Hm...det är visserligen mysigare att Midsomer utspelar sig i en by,och inte i en stad (även om det nog kan sägas att Midsomer ÄR en stad), men den fina omgivningen tänker jag inte så ofta på. Det där med trädgårdar osv. Aldrig att jag tänkt "oj, vilket fint träd" etc, men "oj, vilket jäkla stort gammalt hus".
Tycker mer som att Midsomer känns som en vänlig pastisch på klassiska engelska deckare som Poirot, Marple, eller kanske även Sherlock Holmes. Miljöerna är ofta lite "överklass", med gods och pigor och betjänter. Så det jag ser är mest persongalleriet, och husen. Sen är såklart inramningen viktig, men...
Ikväll avslutas Foyle's War för den här omgången. Av sommarens deckare (räknar inte in mer modernt gjorda polisserier här) är det nog Foyle's War jag sett mest noggrannt. Vill verkligen inte missa avsnitt. Midsumer Murders har jag givetvis också följt ganska noga, men...jag tycker att serien var bättre förr
Sommarens överraskning är för mig Miss Marple...jag hade skrivit ner den här moderna TV-versionen alltför snabbt.
Tillägg: Ser att SVT rensar i tablåerna, Foyle's War lyfts ut, och visar Smultronstället. Likaså byts Bleak House ikväll ut mot en dokumentär om Bergman (del 1). Imorgon antar jag att Midsomer KANSKE byts ut mot en film (SVT visar dock Det sjunde inseglet tidigare på dagen, så barnen får se lite kvalitet efter skolan). Bufflarnas rike byts ut mot dokumentärens del 2.
Tillägg igen...: Verkar som att SVT lägger in Bergmanfilmerna på dagtid. Det tycker jag är SÅDÄR faktiskt...de BORDE gå kvällstid. Fast det är ju semester och med regnet så kanske folk kan se på filmerna. Foyle's War kommer på onsdag istället, så ladda videoten - det krockar ju med Miss Marple.
Redigerat av Pirum: 30-07-2007, 18:38