CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-08-2006, 16:19)
Hej Rossi!

Jaså det är där du har varit...jag började undra vart du tagit vägen. Vad hade de för slags mat? Kinamat som man köper här brukar ju vara god.
Ja, vi kom hem sent igårkväll.
Den Kinamat som serveras här i Sverige är inte densamma som den de har i Kina. Anledning till min viktnedgång var det här:
1. Frukosten var urusel på alla hotellen (6 olika). Ofta fanns det bara en brödsort och det var vitt, ganska sött bröd. Det fanns ingen ost. Smöret var jättefett. Flingorna var rispuffar och osötade chokladpuffar. Yoghurten var jättesyrlig och klumpig. Sen fanns det nudlar, bacon, prinskorvar etc. men jag kan inte äta lagad mat till frukost. Vissa dagar fick jag bara i mig ett par tuggor macka utan pålägg ....
2. Till lunch och middag fick vi alltid likadan mat. Varje dag. I 16 dagar. Guiden bedyrade visserligen att även om det verkade vara likadan mat så fanns det variationer. Ja, om hon säger det så .... Och vad fick vi då? Jo, allting serverades på snurrplatta och så satt vi en 10 stycken runt bordet. Just när man hade spetsat in sig på något gott så kunde man ge sig fanken på att grannen mittöver började snurra på plattan så att godbiten försvann!

Fast mycket godbitar fanns det som sagt inte. Mycket var friterat och det var svårt att säga vad innehållet var. Det smakade mest frityr. Och kineserna älskar sitt fläskkött. Inget fel i fläskkött men deras bitar var med betoning på FLÄSK. Kineserna vill gärna ha mycket fett och brosk i sina köttbitar, vilket jag inte uppskattar speciellt mycket.
3. I Tibet fick vi mycket jak-kött och återigen var det mycket fett och brosk på bitarna.
4. I Tibet blev jag magsjuk en natt och tömde ut och in på magen i flera omgångar och därefter var jag lätt illamående resten av resan och fick inte i mig så mycket mat. Dessutom var vi på så höga höjder i Tibet och det i sig har en dämpande verkan på aptiten har jag läst. På mig stämde det.
Resan var - förutom maten - fantastisk. Så mycket intryck och upplevelser! Vi har inte kunnat smälta allt än. Jag ska lägga upp album både för Kina och Tibet och lägga in bilder så småningom.