Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Datasäkerhet, Vad gör ni?
          Bettson
          Inlägg 03-08-2005, 16:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Jag är paniskt rädd för virus, hackare och annat otyg.

Jag försöker har så stor säkerhet som möjligt. Ändå så kan blotta ordet datavirus nästan få mig att blekna och lägga mig på golvet.

Man försöker hänga med is svängarna men det är svårt att hålla koll på allt nytt som kommer.

Hur säkrar ni era datorer, vilka program och rutiner använder ni. Har ni något speciellt ni tycker man skall se upp med.

Den enda som peppar peppar lyckat dra hem virus är far i huset och hur han har lyckats är oss en gåta. Han har virus som smeknamn i famlijen för två gånger har det blivit panik i nätverket.

Han tycker inte det är så farligt men förstår av familjens övriga reaktioner att det kanske inte är en baggis.

Virus.....hujedamej wacko.gif

Citera
          Bjäbban
          Inlägg 03-08-2005, 16:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 334
          Medlem nr: 4 586

Är också hysterisk vid blotta tanken på virus wacko.gif
          jag har Norton och har pepper, peppar klarat mig hitentills

Citera
          pejori
          Inlägg 03-08-2005, 16:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

jag uppdaterar min vebbläsare varje vecka och virusscannar varje dag vid påsättningen smile.gif smile.gif
          scannar också mot spyware.
          jag är också noga med brandväggarna och har ställt in internetsäkerheten på hög smile.gif unsure.gif
          peppar peppar...har klarat mej, men undviker osäkra sidor när jag surfar. smile.gif smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          tullmejs
          Inlägg 03-08-2005, 22:16
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 3 834

Sluta vara paniskt rädd. Det värsta som kan hända är att datorn blir helt oanvändbar och att dess kapacitet används av internationella barnporrnätverk ;-)

Nej, men skämt åsido. Virus och intrång är mer en olägenhet än något att vara rädd för. Tycker jag. Såvida det i hushållet finns kompetens att installera om operativsystem samt se till att oersättliga saker finns på cd, om oturen är framme. De flesta virus är trots allt lätta förkylningar.

Jag kör med Avast antivirus, som har den goda smaken att vara gratis.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-08-2005, 22:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Jag har Norton brandvägg och antivirus... känner mig (nästan) helt säker på att inte drabbas av virus... jag öppnar heller aldrig mail från okända... oftast från engelskspråkig avsändare.

I min början som Internetanvändare... drabbades jag av något som heter Netbus.. Otäckt var det när de var inne i min dator och styrde och ställde.. jag skrev och "de" suddade valda delar... Fy sjutton vad otäckt!

Citera
          Fenja
          Inlägg 03-08-2005, 22:57
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag använder Armor2net och Antivir Guard, den sista uppdateras ständigt och jag har aldrig haft något virus på datorn. Antivir Guard är också gratis.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Bettson
          Inlägg 04-08-2005, 07:46
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Själv sitter jag bakom rauter eftersom vi har nätverk, brandvägg och antivisrusproglarm.

Sedan har vi byggt nätverket så att min dator är dold. Om nägon försöker göra intrång så plingar de bara till en annan dator.

Live update på antivirus, update på windows samt användning av adware regelbundet.

Klickar bara på röda krysset när man får någon konstig pop-up samt slänger all e.post där avsändaren är okänd eller inte har bemödat sig om att skriva en korrekt rubrik i mailet.

Att far i huset ändå lyckats fra hem virus två gånger är för oss en gåta. Fast han kanske inte gör som vi säger eller så vill han inte erkänna att han gjort bort sig.

Vad jag däremot har härt är att man skall ha ett annat antivirus än norton och symantec eftersom virusmakarna inriktar sig på att ta sig igenom dessa. Fast något säger mig att ett betalprogram borde ha bättre resurser och vara mera med än ett gratisprogram.

Jag har också fått tips om att använda firefox i stället för explorer. Men e-legen funkar inte i firefox, tyvärr.

Är det nån som härt nåt?

Citera
          andersen
          Inlägg 04-08-2005, 15:54
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 130
          Medlem nr: 51

Ja avast är bra, sedan är det ju inge problem om man får virus, det är ju bara format c: så är du ju av med virus laugh.gif

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          pejori
          Inlägg 04-08-2005, 17:30
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

nu har jag scannat och hittade bara åtta osäkra filer smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Latmask
          Inlägg 04-08-2005, 17:39
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem nr: 5 267

Norton har vi. Det går troll i våra datorer och vi har fått byta dator helt och hållet tre gånger under tre år. Två hårddiskar blev helt förstörda och har även fått omformatera dem x antal gånger. Vet ej om det är virus eller vad som händer, men det är sorgligt om man förlorar all sin information och alla kort!

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2025, 10:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon