Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Nånting äter upp fröerna, Läskiga små "larver"
          noora
          Inlägg 21-06-2005, 11:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Jag försökte så ärtor och bönor i en bit ganska lerig jord som står i skugga. De vill inte komma upp, och i går hittade jag en ärta som ploppat upp till ytan (själva ärtan alltså, inte nån grodd inte). Den var angripen av massor av små larver som såg ut som tusenfotingar. Urk.

Är det för lerigt och skuggigt, har jag sått vid fel tid (de första jag sådde för tre veckor sedan har inte kommit upp, så jag sådde några till häromdagen) eller är det bara fel ställe att odla ärtor och bönor på?

Nu har jag satt några bönor i kruka inomhus för senare utplantering. Är det nån idé att försöka sätta plantorna (om det nu blir några, med min "tur" verkar det ju inte vara nån stor sannolikhet) i det leriga landet, eller ska jag hitta ett bättre ställe för dem?

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 21-06-2005, 11:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag tror nog du ska försöka hitta något bättre ställe, gärna soligt. Speciellt bönor vill ha ganska varm jord (minst +15) och iår tycker jag det varit kallt i jorden länge även när man haft jorden i soligt läge och bäddarna varit upphöjda, är det för kallt ruttnar fröerna. De ruttnande fröerna äts sedan upp av ex. tusenfotingar, sorgmyggelarver, gråsuggor och liknande.

Det hinner fortfarande bli något så det är bara att så på. Har du mycket sniglar och liknande brukar det vara bäst att förkultivera i krukor, lite större plantor klarar angrepp något bättre än nyuppkomna småplantor.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          noora
          Inlägg 21-06-2005, 12:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Tack! Jag misstänkte nog att det var lite för kallt där, det verkar inte vara mycket som vill växa i det landet (anlagt av förra ägarna). Shalottenlöken har grott och har i alla fall massor med blast, men morötterna grodde bara delvis och plantorna är fortfarande väldigt små. Några rödbetor har grott, men groddarna verkar ätas upp av nånting unsure.gif

Nästa år blir det nog ett torvparti där i stället för grönsaksland, så får jag bygga nytt grönsaksland på något soligare ställe.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 19:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon