CITAT (kantarell @ 30-06-2005, 08:50)
Jag har för mig att man inte bör ge igelkottar mjölkprodukter, att de far illa av det på något vis. Jag kommer dock inte ihåg exakt varför det skulle vara dåligt, kanske någon annan vet mer? Fiskrens eller annat som mer liknar deras naturliga diet borde kanske vara bättre om man nu ska mata dem överhuvudtaget.
Hur som helst är det alltid roligt att titta på dessa djur!

Ja, igelkottar är känsliga för laktos, men om de får i sig lite, någon gång ibland så är det ingen större fara. De kan bli lite lösa i magen.
Min tama afrikanska pygméigelkott Nibbler får små bitar ost som godis ibland (stora som två knappnålshuvuden). Det är en av hans favoriter.
Kattfoder är ett mycket bra alternativ om man vill ge igelkottar mat.
Vissa igelkottar är däremot finsmakare och äter bara vissa sorters kattmat, och det verkar skilja mycket från kotte till kotte vad de föredrar.
Min gillar bara Purinas och Iams kattungefoder.
Om man ger torrfoder för katt så kan man antingen blöta upp den lite eller så är det bra att erbjuda vatten eller laktosfri mjölk att dricka till.
Om man råkar ha mjölmask eller zofobaslarver hemma så kan man prova med det. De flesta igelkottar ÄLSKAR det (utom min som bara gillar mjölmask och verkar avsky zofobas).