Halloj; jag har blivit upphöjdbädd-odlare (ännu inte upphöjd bädd-odlare) mer eller mindre av misstag. Hade några kubikmeter "jord" som måste bort, så jag fyllde en för ändamålet byggd 1,2*3*0,8 meters fodrad låda (ram, egentligen, ingen botten).
Jorden, gammal gårdsplan, är grus, sand, lite lera, sågspån och en hel del revsmörblomma, en smula kvickrot, annat gräs, maskros och accenter av annat fint. Med lite tur åkerfräken också.
Det kommer antagligen att bli ett helsike att odla i(?). Så nu funderar jag.
Jag skulle kunna täcka över det hela med en presenning, men ovanpå den lägga grunt med jord (typ 20 cm, helst mindre) att odla i ett par säsonger - så rötterna hinner dö ut. Det är ett nollbudgetprojekt, så ingen geotextil kommer att inhandlas för ändamålet. Möjligen kunde man prova med glasfiberväv (sån till tapetsering), presenningens täthet ställer väl till det.
Hur låter det? Hur grunt är tillrådligt? (det beror ju på vad jag ska odla, men i viss mån är jag beredd att anpassa detta efter möjligheterna.) Kommer ogräsrötterna at dö ordentligt? Finns det månne andra, mycket bättre sätt att handskas med läget?
|