| |
|
  |
Dagens dikt, vilken är er favorit dikt? |
|
|
|
|
08-12-2005, 18:44
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Magnus kvintett spelade in sången Varför runt 1965. Nostalgi!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2005, 10:04
|

Medlem
Antal inlägg: 2 142
Medlem nr: 2 667

|
Ett par av mina favoriter finns redan med här men ni har missat en av mina "absoluta favvisar" Ferlin - "Om ögon" OM ÖGON
Men sade jag således detta: De vackraste ögon jag vet är barnets ögon som ser en stor och jublande hemlighet det minsta alldagliga ting: en stjärna, ett blad, ett bi och en solstråles lek i en vattenpuss - som man inte får plaska i!
Men sade jag således detta då tänkte jag inte på de gamla och stillsamma ögon som dävnats i årens ve. Ty då - när de snuddas av glädje och skimra en stund och le, då märkte jag nog att det finns inga vackrare ögon att se. Och glöm Inte Boye !
--------------------
CITAT * Gardening - Nature's Prozac *
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2006, 10:11
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Öppnar en gammal tråd för jag "sprang på" en vacker dikt alldeles nyss... Vägen till lycka Det krävs både regn och solsken för att bilda en regnbåge För att skapa ett berg behövs också en dal Ord kan inte bildas utav endast konsonanter här krävs också en och annan vokal Glädjen kommer ur ögonblicken vi möter och här krävs även en liten tår Ty hur du än försöker att skapa dig lycka, måste du igenom alla livets sår av Marianne Wikblad
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2006, 10:25
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
Tack Betty, en mycket vacker dikt, och tänkvärd. Jag hittade ett av mina "sår" lite högre upp på sidan.......kan säga att det kändes, men alla sår läker somliga fort andra lite saktare.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2006, 11:28
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Reserv @ 15-06-2006, 11:25) Tack Betty, en mycket vacker dikt, och tänkvärd. Jag hittade ett av mina "sår" lite högre upp på sidan.......kan säga att det kändes, men alla sår läker somliga fort andra lite saktare.  Kram på dej också.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2006, 12:37
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Reserv @ 15-06-2006, 11:25) Tack Betty, en mycket vacker dikt, och tänkvärd. Jag hittade ett av mina "sår" lite högre upp på sidan.......kan säga att det kändes, men alla sår läker somliga fort andra lite saktare.  Förlåt... det var inte min mening att riva i dina sår.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2006, 14:21
|
Medlem

|
CITAT (Betty @ 15-06-2006, 13:37) CITAT (Reserv @ 15-06-2006, 11:25) Tack Betty, en mycket vacker dikt, och tänkvärd. Jag hittade ett av mina "sår" lite högre upp på sidan.......kan säga att det kändes, men alla sår läker somliga fort andra lite saktare.  Förlåt... det var inte min mening att riva i dina sår.  Det kan va´nyttigt ibland med  fast det inte känns så just när man läser kanske
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2006, 22:56
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Reserv @ 06-12-2005, 08:55) Du lovade
Redan i småbarnsår lekte vi med varann, bara du och jag. Vi började i skolan, vi gick i samma klass, vi satt bredvid varandra alla nio år. Du lovade mig evig vänskap, om jag bara följde dig.
Du ville börja på "Blåvingarna", men inte utan mig, så vad gjorde jag? jo, jag följde dig, och alla flickor fnissade när jag satt där, ensam grabb med en snusnäsduk om min hals.
Vi drog ner till huvudstaden, för du ville testa droger, några korta sommarveckor senare så konstaterade du att "det va´inte din grej", du lovade mig din kärlek, om jag bara följde dig.
Jag följde dig i vått och torrt, vi fanns bara för varann, ingen annan släpptes in i vår gemenskap, det va´bara du och jag. Vi startade familjen tidigt, för "barn ska ha unga föräldrar, inga stofiler" Det va´din vilja och jag följde den.
Vi har gjort allt tillsammans, nu känns det så ensamt. ligger vaken varje natt, lyssnar efter dina andetag. Gråten sitter som en stor klump i halsen, du lovade att jag skulle få gå först, och du skulle följa mig.
Nu sitter jag här, jag vill inget hellre än att följa dig, men jag är för feg. Du lovade.........du lovade att jag skulle få gå först. Om du bara hållt löftet så hade jag inte behövt sitta med alla om och varför. Du lovade, bara jag följde dig, jag följde dig alltid.
Jag vill, jag vill, jag vill, jag vill inget hellre än att följa dig. Att återigen få känna dina armar, få krama dig till söms, höra dig andas bredvid mig. Lovar du att jag får göra det, om jag följer dig?
en alldeles egen dikt/fundering i mörkret//Reserv Får man lov att säga ; att det är en av de vackraste kärleksförklaringar jag någonsin läst Och att den, redan då du skickade den, gick rätt in i hjärta och själ
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 12:30
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Denna dikt fann jag på nätet idag. Den var "min" direkt. Jag gillar tydligen Tomas Tranströmers dikter. En av hans andra är min favorit, den med valv efter valv. - - -
Den störste fanatikern är den störste tvivlaren. Han vet det inte. Han är en pakt mellan två Där den ene skall vara synlig till hundra procent och den andre osynlig. Vad jag avskyr uttrycket "till hundra procent"!
De som inte kan vistas någonannanstans än på sin framsida de som aldrig är tankspridda de som aldrig öppnar fel dörr och får se en skymt av Den Oidentifierade - gå förbi dem!
Det är femte juli. Himlen är täckt av moln men solen pressar sig igenom. Kopparormen rinner längs med förstutrappan stilla och majestätiskt som en anaconda. Kopparormen som om det inte fanns ämbetsverk. Guldstekeln som om det inte fanns idoldyrkan. Lupinerna som om det inte fanns "hundra procent".
Jag känner djupet där man är både fånge och härskare, som Persefone. Ofta låg jag i det stela gräset där nere och såg jorden välva sig över mig. Jordevalvet. Ofta, det var halva livet.
Men idag har min blick lämnat mig. Min blindhet har gett sig av. Den mörka fladdermusen har lämnat ansiktet och saxar omkring i sommarens ljusa rymd.
-Tomas Tranströmer, ur dikten "Guldstekel", ur "För levande och döda"
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 12:41
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
The Rose That Grew From Concrete by Tupac
Did you hear about the rose that grew from a crack in the concrete? Proving nature's law is wrong it learned to walk with out having feet. Funny it seems, but by keeping it's dreams, it learned to breathe fresh air. Long live the rose that grew from concrete when no one else ever cared.
den bäste av min favvo poet 2pac
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 14:12
|
Medlem

|
ICKEKÄRLEK
Som regnblåst slår du mot fönsterluckan och sjunger, svartvind: Du är ju min! Jag är ju kaos, din vän sen gammalt, din enda vän - låt mig komma in!
Jag håller fast och törs inte öppna, jag döljer rädslan och spjärnar mot. Och ömt jag värnar den sista strålen - min kärleks ljus - emot varje hot.
Men kaos skrattar och blint det ropar: Bryt sönder bojan som döden är! Du känner lyckan och du är ensam, var fri och lycklig - och ickekär.
Jag ryser sakta och ber till himlen, men kärleksbönen är altför svag.... Min hand blir kraftlös, jag slutar kämpa.... Min hand blir kraftlös....så öppnar jag!
Tillägg:Zinaida Hippius tolkning av Hans Björkegren)
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 15:41
|

Medlem
Antal inlägg: 383
Medlem nr: 5 180

|
vilken rolig tråd, gillar själv Kilpi, Wine, Aspenström mfl. Råkade hitta en underbar engelsk Wendy Cope, underfundig, svåröversatt poesi om vardagen
Prelude
It wouldn't be a good idea to let him stay. When they know each other better - not today. But she put on her new black knickers Anyway.
--------------------
Ibland blir det mer växter än man plan(t)erat
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 15:45
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Vilken underbar tråd. Har inte sett den förut.
Reserv - jag saknar ord. Dina ord träffar !! Du borde ge ut dem - eller har du redan gjort det kanske.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 15:46
|
Medlem

|
CITAT (Alba @ 17-01-2007, 15:45) Vilken underbar tråd. Har inte sett den förut.
Reserv - jag saknar ord. Dina ord träffar !! Du borde ge ut dem - eller har du redan gjort det kanske. Ursäkta, dikten va´inte min, bör kanske redigera och skriva ursprunget
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 16:15
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 2 991

|
Den här är fin.  med tanke på min vimsiga lilla Mamma. En mor finns med från början som källan till ditt liv med kärleksfulla blickar hon följer varje kliv Sen livets första måltid har hon låtit dig att smaka hon ger dig av sin omsorg utan krav att få tillbaka. hon tas så lätt förgiven som lindring av besvär och sällan blir hon tackad och sedd för den hon är. i livets alla skeden förblir hon dock densamma din alldeles unika älskade och egna mamma
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 16:24
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT (Reserv @ 17-01-2007, 15:46) CITAT (Alba @ 17-01-2007, 15:45) Vilken underbar tråd. Har inte sett den förut.
Reserv - jag saknar ord. Dina ord träffar !! Du borde ge ut dem - eller har du redan gjort det kanske. Ursäkta, dikten va´inte min, bör kanske redigera och skriva ursprunget  Jag menade " Du lovade " - det var alltså inte dina tankar. Men fin är den.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 17:20
|
Medlem

|
CITAT (Alba @ 17-01-2007, 16:24) CITAT (Reserv @ 17-01-2007, 15:46) CITAT (Alba @ 17-01-2007, 15:45) Vilken underbar tråd. Har inte sett den förut.
Reserv - jag saknar ord. Dina ord träffar !! Du borde ge ut dem - eller har du redan gjort det kanske. Ursäkta, dikten va´inte min, bör kanske redigera och skriva ursprunget  Jag menade " Du lovade " - det var alltså inte dina tankar. Men fin är den. Oj, ursäkta, trodde du menade dagens....joo, "du lovade" skrev jag efter att min sambo gick bort för drygt ett år sen. Hela dikten speglar våra liv i en snabbresumé
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2007, 17:49
|
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087

|
För allt du hatar hos dig själv – förlåt dig själv. För allt du älskar hos dig själv – förlåt dig själv. För allt du skäms över. För allt du är stolt över. För allt du vill dölja. För allt du vill visa upp. För allt som inte blev som det skulle. För allt du är. För allt du ville vara.
Förlåt dig själv.
/Jonas Gardell
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2007, 07:20
|
Medlem

|
Jag är en maskros
Jag är en maskros råkar jag bli avsparkad kryper jag ner ett tag gråter samlar mig och skjuter upp en ny sol skickar hundra fallskärmar med mig uti ett fröskal till dig Slösa inte säger du Slösa? Jag vet ju att nånstans - i min hjärnlösa envisa rot? har jag hundra nya fallskärmar och hundra och hundra igen att för ro skull blåsa över dig
av:Ingrid Sjöstrand
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|