Kontrollerad kraschlandning
Lycka är inte evig
Lycka är inte självklar
Ha förbarmande över dem som inte får uppleva lycka
Ha medlidande med dem som inte ser lyckan utan låter den försvinna
Ha överseende med dem som inte grabbar tag i lyckan utan bara rusar förbi
Lyckan består av många, många, många sekunder
När som helst, var som helst, kan sekunderna ändra riktning
Du vet aldrig var, när eller hur
Det enda du vet, är när det händer
Och du förvånas över hur allting kan förändras på bara några sekunder
Utan sorg finns ingen lycka
Och människor som aldrig känt sorg, kan heller aldrig uppskatta lycka
Vår lycka tog ett avbrott i måndags, klockan 14:15, om jag ska vara exakt. Från den ena sekunden till den andra så byttes lyckan ut av förtvivlan och maktlöshet.
Ja, det var nu vår ”kontrollerade kraschlandning” påbörjades. Dessa ord är egentligen inte mina, utan min mans, men det kan inte vara bättre beskrivet, för det är precis det vi håller på med nu, en kontrollerad kraschlandning. En 100%-ig skoningslös krasch.
Delmål 1: Tanka på planet, så gott det nu går. Hålla koll på de instrument som fortfarande fungerar. Försöka att inte förvärra de skador som uppstått och hoppas, hoppas att det inte tillstöter fler innan vi ”nått målet”.
Delmål 2: Hålla planet flygande så länge det går med nödtankning. Avvakta. Iaktta uppmärksamt alla förändringar.
Delmål 3: Landningsbanans beredskap. Jour dygnet runt. Inkallas med kort varsel.
Delmål 4: Hitta en skogsglänta med ett träd som skuggar en mjukt inbäddad plats att kraschlanda på.
Delmål 5:
Det finns inget skrivet på delmål 5. Men jag hoppas, hoppas att planets besättning någon gång i framtiden hittar tillbaka till sekunderna av lycka och kan se tillbaka på den här tiden med ömma och kärleksfulla ögon, utan sorg, utan saknad. Där saknaden ersatts av ljusa minnen.
Trots denna sorg, så ångar jag inte en enda sekund. Jag vill inte ha något ogjort för jag har gjort allt jag har kunnat och jag har gett allt, helt ovetandes av vad som skulle komma.
|