Jag börjar fundera lite på hur mina perenner ska kunna övervintras på ett bra sätt.
Mina rabatter är två ”lådor” utan botten. Måtten är 3 m långa 0,9 breda och 0,40 höga och väl dränerade. Den ena står invid husväggen och den andra är fristående
Finns det chans för perennerna bla. Lavendel att klara sig? Lavendeln står i framkant av rabatten och där fryser det väl först men även tinar lite väl tidigt?
Jag tänkte kupa upp ordentligt (nästan täcka) för rosorna med planteringsjord och sedan täcka hela rabatten med björklöv och granris.
Hur gör jag med sidorna? Min fundering är om jag skulle ”klä in” mina lådor med frigolit som man använder till markisolering.
Det är också så att jorden sjunkit undan ganska mycket och jag skulle behöva minst tio cm ytterligare med jord. Kan jag till våren bara pytsa i t.ex. kogödsel och jord eller måste jag först gräva upp perennerna för att ”lyfta dom”.
Mvh/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|