Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vad göra mot dessa bulldozers?, Grävlingar!!!
          bettan
          Inlägg 05-11-2002, 21:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 232

sad.gif Jag har nattliga besökare i mn trädgård, det är första gången på flera år som jag har besök av dessa gnagande grävare.... De gräver upp allt som jag har planterat under året och framför allt verkar de gilla benmjöl. Så mina klematisplantor har verkligen fått sig en duvning. De är antagligen ute efter mask och annat gott. Det ser ut som om det har gått nån och grävt hål överallt, i gräsmatta och rabatt. Jag har egentligen inget emot dem, men det har antagligen flyttat in en hel familj här. JAg får antagligen hitta ett bra sätt att leva med dom eller är det nån som vet bättre råd så vore jag tacksam för svar... sad.gif

--------------------
          Det finns bara ett slags framgång - att kunna leva sitt liv på sitt eget sätt

Citera
          milla
          Inlägg 06-11-2002, 12:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 221

Det är inte lätt att vara både djurvän och trädgårdsälskare.
          Jag har själv problem med hjortar som älskar att käka upp mina rosor. Det hinner bara bli en knopp och nästa dag är den avknippsad.
          Min mamma har använt trasor indränkt i ättika som hon proppat ner i hålen efter mullvadarna. en hel sommar höll hon på innan mullvadarna gav upp. kanske något liknande funkar på grävlingar. wink.gif

Citera
          Betty
          Inlägg 06-11-2002, 12:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Hej! Jag bor i zon 6 och är ibland lite avundsjuk på "er där neråt landet" för ni har nog ett rikare djurliv in på knutarna än vad vi norrlänningar har. Grävling har jag bara sett en enda gång i livet och hjortar...inte en enda!Men när jag läser här på forumet om era ovälkomna nattbesök i trädgården så inser jag att jag är nog inte så avis längre sleep.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          yla
          Inlägg 06-11-2002, 23:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

CITAT (bettan @ 05-11-2002, 21:49)
          sad.gif Jag har nattliga besökare i mn trädgård, det är första gången på flera år som jag har besök av dessa gnagande grävare.... De gräver upp allt som jag har planterat under året och framför allt verkar de gilla benmjöl. Så mina klematisplantor har verkligen fått sig en duvning. De är antagligen ute efter mask och annat gott. Det ser ut som om det har gått nån och grävt hål överallt, i gräsmatta och rabatt. Jag har egentligen inget emot dem, men det har antagligen flyttat in en hel familj här. JAg får antagligen hitta ett bra sätt att leva med dom eller är det nån som vet bättre råd så vore jag tacksam för svar... sad.gif

jag hade i flera år en grävling som gladde mej väldeliga som bodde under mitt torp ,hon kom hem på nätterna efter sina matsök o kunde slicka i sej eventuellt smaskens jag ställt ut till henne ,jag kunde sitta bara precis brevid med ficklampan o titta när hon åt ,underbart nattsällskap o aldrig att någon av MINA grävlingar förstörde något på tomten ...har du kanske vildsin??? e du säker på att de e grävlisa som gör groparna
          jag hoppas så att du kan komma överens med din grävling dom e goa..

mina vattensorkar hjälper katten mej att hålla i schack.men mitt hjärta blöder för dom också så himla söta e dom...,lustigt nog kommer aldrig rådjuren in o äter mina blommor,fast torpet ligger i skogen,så jag har inga råd annat än lev i samklang med naturen om det går rolleyes.gif
          alla har ju rätt att finnas

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          dahla
          Inlägg 09-07-2005, 14:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Grävlingar är skadedjur för många och tillför inte speciellt mycket för någon. För att slippa "grimbart" i trädgården föreslås ett bra staket som inte tillåter oinbjudna gäster på tomten.

Om du har jakträtt på din tomt kan grävlingen fångas i fälla eller skjutas av lämplig jägare.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-07-2005, 21:10
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag hade problem med grävlingar som bökade upp gräsmattan å det hemskaste på jakt efter mask. Jag kompletterade mitt rådjursstaket med nät nertill men det var en kamp mellan mig och grävlingen som höll på ett par år. Den visste ju var alla smaskiga maskar fanns så den SKULLE bara in.

Först tog den sig över nätet som bara var 60 cm högt, den hittade ett lågt ställe där jag fick komplettera med taggtråd. Sen snokade den runt och lyckades hitta ett par ställen där nätet inte slöt tätt. När jag spärrat där hittade den ställen där den kunde gräva sig under nätet. När allt där var spärrat grävde den sig in under grindarna så jag fick lägga trädgårdsplattor där. Till slut upphörde angreppen, vet inte om den gav upp eller dog.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon