Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plommonstekeln, Hur ser den ut?
          Plommon_e_Gott
          Inlägg 03-07-2005, 21:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 2 286

Hej!

Är det någon som har en bild på hur en plommonstekel ser ut ?
          Och hur ser deras larver ut ?

--------------------
          Henrik - Västkusten

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          KURT
          Inlägg 04-07-2005, 06:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Gröna Rum (som tyvärr skall läggas ned), har en bra beskrivning av plommonstekel resp. plommonvecklare. Oftast är det just hålen i karten och larven i de mogna frukterna som man ser.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 04-07-2005, 08:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Jag håller inte riktigt med slutsatsen (Gäller Gröna Rum) att plommonstekelns larver faller ner till marken med karten, söndertuggade kart brukar hänga kvar på träden ett tag... Såg nämligen inga på mina fiberdukar under plommonträden, så troligen fallerna larverna ner utan kart.

Tycker också att det går snabbare än en hel månad. Vill man rädda något av plommonskörden så måste man börja plocka angrippna kart inom 10 dagar från blomningen. Då är hålen i karten svåra att upptäcka då resterna av blommorna sitter kvar, dessa måste först plockas bort och sen kollar man karten. Kart med bara ett litet hål och lite grått på insidan är extra värdefulla, där finns larven kvar.

Plockade på mitt plommonträd flera timmar för ett par veckor sedan, man måste plocka varje dag, och lyckades rädda ca 40 plommon på ett ca 3 meter högt Jubileumträd. På de grenar som jag inte nådde/inte orkade plocka finns inga kart kvar...

Det går förhoppningsvis att köpa verksamma medel i utlandet, skall kolla i Danmnark till sommaren.

Citera
          Plommon_e_Gott
          Inlägg 04-07-2005, 13:39
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 2 286

Ok, I år hade jag ca 6-7 st skrumpna kart, varav några hade små svarta hål i. Resten av frukterna är väldigt fina. Förra året var det ungefär samma, och det blev en ganska bra skörd trots allt. (förmodligen är det väl plommonsteklar då, fast vissa frukter kan ju skrumpna av andra anledningar.)

Frågan är hur plommonstekeln kommer första året? Flyger den eller?
          Och de larver som lyckas övervintra i jorden eller på stammen, kravlar de in i karten nästa år då? Eller lägger de ägg på bladen, och nya larver som kläcks kravlar in i karten ?

Bra beskrivning på gröna rums hemsida, så om man ser en "benvit larv med ett gulbrunt huvud" som klättrar omkring på plommonträdet är det bara att mosa då alltså.

Men det skulle inte vara fel att se ett kort på en plommonstekel och dess larver, någon som har nån länk/bild?

--------------------
          Henrik - Västkusten

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 04-07-2005, 14:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Plommonstekeln är väl någon sorts flygande insekt som lägger ägg på karten, precis efter blomningen eller i slutet av blomningen (tror jag, kan vara tidigare också).

Larven är så liten (kanske 5 mm lång och 1/10 mm i diameter), så du kommer knappast att se den när den kryper mellan karten.

Tog den bara ett par kart för dig då är det inget större problem. Hos mig tar de ALLT på mitt Jubileum, på gamla sura plommonträdet (mest som prydnad samt pollen till Jubileum) så finns det massvis med kart.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 03:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon