Ja, ny och ny men ny för oss i alla fall som aldrig ägt en bil nyare än 15 år

Har kollat lite på en ny kombi-bil eftersom ACC:n i vår gamla Volvo (även den "nyinköpt" för ett år sen) inte har lust att fungera. Varför inte då fixa den undrar ni? Ja, kändes inte som vi ville lägga 5.500 spänn på att fixa ACC:n när bilen själv kostade 14.000 och har gått 40.000 mil snart. Sen så ville vi ha en riktig "familjebil" nu när vi snart blir en familj.
Haha, nä, då köper vi hellre en ny bil för 90.000 istället
I vilket fall som helst så var vår budget just 90.000. Hittade ett par schyssta Peugeot 406 som har skitbra komfort och en härlig bil men de låg ca 10.000 över vår budget.
Våra krav - Inte äldre än -99, max 10.000 mil och max 90.000 spänn, ACC eller AC, kombi stor nog för barnvagn, helst drag, helst farthållare. Inte så lätt att hitta en bil med alla våra krav faktiskt. En av de viktigaste sakerna vi kollade på var faktiskt hur bekvämt baksätet var...jag menar, en av oss lär ju få sitta där en bra tid framöver.
Hade siktet inställt på en Mazda 626 först eftersom min man är Mazda-freak men vi blev båda så besvikna på denna modell, inte närmelsevis så bra som vår -93 (iofs ingen kombi men ändå), stenhårda säten bak och ingen körkomfort att tala om alls.
Kollade även på Nissan Primera, Peugeot 306 och några till.
Har alltid förbannat Renault och har aldrig fattat varför svärföräldrarna envisas med att köpa denna bil (kanske har att göra med att svärfar jobbat på Volvo/Renault i många år innan sitt nuvarande jobb?)
Vad blev det då för bil? Jo, just en
Renault. En Renault Megané -99 (inte uttagen förrän -00 så den har inte gått mer än 5 år på vägarna) med det mesta vi ville ha dock inte drag och farthållare. Vilken komfort, vilken härlig bil att köra.
Allt till det nätta priset av 65.000 spänn...nä, jag skämtar inte. Ord. pris var 84.000, nedsatt till 75.000 + att man fick ett Volvokort laddat med 10.000 spänn = pengar man sparar in på att t.ex. köpa vinterdäck för dem.
Alltså har vi MASSOR med pengar över på vår budget och då kan vi köpa massor med bebissaker och faktiskt i alla fall renovera ACC:n på Volvon (ja, jag vet, motsäger allt jag skrev från början men...). Om två veckor tar jag nya bilen och åker till Ullared och köper bebissaker

Så här ser den ut (inga bra bilder, tagna på bilfirman)

Hej hopp.