Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför görs köns stymning på muslimska flickor?
          Rossi
          Inlägg 29-06-2005, 09:31
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 10:27)
          Jag menar juh naturligtvis i badkläder tongue.gif Inte i nattsärken heller laugh.gif laugh.gif

Aha!

Nä, i badkläder har jag aldrig sett dem förstås. smile.gif

Vad jag vet i alla fall.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          limen
          Inlägg 29-06-2005, 09:33
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 3 921

CITAT (GoSatta @ 29-06-2005, 09:58)
          Koranen var inte kvinnoförnedrande när den skrev, den gav kvinnorna på den tiden en frihet som var otroligt före sin tid.

Vad spelar det för roll ca. 1500 år senare??? Då boken skrevs var väl boken så jättebra som ni vill framhäva men idag så är väl såna saker som att man ska behandla sin kvinna som sin åker mm. ganska stenålders. Visst, jag förstår att det är en gammal bok och inte ska tolkas nu som då och det är jag säker på att ni också gör. Men dom dumma muslimerna (nej jag drar inte alla över en kam) gör ju uppenbarligen inte det.

GoSatta och pisanggoreng rubriken på detta inlägg är "Varför görs könsstympning på muslimska flickor?" och ingen av er har ännu svarat på denna fråga utan bara skrytit om hur duktiga ni är på religion, att ni läst koranen och att det är en vacker bok.
          Vad tycker ni egentligen om könsstympning av kvinnor?

--------------------
          Mister Lime

Citera
          Magnolia
          Inlägg 29-06-2005, 09:35
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 3 743

Tack GoSatta och pisanggoreng för att ni håller er sansade (och nu vet ni andra var jag står i diskussionen smile.gif ).

Det eviga problemet med sådana här diskussioner är att de blir så svepande. Det är intressant att påståenden om hur tex "muslimiska afrikaner" eller "araber" ÄR (miljoner människor!), samtidigt som vi har diskussioner i forumet om hur stockholmare är i förhållande till skåningar osv... Jag känner en kille från Blekinge som berättat att för att få kompisar när han var tonåring var han tvungen att dricka hembränt. Betyder det att alla blekingar dricker hembränt (del av deras kultur)? Eller kanske alla svenskar? Eller varför inte slå till med all kristna européer?!?

--------------------
          En trädgård! Lycka!

Citera
          GoSatta
          Inlägg 29-06-2005, 09:36
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

Självklart är kvinnlig omskärelse fel! men det var itne det det handlade om det handlade om VARFÖR det sker och det svarade jag på i början. Det är kulturellt inte religiöst. Det förekommer även bland icke muslimer i Afrika så det har ingenting med Islam att göra.

Sen att disskusionen spårade ur är en annan femma men det gör det väl nästan alltid på forum.

--------------------

Citera
          Reserv
          Inlägg 29-06-2005, 09:41
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Magnolia @ 29-06-2005, 10:35)
          Tack GoSatta och pisanggoreng för att ni håller er sansade (och nu vet ni andra var jag står i diskussionen smile.gif ).

Det eviga problemet med sådana här diskussioner är att de blir så svepande. Det är intressant att påståenden om hur tex "muslimiska afrikaner" eller "araber" ÄR (miljoner människor!), samtidigt som vi har diskussioner i forumet om hur stockholmare är i förhållande till skåningar osv... Jag känner en kille från Blekinge som berättat att för att få kompisar när han var tonåring var han tvungen att dricka hembränt. Betyder det att alla blekingar dricker hembränt (del av deras kultur)? Eller kanske alla svenskar? Eller varför inte slå till med all kristna européer?!?

Kan du åtmistånne hålla dig till ämnet eller kanske svara på nån av frågorna? blink.gif Om jag har bekanta av båda könen som både är afrikaner och även svenska kvinnor som varit bosatta i Afrika under många år, så väljer jag faktiskt att tro på vad dom säger än att tro på såna som anser koranen vara "en vacker bok". Dom har själva upplevt det, inte hört förnekelser som ni verkar ha gjort. Det är som jag säger, varför skulle muslimerna själva, både män och kvinnor ljuga om hur dom behandlar sina kvinnor? Det skulle juh inte ställa dom i bättre dager direkt. wink.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 29-06-2005, 10:05
          Länk hit: #46

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (pisanggoreng @ 29-06-2005, 09:19)
          Saker och ting ändras i sitt hemland (politisk utveckling, osv.), och det är inte säkert att barnen är i samma utsatta situation som föräldrarna var när de flydde. Att förbjuda resor till 'hemlandet' verkar inte vara någon bra idé.

Jag vill givetvis inte förbjuda folk att besöka sina hemländer. Men om nu föräldrarna flyr från förtryck (religiöst, politiskt, kulturellt, whatever) så är det väl självklart att de som ansvarstagande föräldrar inte skickar sina barn dit? Tycker det är helt naturligt att exempelvis chilenska barn vill turista i Chile, nu efter att diktatorn Pinochet trillat ner från tronen. I många afrikanska och asiatiska länder är dock det politiska läget idag knappast mycket bättre än det var för några år sedan.

Jag menade för övrigt bara att barnen skulle förhindras att resa tillbaks till hemlandet när de är just barn, vill de åka dit som vuxna är det såklart ok oavsett hur det politiska läget ser ut, Sverige tillämpar inte reseförbud.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Magnolia
          Inlägg 29-06-2005, 10:26
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 3 743

CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 10:41)
          CITAT (Magnolia @ 29-06-2005, 10:35)
          Tack GoSatta och pisanggoreng för att ni håller er sansade (och nu vet ni andra var jag står i diskussionen  :) ).

Kan du åtmistånne hålla dig till ämnet eller kanske svara på nån av frågorna? blink.gif Om jag har bekanta av båda könen som både är afrikaner och även svenska kvinnor som varit bosatta i Afrika under många år, så väljer jag faktiskt att tro på vad dom säger än att tro på såna som anser koranen vara "en vacker bok". Dom har själva upplevt det, inte hört förnekelser som ni verkar ha gjort. Det är som jag säger, varför skulle muslimerna själva, både män och kvinnor ljuga om hur dom behandlar sina kvinnor? Det skulle juh inte ställa dom i bättre dager direkt. wink.gif

Vad bra att du har sådan benhård koll att du vet exakt vilka frågor som ställts och ska besvaras! Själv tyckte jag att diskussionen spårade ut för länge sedan, men då hade jag tydligen fel.

Svar på lite frågor:

1. Könsstympning är en grym sedvänja som bör utrotas. Den föreskrivs inte av någon religion. Personligen gillar jag inte att hänvisa saker till "kultur" eftersom begreppet används på så konstigt sätt. Det är lika fel att påstå att vi måste godta alla sorters sjuka idéer för att det hör till någons "kultur", som att vi tex inte kan tro på en person som säger att han/hon tex inte tycker att könsstympning är bra eftersom vi "vet" att människor från hans/hennes kultur TYCKER att könsstympning är bra. Jag tror inte att vi obönhörligt är fast i något beteende/någon åsikt. Kanske behöver vi sätta in upplysningskampanjer mot konsstympning eller hårdare straff. Det MÅSTE upphöra. Sedan skulle jag vilja se siffror på hur vanligt det är bland invandrare i Sverige att könsstympning genomförs - vet vi att det är ett utbrett problem (även om det är fruktansvärt om det så bara skett en gång).

2. Jag vet inte vilka regler som gäller för kvinnor i en moské så det kan jag inte svara på.

3. Kvinnoförtryck finns över hela världen. Hedersmord är ett extremt grovt uttryck tex, men det är också ett allmänt uttryck för ett samhälle med liten respekt för individens rättigheter. Allt förtryck är givetvis förkastligt.

4. Vad det gäller klädsel så finns det en del som tycker att den muslimska klädseln är mindre förtryckande än den västerländska eftersom muslimska kvinnor inte bedöms som kroppsliga objekt på samma sätt som vi mer lättklädda kvinnor gör. Jag tycker att det är lite långsökt, men om någon vill ha slöja på sig så stör det inte mig. Däremot ska ingen tvingas att ha på sig något de inte trivs med. Samtidigt är det ju så att olika kroppsdelar är tabu i olika delar av världen. I delar av Afrika ses inte bröst som något sexuellt, men försök gå på stan i Sverige som kvinna utan att dölja brösten! Där tvingas ju vi kvinnor skyla oss.

--------------------
          En trädgård! Lycka!

Citera
          Pirum
          Inlägg 29-06-2005, 10:30
          Länk hit: #48

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (shiva @ 29-06-2005, 02:55)
          Var Fick den Afrikanska befolkningen, som var naturmänniskor, sina ideer från början?

Är "naturmänniskor" oförmögna att själva komma på idéer om hur man ska jävlas med varandra? Jag tror inte att det behövs inflytande från Bibeln, Koranen, eller Kalle Anka för att hitta på sattyg. Finns mängder av exempel på kulturer som inte bygger på judendom/kristendom/islam, men som "trots detta" varit extremt våldsamma och brutala.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Jill-Ulrika
          Inlägg 29-06-2005, 11:16
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 3 819

CITAT (groowymama @ 28-06-2005, 23:08)
          Är det för Gud som det görs som min muslimsk väninna säger eller hur är det ohmy.gif

För mig verkar det hemskt i alla fall mad.gif  :(  :angry:

Jag kan inte låta bli att fundera över frågan som inledde hela den här diskussionen.

Hur kommer du och din "muslimska väninna" in på frågor som könstympning och koranen, berättar hon självmant eller är det du som frågar?

--------------------
          Sävedalen zon I-II
          Min trädgårdsblogg

Citera
          groowymama
          Inlägg 29-06-2005, 12:34
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 525
          Medlem nr: 5 989

CITAT (Jill-Ulrika @ 29-06-2005, 12:16)
          CITAT (groowymama @ 28-06-2005, 23:08)
          Är det för Gud som det görs som min muslimsk väninna säger eller hur är det ohmy.gif

För mig verkar det hemskt i alla fall mad.gif  sad.gif  mad.gif

Jag kan inte låta bli att fundera över frågan som inledde hela den här diskussionen.

Hur kommer du och din "muslimska väninna" in på frågor som könstympning och koranen, berättar hon självmant eller är det du som frågar?

Jag frågade själv efter att jag kännt kvinnan under en tid så att jag kände att jag kunde fråga och andra kvinnor har själv berättat saker och ting för mig.

Koranen har dessa kvinnor alltid själv berättat om när vi har diskuterat olika saker.

--------------------
          Varje dag är en underbar gåva

Citera
          Christoffer
          Inlägg 29-06-2005, 15:43
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

Jag har läst att könsstympning hos flickor skulle ha att göra med att clitoris är ett manligt organ, en "mansrest", som ska avlägsnas. Sedan om det stämmer eller inte, det vet jag inte.

Har läst halva Koranen, men den andra halvan ska jag läsa någon annan
          gång i livet. Det jag läst tycks inte skilja sig så mycket från Gamla testamentet, möjligen snällare faktiskt.

Men idioter finns överallt.

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 29-06-2005, 17:32
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 10:17)
          Det finns svenska flickor/kvinnor som konverterar till islam, har dom pantsatt sin sista hjärncell eller vad? blink.gif Vad har dom fått för uppfostran? Bryr sig inte deras föräldrar om dom? Hur kan en kvinna frivilligt lämna sig till denne religion av total kvinnoförnedring, att behöva bära huckle och ha täckta armar och ben.

Vill du verkligen veta kan du ju läsa Anna Månssons läsvärda avhandling Becoming Muslim. Meanings of Conversion to Islam (ISBN 91-628-5398-8).

(Fast var det bara något du slängde ur dig kan du bortse från detta lästips.)

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          Reserv
          Inlägg 29-06-2005, 17:36
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (pisanggoreng @ 29-06-2005, 18:32)
          CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 10:17)
          Det finns svenska flickor/kvinnor som konverterar till islam, har dom pantsatt sin sista hjärncell eller vad? blink.gif  Vad har dom  fått för uppfostran? Bryr sig inte deras föräldrar om dom? Hur kan en kvinna frivilligt lämna sig till denne religion av total kvinnoförnedring, att behöva bära huckle och ha täckta armar och ben.

Vill du verkligen veta kan du ju läsa Anna Månssons läsvärda avhandling Becoming Muslim. Meanings of Conversion to Islam (ISBN 91-628-5398-8).

(Fast var det bara något du slängde ur dig kan du bortse från detta lästips.)

Joodå, nog ville jag veta. Men jag tror inte att jag skulle bli klokare av att läsa en avhandling, speciellt då om den är skriven av en som konverterat, har hon det? unsure.gif

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 29-06-2005, 18:00
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

Det tror jag inte hon har. Varför skulle du inte bli "klokare" (=veta mer?) av att läsa hennes avhandling..?

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          Anma
          Inlägg 29-06-2005, 19:18
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 18:36)
          Joodå, nog ville jag veta. Men jag tror inte att jag skulle bli klokare av att läsa en avhandling, speciellt då om den är skriven av en som konverterat, har hon det? unsure.gif

Speciellt om den är skriven av någon som konverterat?!?! Vem skulle annars kunna förklara varför man konverterar om inte en som gjort det? Eller menar du att någon annan kan förklara dina val bättre än du själv? wacko.gif Jag förstår inte ditt resonemang alls, faktiskt, reserv...

Citera
          Reserv
          Inlägg 29-06-2005, 19:45
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Anne R @ 29-06-2005, 20:18)
          CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 18:36)

Speciellt om den är skriven av någon som konverterat?!?! Vem skulle annars kunna förklara varför man konverterar om inte en som gjort det? Eller menar du att någon annan kan förklara dina val bättre än du själv? wacko.gif Jag förstår inte ditt resonemang alls, faktiskt, reserv...

Nu har inte författarinnan konverterat utan hon har gjort djupgående intervjuer med 9 kvinnor ur olika samhällsklasser som konverterat. Min fråga och även min kommentar var att om det varit hon själv som konverterat så skulle hon naturligtvis glorifierat anledningen till en konvertering. Nu var så inte fallet, hon är bara insatt och intresserad av dom konverterande kvinnornas val. rolleyes.gif

Citera
          limen
          Inlägg 29-06-2005, 19:46
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 3 921

Tänkte skriva nåt här men sen insåg jag att jag missuppfattat en sak.
          Kan man inte radera sina inlägg??

--------------------
          Mister Lime

Citera
          Reserv
          Inlägg 29-06-2005, 19:48
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (limen @ 29-06-2005, 20:46)
          vänta lite

blink.gif ??????? wink.gif unsure.gif På vad?

Citera
          Vicke
          Inlägg 29-06-2005, 20:02
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 4 192

Vi fick läsa urklipp ur Koranen på en lektion och inte lät det precis bra det heller även om det är många saker vi förundrar oss över som inte står där... bl.a. om kvinnan var "uppnosig" skulle man ta henne till sängkammaren och plåga henne. Minns inte exakt vad det stod, vi fick tyvärr inte behålla pappret. Någon får gärna lägga in det exakta citatet om ni råkar ha tillgång till det.
          Läser man Bibeln hittar man en hel del märkliga saker också, speciellt i GT.

limen: nej du kan inte radera dina egna inlägg på det här forumet. På vissa andra forum går det att göra det men inte här. Jag brukar lägga några streck istället för det jag skrivit om jag skrivit fel. smile.gif

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 29-06-2005, 20:23
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Vill inte lägga mig i diskussionen eftersom jag inte kan tillräckligt om ämnet men är det inte så att "vanlig" islam är "normal" och att dom "knäppa" är fundamentalister??????
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-01-2026, 21:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon