|
|
  |
spartips - vänd på slantarna, få pengar över till annat |
|
|
|
21-07-2005, 10:15
|
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069

|
Hannele... Själv har jag också sparat massor - inte bara pengar utan också tid för trädgården - genom att min man bakar allt bröd...!!! Fast pengarna ligger inte i madrassen, de ligger i rabatterna... Mulle
|
|
|
|
|
21-07-2005, 12:56
|

Medlem
Antal inlägg: 1 189
Medlem nr: 6 174

|
Be om sticklingar från folk du känner istället för att köpa, och om du köper så gör det på rea. Plantorna ser kanske lite risigare ut, men de allra flesta brukar repa sig på några veckor. Jag köper sällan växter till fullpris. Har t.om. lyckats rädda en ledsen orkidé, den kostade mig tjugofem kronor (eller rättare sagt, mamma betalade den och jag räddade den åt henne)
--------------------
Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs
|
|
|
|
|
21-07-2005, 19:36
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
och hur agerar då bankerna??? http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%...8848%26src%3ddihmmmm man kan ju fundera... men jag tycker det verkar som om vissa människor anser att det är SNÅLHET när man vill minska på slösandet.... DET kan jag inte förstå.. b
|
|
|
|
|
21-07-2005, 20:52
|

Medlem
Antal inlägg: 664
Medlem nr: 4 787

|
Det finns så mycket som jag vill ha och så mycket jag vill göra som kostar pengar. Jag önskar att jag kunde spara. För som det är nu brukar jag ligga back i slutet av månaden, och ändå betraktar mina vänner mig som snål för att jag inte "vill följa med och resa". Hade jag haft pengar till allt jag vill så skulle jag absolut ha velat följa med. Det är inte kul att bli kallad snål när det ändå aldrig finns pengar i kassan och man nästan aldrig kan unna sig något extra. På något sätt handlar det om prioritering, inte om snålhet. Jag vill kunna prioritera sparande för nöjen och kläder mm. Just nu vet jag inte vart alla pengar tar vägen, så det är en omedveten felprioritering någonstans...  Dags att börja göra en budget varje månad tror jag... Är det någon annan som har gjort det? Mer tips! *tackar på förhand*
--------------------
Stå på dig, annars gör någon annan det! /Hanna
|
|
|
|
|
21-07-2005, 21:15
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Diabolique @ 21-07-2005, 21:52) Dags att börja göra en budget varje månad tror jag... Är det någon annan som har gjort det? När vi var sex personer som levde på en lön, höll vi budget. Tack vare att vi hade koll, vågade och kunde vi göra mer. Jag har lärt barnen, att om sparar en tia varje dag, blir det 3600 kronor per år.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
22-07-2005, 12:49
|

Medlem

|
Det märkliga är ju att även när min sambo inte hade någon inkomst så klarade vi oss. Och det kändes ungefär lika tomt i plånboken. Det innebär att jag egentligen skulle kunna spara lika mycket som jag fick lägga ut extra på räkningar de månaderna. Ja, eller lite mindre då så att man kan unna sig något extra då och då. Men en tusenlapp borde ju gå utan problem.
--------------------
|
|
|
|
|
23-07-2005, 05:44
|

Medlem
Antal inlägg: 807
Medlem nr: 361

|
CITAT (gammelnalle @ 21-07-2005, 20:36) och hur agerar då bankerna???
men jag tycker det verkar som om vissa människor anser att det är SNÅLHET när man vill minska på slösandet.... DET kan jag inte förstå.. CITAT "Det är inte fult att slösa och att använda sina pengar. Att spara är egentligen bara uppskjuten konsumtion", säger SEB:s privatekonomiska rådgivare Gunilla Nyström Visst är sparande detsamma som uppskjuten konsumtion, men det innebär inte att konsumtion idag är likvärdig med konsumtion imorgon. Jag tycker att det är bättre att uttrycka det som att sparande är planerad och genomtänkt konsumtion. Att helt enkelt välja vad jag ska använda mina ej obegränsade resurser till. Själv har jag valt att prioritera boende i villa och trädgård. För mig som singel med relativt låg lön innebär det givetvis att koll på ekonomin blir ett måste. Jag har min bokföring i Exel med en detaljerad budget. I början var den alltför snål med utgifter för "guldkant", men efterhand som jag kunde konstatera att budgeten höll kunde jag lägga in en månatlig summa för prenumerationer, böcker och nöjen-umgänge. Jag har konstruerat systemet så att de pengar på dessa konto som inte konsumeras förs över till nästa månad. Många tycker att min bokföring låter krånglig och slår ifrån sig direkt när jag beskriver den, men det är faktiskt ett enkelt sätt att ha koll. Jag tror att de som slår ifrån sig tror att koll på pengarna innebär slut på pengar till det som de tycker är roligt. Det är faktiskt tvärtom, koll på pengarna innebär resurser över till det roliga utan dåligt samvete. Räkningarna är ju betalda.
--------------------
Lena Norra Skåne, zon 2-3
"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
|
|
|
|
|
24-07-2005, 08:43
|

Medlem
Antal inlägg: 445
Medlem nr: 2 640

|
CITAT Man snålar genom att göra på ett annat sätt som egentligen inte spelar någon roll. Om ett speciellt snåleri påverkar ditt liv negativt då ska du snåla på något annat i stället Det jag menar är egentligen inte att spara utan att ändra sina vanor så att det går åt mindre pengar. Jag märker ingen smakskillnad av att ha vatten i pannkakorna alltså kan jag byta ut mjölken. Testa innan du hackar på mina tips! Inte lever jag något påvert liv utan att unna mig det ena eller det andra. Jag unnar mig så snart jag känner för det och jag kan göra det för jag har sparat in pengar på annat håll. Måste bara trycka på följande citat en gång till: CITAT Om ett speciellt snåleri påverkar ditt liv negativt då ska du snåla på något annat i stället Budget har jag inte gjort men jag skrev upp alla utgifter jag hade haft under ett år i ett skolarbete och jösses vad förvånad jag blev, jag trodde att mina utgifter var mycket mindre. Så där ska jag nog ta lite tid på mig och göra budget särskild nu när jag är arbetlös och har halverat min inkomst. När jag gick i skolan och hade 5000:- att leva på så snålade jag på allt och det var trist men jag var tvungen. Så fick jag syrliga kommentarer också men det var från folk som hade en man som drog in en lön. Jag köper ofta mat med kort datum i affären så ofta har jag lax, fläskfilé och annat gott till vardagsmat.
--------------------
Karlskrona, Blekinge, Zon 1
|
|
|
|
|
24-07-2005, 12:16
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
Jag förstår inte CITAT CITAT "Det är inte fult att slösa och att använda sina pengar. Att spara är egentligen bara uppskjuten konsumtion", säger SEB:s privatekonomiska rådgivare Gunilla Nyström
Visst är sparande detsamma som uppskjuten konsumtion, men det innebär inte att konsumtion idag är likvärdig med konsumtion imorgon. i så lägger vi olika betydelser i vad "spara" betyder... Ex: Om jag tar med mig en plastkasse hemifrån när jag går och handlar så anser jag att jag sparar 1:- varje gång SAMT att jag sparar på jordens resurser, sopberget blir inte så stort, släpper inte ut fullt så mycket föroreningar.... INTE blir min konsumtion uppskjuten... möjligen omprioriterad till ett (för mig) bättre ändamål.... jag behöver kanske inte jobba FULLT så mycket... Och när jag sparar för att kunna unna mig något annat (KONSUMERA...) så är det väl inget fel i det... Själv minns jag lyckan när jag för första gången kunde spara pengar för att kunna köpa ett tennisrack för 69:- GISSA om det racket blev något extra. (Jag tror inte jag hade uppskattat det LIKA mycket om jag fått det i julklapp eller så...) Men SLÖSA med omtanke och kärlek till era medmänniskor (och djur..) b
|
|
|
|
|
25-07-2005, 01:23
|

Medlem

|
CITAT (solkatten @ 24-07-2005, 09:43) Det jag menar är egentligen inte att spara utan att ändra sina vanor så att det går åt mindre pengar. Jag märker ingen smakskillnad av att ha vatten i pannkakorna alltså kan jag byta ut mjölken. Testa innan du hackar på mina tips!
Inte lever jag något påvert liv utan att unna mig det ena eller det andra. Jag unnar mig så snart jag känner för det och jag kan göra det för jag har sparat in pengar på annat håll. Jag är uppriktigt avundsjuk på dig! Om jag genom sparande kunde bli av med studielån, skaffa mc och bostadsrätt och kunna unna mig en soffa bara rakt av så skulle jag verkligen vara stolt över mig själv... Jag vill lära mig att spara mer. Skulder är inte roligt och att gå på studielån ger mig dåligt samvete. Mina föräldrar betalar fortfarande av på sina studielån, och de är över 50 år gamla. Jag vill vara fri innan jag är 50... (25 år kvar).
--------------------
|
|
|
|
|
25-07-2005, 07:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
Har en mamma som alltid varit sparsam. De hade bara en lön och försörjde mig, min bror och dem själva. Visserligen hade de ingen bil och inga andra laster heller som kostade pengar, men vi led inte av detta. Hon är av den sorten att det inte ska kastas någonting. Diskar plastpåsarna och använder dem igen, tar vara på plastburkarna till margarinet och fryser in i, tar vara på snören och julklappspapper o.s.v.
Jag har inte den ambitionen, men skulle vilja ha lite mer av den. Detta med plastkassar skall jag mera tänka på efter att jag läst detta. Går ju mycket bra att ha en tygpåse i väskan men det är nog bara lathet att man inte stoppar ner en.
De som sparar behöver inte vara snåla. Snåla menar jag de är som inte unnar sig någonting och lägger pengar på hög men ändå säger att de är fattiga. De som måste vända och vrida på alla slantar för att få det att gå ihop beundrar jag. Man undrar ibland hur de får det att gå ihop om man vet hur de har det och vet hur man har det själv.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
29-07-2005, 00:24
|

Medlem

|
Jag kom på två saker som man kan spara mycket pengar på. Att byta till billigare teleoperatör. Det har sparat mig flera tusen (som jag iof inte har lagt på något vettigt men ändå)...
En annan sak som man kan göra om man tar mycket mediciner är att delbetala. Iof så tillkommer en avgift för räkningarna, men man behöver bara betala 170 i månaden. Det kan ju vara skönt om man har dålig ekonomi och dyra mediciner. Annars blir ju månaderna fram till högkostnadsskyddet lite knapra.
--------------------
|
|
|
|
|
29-07-2005, 08:06
|

Medlem

|
CITAT (Diabolique @ 29-07-2005, 01:24) Jag kom på två saker som man kan spara mycket pengar på. Att byta till billigare teleoperatör. Det har sparat mig flera tusen (som jag iof inte har lagt på något vettigt men ändå)... Tja, köpa ett frimärken och skriva långt i stället... är väl billigare?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
29-07-2005, 08:38
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Hannele @ 29-07-2005, 09:06) Tja, köpa ett frimärken och skriva långt i stället... är väl billigare? :rolleyes: inte riktigt samma sak, det är ju iofs trevligt med brev, men det lär ju inte bli billigare än att ringa, och dessutom behöver man kanske få kontakt med någon direkt, inte efter ett antal dagar som posten tar. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
29-07-2005, 08:40
|

Medlem

|
CITAT (kristerh @ 29-07-2005, 09:38) men det lär ju inte bli billigare än att ringa, och dessutom behöver man kanske få kontakt med någon direkt, inte efter ett antal dagar som posten tar. e-post är väl ändå ganska snabbt och billigt? Vi skickar korta SMS vänner emellan, om det är viktigt, bablar inte länge. Spartips var det ju här.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
29-07-2005, 08:44
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Hannele @ 29-07-2005, 09:40) e-post är väl ändå ganska snabbt och billigt?
Vi skickar korta SMS vänner emellan, om det är viktigt, bablar inte länge. Spartips var det ju här. Behöver du frimärken om du skickar e post  för det var ju det du rekommenderade krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
29-07-2005, 08:55
|

Medlem

|
CITAT (Diabolique @ 29-07-2005, 01:24) Att byta till billigare teleoperatör. Det har sparat mig flera tusen CITAT (kristerh @ 29-07-2005, 09:44) Behöver du frimärken om du skickar e post  för det var ju det du rekommenderade  Jag gav tre vettiga spartips (alternativ till tusentals kronors samtal): 1) skriv riktiga brev, ett frimärke billigare än långt samtal. 2) Skirv e-post. 3) Skicka korta SMS.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
29-07-2005, 09:12
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Hujedamej, Har sparat och snålat hela mitt liv för att få det att gå ihop. Inte är jag rik inte. Jo förresten det är jag. Jag har två numera vuxna barn. Jag räknade ut för tio år sedan att det kostade 1 150 000 kr att driva upp en artonåring till studenten. Numera när ungarna kommer att flytta så behöver jag nog lära mig att spendera i stället så man hinner med det innan man dör.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|