3 930

hej Jerker.
          Jag bor också i Gävle(Hagaström)och skaffade själv ett manchuriskt Valnötsträd i våras.
          Hur länge har du haft ditt?
          Hur klarar dom vintern?

MVH Stefan.

Citera
          jegi
          Inlägg 18-06-2005, 22:37
          Länk hit: #6

Medlem

Då är vi ev grannar! Bor också i Hagaström, på Skogsvägen 73.

Som sagt så satte jag ett ifjol, i augusti närmare bestämt. Det tog som jag skrev en del stryk. För det första så hann det inte mogna av utan löven frös medan de var gröna. Det står på norrsidan av huset med dåligt skydd. Däremot har det sol nästan hela dagen.

Vår kåk ligger i en svacka med en del kalldrag så jag skulle tro att zonen snarast är 4,5 istället för 4.

Dom här kalldagarna i mars tog nog ganska hårt på trädet (tror jag). Jag tror inte det är några problem om du har ett söderläge med skydd. Jag har sett Manchurisk valnöt i Övik (vid Skallåsens plantskola) som bar frukt. Då ska väl vi kunna lyckas här!

Skulle det ta stryk så döm inte ut det för tidigt. Mitt började sätta skott för 2 veckor sedan!

Nu ska jag sätta ett till på södersidan och det blir nog bättre. Du kan ju komma förbi och kika.

Tips annars: det står en manchurisk valnöt på Durovägen alldeles före Nordplants planteringar. På vänster sida om du kommer från Konsum.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Hannele
          Inlägg 18-06-2005, 23:22
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Big Gardener @ 16-06-2005, 11:20)
          I zon 1 skulle jag nog säga minst åtta meter mellan träden.
          I din zon kan vi säga sex meter om du nu tänker dig att de ska få växa till full storlek.

Wupps, det har inte vårt valnötsträd... inga andra heller. unsure.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 20-06-2005, 08:26
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

...och med det vill du ha sagt...?

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Cilla
          Inlägg 20-06-2005, 08:57
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har också för tätt mellan vissa träd på min tomt, också de jag har satt. Så här resonerar jag:

- När jag sätter träd som jag mer eller mindre vet ska överleva sätter jag dem där de kan få utvecklas fullt ut. Detta gör att jag ibland väljer svagväxande individer. Det händer också att ja sätter storväxande träd på lite dåliga ställen som t ex lite för mycket skugga eller i torkan av ett annat träd. Då finns arten där, men den utvecklas inte optimalt och blir inte stor.

- När jag testar zongränsen för vad växter tål kan jag sätta dem för tätt. Jag väljer då att sätta t ex en äkta valnöt nära ett fruktträd som jag vet att jag kommer att välja bort om valnöten skulle klara sig och vilja bli stor. Min valnöt står tre meter från ett egengjort experimentäppelträd som ryker om valnöten vill ha plats. Om min svagväxande kopparlönn vill ta sig kommer ett hagtorn bakom ryka så småningom, och ett gullregn kommer att få stryka på foten om strimlönnen kommer att vilja sträcka på grenarna. Osv.
          Bättre sätta en exot som man kanske kommer att tycka om i närheten av ett träd som man kan tänka sig att ta ned, än att sätta alla unga nykomlingar för tätt så att det blir omöjligt att välja sedan!

Svårast hos mig har varit att ta över de täta trädplanteringar som tidigare ägarna gjorde. En lärk och en mycket vacker ädelgran hade planterats 2 meter ifrån varandra och dessutom framför ett päron- och äppelträd. Båda exemplaren var mycket fina och de kappades som vänner rätt upp. Men jag vill inte ha den kompakta skugga som blev av dem på växtligheten bakom. Det tog mig 7 år att välja ett av dem, och det var inte kul att sätta sågen i ett glatt, friskt träd (som jag dessutom inte behövde virket av).

--------------------

Citera
          jegi
          Inlägg 20-06-2005, 09:40
          Länk hit: #10

Medlem

Helt med på ditt resonemang, Cilla. Så blev jag t ex tvungen att sätta Victoriaplommonträdet i skuggan av stora björken (presentträd som inte ingick i planeringen)

I mitt konkreta fall så är det ju två exoter inpå varandra, så någon yxa sätts inte i något av träden. Vissserligen vore det häftigt om valnöten bredde ut sig som en sparbanksek och korkträdet likaså. Fast det lär inte hända även om dom står ganska bra. Skulle dom nu närma sig varandra en bit upp så får dom väl som Birger säger, bilda en annorlunda enhet.

Men jag kan ju återkomma om 25-30 år och berätta hur det blev tongue.gif

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Cilla
          Inlägg 20-06-2005, 09:55
          Länk hit: #11

Medlem

Jerker, det är en himla fin inramning du gjort för valnöten. Hur har du resonerat med placeringen av korkträdet?

Det ser ut att vara lite "fri mark" utanför lilla gröna staketet åt söder. Är det möjligt att sätta trädet i hörnet så att det får sträcka sig utåt istället? Kanske ta bort häckbusken och låta trädet få dess ställe?

Å andra sidan är det rätt kul att följa träd från början också. Vi är flera här som sätter träd, följer dem 3-4 år och sedan gräver upp dem för omplacering någon helt annan stans. De flesta träd går att flytta efter 4 år i backen utan maskiner och katastrofala fäljder. Sedan brukar det vara svårare här i zon 3.

Är man inställd på att ha träd bara under några år kan man byta och lära sig en massa om olika roliga träd!

--------------------

Citera
          jegi
          Inlägg 20-06-2005, 10:10
          Länk hit: #12

Medlem

Ja, korkträdet hamnade där sedan jag gjorde den här rabatten. Det blev liksom ett skyddat hörn mellan vedtraven, garageväggen och rabatten.

Ytterligare en present (får lov att sluta med dessa födelsedagar) förhindrar placeringen av korkträdet där du föreslår. Där står sen igår en FLAGGSTÅNG! Skulle korkträdet växa till sig kanske jag sätter yxan i stången istället.

Fast möjligen skulle jag kunna trycka ned korkträdet lite längre åt söder ändå. Hmmm... Syrenhäcken ser ju ändå för eländig ut.

Ja, rabatten där ja, för några år sen hade jag nog fnyst nånting om småborgerligt om någon föreslagit den. Fast några tomtar finns här icke!

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Cilla
          Inlägg 21-06-2005, 11:32
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (jegi @ 20-06-2005, 11:10)
          Ja, rabatten där ja, för några år sen hade jag nog fnyst nånting om småborgerligt om någon föreslagit den. Fast några tomtar finns här icke!

tongue.gif Visst är det kul astt man förändras med trädgården och att ens odlarglädje kan sprätta iväg med en åt alla håll!

Lycka till med dina fina träd. Sätt dem så långt ifrån varandra som möjligt så får du lösa problemen senare i livet, eller i nästa generation...

--------------------

Citera
          jegi
          Inlägg 21-06-2005, 15:48
          Länk hit: #14

Medlem

Tack å bock. Får önska detsamma.

Ditt valnötsträd lär väl också behöva en del omvårdnad för att bli stort antar jag.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 13:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon