Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Höstcyklamen, vad tålden?
          wolkenkrabber
          Inlägg 22-06-2005, 17:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

kan man sötta uyt höst cyklamen i östersund? om det inte skulle gå ivanliga fall vad tror ni om i upphöjdrabbat alt intill en vägg med fjärärmeledning en bit ner i marken? unsure.gif

jag tycker den ser lite risik ut så jag orkar inte ha kvar den innomhus,

tack på förhand // W

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          Ophelia
          Inlägg 22-06-2005, 17:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jag antar att det är höstcyklamen cyclamen hederifolium du menar och inte cycklamen persicum ("krukväxtcyklamen").

Cyclamen hederifolium kan ha svårt att klara sig upp till zon 3 och kan då behöva upphöjda såbäddar i skyddat läge. Dräneningen kring knölarna är A och O. Mycket osäkert om den skulle klara sig i Östersund. Den skulle säkert behöva vara i en upphöjd rabatt vid fjärrvärmeledningen intill väggen. Testa!!

Är det en cyclamen persicum, kommer den inte att klara sig då det är en inomhusväxt.

smile.gif

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 22-06-2005, 17:29
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Ophelia @ 22-06-2005, 18:25)
          Jag antar att det är höstcyklamen cyclamen hederifolium du menar och inte cycklamen persicum ("krukväxtcyklamen").

Cyclamen hederifolium kan ha svårt att klara sig upp till zon 3 och kan då behöva upphöjda såbäddar i skyddat läge. Dräneningen kring knölarna är A och O. Mycket osäkert om den skulle klara sig i Östersund. Den skulle säkert behöva vara i en upphöjd rabatt vid fjärrvärmeledningen intill väggen. Testa!!

Är det en cyclamen persicum, kommer den inte att klara sig då det är en inomhusväxt.

smile.gif

det är itne den vanliga, denna har mycket mindra blad och längrs stjälkar och blommonra är mycket mindre med, jag får ta och sätta den inteill väggen då ovanpå fjärvärmeledningen får vi se vad som händer

--------------------

Citera
          kristerh
          Inlägg 22-06-2005, 19:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Jag testade cyklamen för ett par år sedan, och det gick rakt åt skogen, de frös första vintern, bara en kladdig massa när våren kom. jag bor i zon 2-3
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-06-2005, 20:03
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Cyclamen hederifolium kan fixa det om den slipper vinterväta -o det gör den ju i Östersund -pröva -så vet du...tror detta är en C.coum smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 22-06-2005, 20:23
          Länk hit: #6

Medlem

hmm får lägga in en bild i den jag har i kruka kanske nån kan se vilken sort det är, hade för mig att det var hstcyklarman, det når nån knöl med blommr man köpte till ule, det var något årsedan,

--------------------

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 23-06-2005, 07:48
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag testade med 3 plantor Cyclamen coum i år under äppelträdet där dräneringen är ganska bra, och fuchsiorna som står 1m bort har ju inga problem att övervintra så det borde vara ett gynnsamt läge. Men bara en kom upp på våren

Den blev just inget större utan vissnade bara ner efter ett tag.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          L8 B.
          Inlägg 17-10-2005, 15:39
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 212
          Medlem nr: 1 220

Hos min mamma finns ett par knölar som blommar med pyttesmå (ca 1-2 cm höga stjälkar) blommor nu mitten av oktober.
          Frågar igen - så "vanlig" köpes cyklamen fungerar inte utomhus? Det är ingen bra ide´ att sätta ut dem - antar jag...
          Nyfiken i en strut.
          Har även satt endel frö - men tror inte de grodde...
          Glada häslningar

--------------------
          Charlotta i Tumba

Citera
          katjoh
          Inlägg 17-10-2005, 20:50
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 3 547

Jag testade och satte ut minicyklamen (den vanliga krukväxtminicyklamen man köper) en sommar. I en södervänd slänt där det är torrt och ingen vinterfukt. Satte den under grenarna på en sån där buske som blommar gult tidigt på våren och jag har tappat namnet på den nu... täckte den dessutom med luftigt ris när det blev kallt. Men den tvärdog iallafall. Till våren var det inte ens en kladdig sörja kvar utan ingenting alls. Visserligen zon 4 men bättre förutsättningar för övrigt kunde den då inte haft.

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 17-10-2005, 20:53
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

En trädgårdsamatör hävdar att även C. persikum skall kunna klara sig ute i ganska höga zoner. Det gäller bara att plantera den i 45° vinkel, så att ingen fukt kan stanna uppe på rotknölen. Så nu testar jag två stycken. Bägge är planterade intill väggen på östsidan huset. Där kommer det mycket lite regn, plus att jag låtit en sten skjuta över knöltoppen litegranna. Kyla skall den tåla rätt bra. Så nästa vår får vi se om det lyckades eller inte här i zon4-5.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 17-10-2005, 22:06
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Jag tror att det är väl sent att plantera ut cyklamen nu. Det vore nog bättre att vänta till våren. Du har nog störst chans att klara den om du sätter knölen ganska djupt ner i jorden (omkring 10-15 cm eller ännu djupare om det är en stor knöl) i sandblandad jord nära husväggen i ett västerläge. Sätt den inte alltför skuggigt (fast stekande sol en stor del av dagen är nog inte heller bra). Den behöver troligen all värme den kan få för att orka växa och hinna blomma i Östersunds klimat. Täck med löv under vintern (i alla fall om det är lite snö), och det vore nog inte helt fel att skydda mot vinterfukt också, till exempel med en glasskiva eller tegelpanna. Vinterfukt är väl inget stort problem i Östersund men det skadar säkert inte att skydda mot det i alla fall. Har själv ingen erfarenhet av metoden Christer nämner, att placera knölen i 45 graders vinkel för att den inte ska ruttna lika lätt, men det låter rimligt (det kan ju knappast vara någon nackdel). Testa!

Ett av problemen med cyklamen på friland är att de flesta arter (inklusive höstcyklamen) vilar under sommaren och kommer med blad först på hösten. Är vintern mild finns bladen sedan kvar hela vintern och vissnar bort under våren. Vid barfrost och låga temperaturer (kallare än 15-20 minusgrader, speciellt om kylan är långvarig) kan bladen frysa bort. Bladen är ju växtens "kraftverk" och om hösten är för kort och vintern för kall och lång är det inte säkert att de hinner producera tillräckligt mycket energi för att plantan ska klara sig i längden. Jag misstänker att detta kan vara ett större problem än den direkta vinterkylan - i alla fall i klimat som är kallare än zon 2-3. Den cyklamenart som borde ha störst chans att klara sig i norra Sverige är alpcyklamen (C. purpurescens) eftersom den i naturen förekommer klart längst norrut (nordligast i södra Polen har jag för mig) och dessutom lär behålla bladen hela sommaren. Mer om cyklamen finns här: http://www.cyclamen.org/indexCS.html.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 19:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon