Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pyramidthuja som häck?
          Fia N
          Inlägg 03-04-2003, 09:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 542

Hej alla!

Här i Stockholm är det snö idag. Snyft, vilket bakslag...!
          Nåväl. planeringarna för framtiden har inte snöat inne för det! biggrin.gif

Jag undrar om man kan sätta Pyramidthujor som ett häckparti? Vi vill ha en vintergrön, tät häck ut mot gatan. Jag har sett några tomter som har häckar som är så härligt täta och lite bulliga i misstänkt lik form som pyramidthujor som är tätt planterade, och sedan formade upptill så de inte blir så fasligt spetsiga....

Någon som vet??

Sedan undrar jag om pelar-en och pyramidthuja är samma växt har hört båda varianterna, men det verkar som folk pratar om samma sak...

Tacksam för svar (förstås) smile.gif

Fia

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 03-04-2003, 10:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det går att ha pelartuja som häck, fördelen är att häcken håller sig smal utan så mycket beskärning, nackdelen är att det kan se ut lite som tennsoldater på rad. Thuja är en av de få barrväxter som brukar klara klippning ganska bra (beskärningstid runt april + september), den brukar t.o.m klara lite hårdare beskärning så länge som man låter något grönt finnas kvar på grenen man klippt i.

ex. på pelartuja Thuja ´Fastigiata´

Pelar-en brukar heta Juniperus suecica ´Hibernica´ och det är något helt annat än en thuja. Enar har rätt så stickiga barr + de brukar inte kunna beskäras speciellt mycket och man brukar inte använda den som häck.

Fast det är en ganska stor förvirring bland dessa växter så jag vet att det finns många som inte ser skillnad på en, thuja och cypress. Ex. den där lilla mörkgröna jul-enen som finns i julgrupperna är i själva verket en cypress.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Fia N
          Inlägg 03-04-2003, 10:19
          Länk hit: #3

Medlem

Tack! Det där låter ju bra. Jo, jag är också lite skraj för "tenn-soldatseffekten", men vi vill bara ha dem 1,5 meter höga som färdig häck, så då tänkte jag att de kunde få växa sig en bit högre än så först för att bli fylliga en bit upp, å sen kan man kapa topparna.
          Det klarar de väl???? Eller??

Mvh
          Fia
          unsure.gif

Citera
          KURT
          Inlägg 03-04-2003, 10:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-04-2003, 11:05)
          Det går att ha pelartuja som häck, fördelen är att häcken håller sig smal utan så mycket beskärning, nackdelen är att det kan se ut lite som tennsoldater på rad. Thuja är en av de få barrväxter som brukar klara klippning ganska bra (beskärningstid runt april + september), den brukar t.o.m klara lite hårdare beskärning så länge som man låter något grönt finnas kvar på grenen man klippt i.

ex. på pelartuja Thuja ´Fastigiata´

Pelar-en brukar heta Juniperus suecica ´Hibernica´ och det är något helt annat än en thuja. Enar har rätt så stickiga barr + de brukar inte kunna beskäras speciellt mycket och man brukar inte använda den som häck.

Fast det är en ganska stor förvirring bland dessa växter så jag vet att det finns många som inte ser skillnad på en, thuja och cypress. Ex. den där lilla mörkgröna jul-enen som finns i julgrupperna är i själva verket en cypress.

Klarar den "lilla mörkgröna jul-enen som finns i julgrupperna" svenskt utomhus klimat (d v s vinter)?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 03-04-2003, 11:15
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

"Julgrupps-enen" Chamaecyparis lawsoniana ´Elwoodii´ klarar iallafall vintrarna här i zon 2, den växer dock ganska sakta. Tittar man på amerikanska zonangivelser så kan man hitta att den är härdig ungefär till am. zon 5. Det är svårt att översätta amerikanska zoner till svenska förhållanden men sorten verkar klara sig åtminstone i de lägre växtzonerna i sverige.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Fia N
          Inlägg 03-04-2003, 13:31
          Länk hit: #6

Medlem

Backade tillbaka i forumet och hittade en jättebra "chatt" om beskärning av Thujor, så nu är jag så nöjd, så nöjd, här ska fixas häck!
          Mvh
          Fia

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-07-2025, 12:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon