Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Något man kan så nu?, Kan jag så igen de öppna ytorna nu?
          Karamell
          Inlägg 30-07-2005, 13:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem nr: 6 247

Hej!

Mitt lilla trädgårsland har det gått sådär med. Men kryddörterna trivs, liksom sallad och tomat. Men finns det något jag kan så nu i slutet på sommaren och ändå hinna skörda. Det är så trist med öppna ytor i grönsakslandet. Och var får man fatt i ev frön?

Citera
          marikaw
          Inlägg 30-07-2005, 13:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 5 753

Hej! Det finns en hel del du kan så nu. Jag sådde igår (före regnet) daikon (som jag ska lägga in i sockervinäger som de gör på min favorit sushibar...), sallad, pak choi, choi sum och kailaan. De växer jättesnabbt så jag kommer att så minst en omgång till i mitten av augusti. Kailaan är en av mina favoriter för den är så enormt lättodlad och väldigt lättanvänd.
          Marika

Citera
          Keya
          Inlägg 30-07-2005, 13:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 271
          Medlem nr: 4 198

Kinakål .står på påsen att man inte ska så före 10.7. Frön finns på de flesta handelsträdgårdar. Själv tappade jag sugen eftersom kinakål lär vara sniglars favoritmat...

Citera
          litauenodling
          Inlägg 31-07-2005, 06:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 5 420

Jag har kinakål och jag har inte använt fiberduk att täcka med... blink.gif och jag kan lova att sniglarna älskar den!! Nästa år ska jag täcka och hoppas att det går bättre då.

Mizuna är snabbväxande, så den går kanske också att så fortfarande. Det är en av mina favpriter eftersom den är så enkel. Det andra jag sådde ville sig liksom inte riktigt, men mizunan växer på fint. tongue.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 31-07-2005, 08:21
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Frön är nog svårt att få tag på nu för det mesta har butikerna redan packat ihop allt och skickat tillbaka till fröfirmorna. Ev. kan man ju testa postorderfirmor som Impecta eller Runåbergs och hoppas att de skickar fröer snabbt så du hinner så. Har för mig jag läst att du bor i södra sverige så där har du ju en bra bit till på året att odla på. Spenat borde också gå att odla, kryddkrasse, tatsoi och liknande borde funka.

+Du glömmer väl inte sätta vitlök runt okt-nov(skaffa bra utsäde ifall du inte har, det är en engångskostnad)

Tänk på att många grönsaksfröer har ganska lång hållbarhet så man behöver inte så hela påsar och man kan spara påsarna i flera år. (dill brukar dock ha ganska dålig hållbarhet.Här kan du hitta en tabell där det står hur länge fröerna håller

Tabellen är dock bara ungefärlig jag har haft bönfröer i mer än 2-3år som grott.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Annki
          Inlägg 31-07-2005, 11:13
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Sådde spenat, sallad, mer dill och perenner i slutet av veckan. Så fort ett land blir skördat och "ledigt" åker det i något nytt. Det gäller att ta vara på sommaren. smile.gif

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          Karamell
          Inlägg 01-08-2005, 09:45
          Länk hit: #7

Medlem

Tack alla! Jag ska surfa in på impecta och se om de har något av det ni rekommenderar. Det känns så dumt att jorden står tom där till ingen nytta. Jag är nybliven husägare och gör typ alla misstag i trädgården. Dessutom är jag den otåliga typen som "slänger ner" lite växter här och var. Survival of the fittest liksom... Och det prunkar rätt bra smile.gif) Är mäkta stolt över min kryddträdgård, tomaterna och salladen som växer som attan. Men dillen... rädisorna... ojsan...

Tack för alla tips! Odla.nu är bästa stället att lära sig saker.

Citera
          Annki
          Inlägg 01-08-2005, 18:20
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Maila mig så kanske jag kan hjälpa dig med lite fröer. Kostar gratis. smile.gif Jag lider nämligen av storhetsvansinne och shoppar fröer till en större ranch varje år, trots att jag bara har 100 kvm lera och en balkong. Men jag har också lärt mig att spara fröer flera år med gott resultat. Kan säkert bistå med något.

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          Karamell
          Inlägg 22-08-2005, 17:53
          Länk hit: #9

Medlem

Hej alla vänner!

Nu har jag sått fröer och de tittar upp! Tack Annki för dina fröer - Pak Choi, red giant mustard och en till tar sig fint. Sen köpte jag Mizunakål från Impecta och den tar sig fint den också. Kul att kunna glädja sig åt så här på eftersäsongen smile.gif)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 04:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon