Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Päronträdet Clara Frijs, ser utbränd ut.
          snofsan
          Inlägg 15-07-2005, 20:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 376
          Medlem nr: 5 078

Det är nu tredje gången på två år som trädet konstrar. Samma sak varje gång och ändå flyttade jag det till min varmaste och mest skyddade plats. Fick smaka på päronen på plantskolan och föll pladask....Kanske skulle jag inte ha ett sådant träd överhuvudtaget men till och med skalet på det gula päronet var delikat. Clara Frijs tycks däremot inte vara lättodlad sort. sad.gif

Problemet är att först på våren kommer det fina gröna skott som ser hur friska ut som helst, men i mitten av juli börjar toppen på skotten att vissna. Bladen blir först bruna, sedan mörkbruna och hastigt svarta. Under processen ser det ut som om bladen svettas, de ser våta eller oljiga ut. Till slut blir hela den nya grenstumpen svart.

Trädet är antagligen helt slut vid det här laget. Ingen gren från plantskolan finns kvar och de nya svartnar. Stammen som nu är ca 1,30 cm sätter skott hela vägen - som sedan svartnar. sad.gif

Är det någon som vet vad det är för sjukdom trädet har? sad.gif

--------------------
          Snofsan, Zon 1

Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. (Cicero)

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-07-2005, 21:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Japp jag kan gissa vad det är, det stämmer tyvärr överrens med symptom på en sjukdom

"Typiska symtom är vissnande blommor och/eller skott, vars spetsar böjs krokformigt och färgas mörkbruna eller svarta.

Barken på sjuka kvistar blir mörkt grön eller brun med en otydlig gräns mellan infekterade och friska områden. Barken får ofta ett fuktigt utseende, och vävnaden under missfärgas. Skotten torkar oftast inte, utan de förblir fuktiga och sega med vissna kvarhängande blad och blommor. "

PÄRONPEST (bilderna funkar tyvärr aldrig i växteko men man kan ju läsa texterna).

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          snofsan
          Inlägg 15-07-2005, 21:37
          Länk hit: #3

Medlem

Det blir till att elda upp det ynka lilla trädet illa kvickt och se efter noga om det finns värdträd som också skall ryka.

Suck. Ibland grusas förhoppningarna tvärt. sad.gif

Men tack Åsa för svaret. Den sjukdomen är inget att leka med. smile.gif

--------------------
          Snofsan, Zon 1

Citera
          snofsan
          Inlägg 15-07-2005, 23:21
          Länk hit: #4

Medlem

Förresten, jag har sett en del bilder och tycker inte att det ser likadant ut på mitt träd. Det kanske trots allt är vissnesjuka. Jag har några andra päronträd som av och till tappar någon gren liksom bigarrå och särskilt surkörsbärsträd,
          men jag har blivit förvånad över att ett så litet och ompysslat träd kan svara så illa på omsorgerna.

Bort skall det i vilket fall som helst. smile.gif

--------------------
          Snofsan, Zon 1

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-07-2005, 11:15
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

När man befarar päronpest ska man anmäla det till Jordbruksverket, som kommer och hjälper en att diagnosticera och råder en till vad man ska göra. Det är en allvarlig sjukdom som omfattas av växtskyddslagen och man kan inte hantera växtmaterial, jord runt omkring mm som med andra växtsjukdomar.

http://www.sjv.se/amnesomraden/vaxtmiljova...0c7fff6116.html

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 05:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon