Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hoya obovata
          Rossi
          Inlägg 09-08-2005, 15:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Visst blir man glad när ens krukväxter blommar och speciellt om det är första gången de behagar göra det.

För några år sedan köpte jag en misshandlad stackars Hoya obovata till extrapris. Jag var ju tvungen att se om jag kunde lyckas. Och till slut gick det! Idag blommar den för första gången. Måste bara dela med mig så här kommer en bild.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Zarah P
          Inlägg 09-08-2005, 15:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 177
          Medlem nr: 6 191

WOW!
          Heja dig - den är ju fenomenalt vacker! smile.gif

--------------------
          "Det är roligare att vara glad!"
          /Alexander Hoffman

Citera
          Annelie32
          Inlägg 09-08-2005, 17:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 267
          Medlem nr: 6 139

WOW så vacker blomma smile.gif
          mycket fin bild

obs ett tips märk ditt kort med något så inte någon snor den och använder den på tradera eller andra ställen.

mycket fin bild

Citera
          yenny
          Inlägg 09-08-2005, 19:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

Jättefin wub.gif man blir ju ha sjuk biggrin.gif

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Rossi
          Inlägg 10-08-2005, 06:35
          Länk hit: #5

Medlem

Tack alla!

Ja, Annelie, jag är ju en av dem som flera gånger har på Odla har varit Syster Duktig och berättat att man INTE får lov att stjäla foton från någon annan och det gäller givetvis inte bara privata foton. Hur ofta förekommer det inte att någon här klistrar in en bild som man har hittat någonstans på nätet? Som en proffsfotograf har tagit på en kändis, byggnad, blomma etc.

Så visst borde jag märka mina bilder. Ska nog börja göra det. Om man har en egen hemsida och har bilder där så finns det ett sätt att göra så att det inte GÅR att kopiera bilden. Då kan man själv skriva in en text som kommer upp om någon försöker göra det, t.ex. "Aja, baja, du tänkte väl inte stjäla min bild? Vill du ha den så kontakta mig så kan jag sälja den till dig."

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Therese.3z
          Inlägg 10-08-2005, 07:58
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 6 239

CITAT (Rossi @ 10-08-2005, 07:35)
          Om man har en egen hemsida och har bilder där så finns det ett sätt att göra så att det inte GÅR att kopiera bilden. Då kan man själv skriva in en text som kommer upp om någon försöker göra det, t.ex. "Aja, baja, du tänkte väl inte stjäla min bild? Vill du ha den så kontakta mig så kan jag sälja den till dig."

Tyvärr är det så att det inte stämmer, det finns INGET sätt att stoppa folk från att ta ens bilder. Det går alltid att slita bilder från en visad ruta, det finns sätt som gör det mer eller mindre knepigt, men det går alltid.

(Eller jo, ett sätt finns. Att inte alls lägga ut dem på internet. Då får man ha sina bilder ifred, men det är ju också bara en själv som kan se dem då..)

Men å andra sidan: Det är ju bara bilder också. Om man är väldigt mån om upphovsrätt så kan man ju sätta dit en vattenstämpel på bilderna. (Tex så har http://www.myhoyas.com/ gjort så.)

--------------------
          Therese!

Citera
          Rossi
          Inlägg 10-08-2005, 08:11
          Länk hit: #7

Medlem

Konstigt, Therese. Min man har byggt en hemsida åt en proffsfotograf som säljer sina bilder och bilderna ligger ute på nätet med just den här spärren som jag beskrev. Men det är klart att en hacker eller liknande hade väl klarat allt ...

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Therese.3z
          Inlägg 10-08-2005, 09:06
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Rossi @ 10-08-2005, 09:11)
          Men det är klart att en hacker eller liknande hade väl klarat allt ...

Varken jag eller pojkvännen skulle beskriva oss som hackers, men båda känner till knappen "Print screen" eller "PrtSc/SysRq" på tangentbordet. Vi känner även till browsercachen på hårddisken där alla bilder från alla sidor man besöker sparas ner. Det finns visserligen omvägar som håller bildfilerna borta från browsercachen, men det finns absolut inget som hindrar att jag sparar det jag ser på min skärm till hårddisken. Man kan ju t.o.m ta en bild på skärmen med kameran om man nu är desperat!

Testa själv:
          1. Surfa till en sida med bilden du vill ha.
          2. Tryck på Print Screen
          3. Öppna ett bildredigeringsprogram
          4. Klistra in (Ctrl + v) i ett nytt dokument.
          Tada!

Tror att lantmäteriet hade en tjänst för hundra år sedan som "flimrade" bilden i olika sektioner så att man inte fick se helheten, men även det ser vi ganska enkla omvägar runt.

Så, det man kan göra är att acceptera att bilder man lägger ut på internet är publika och att det alltid kommer finnas ägg som tar dom som sina egna. (Jag gillar det inte heller måste jag förtydliga!) Det man kan göra är att sätta ett vattenmärke på bilderna om de absolut inte får cirkuleras utanför ens egen kontroll.

--------------------
          Therese!

Citera
          Rossi
          Inlägg 10-08-2005, 09:18
          Länk hit: #9

Medlem

Det är möjligt att du har rätt Therese. Måste testa det på den sidan som min man har gjort med den här spärren. Visst vet jag att man kan göra som du säger men det är ju med bilder som INTE är spärrade. Jag måste först hitta en bild som är spärrad med det programmet som min man har använt för att testa.

Du kanske har exempel på en internetsida med en sån spärrad bild som jag kan testa? Det vore kul att se.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Rossi
          Inlägg 10-08-2005, 09:25
          Länk hit: #10

Medlem

Therese! Jag pratade precis med min man i telefon och du har helt rätt. Det han har gjort är att FÖRSVÅRA att kopiera en bild så att man fattar att det inte är tillåtet men vill man sen så kan man kringgå det. (Fast det är förbjudet såklart.) Sorry!

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          GoSatta
          Inlägg 10-08-2005, 09:35
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

sen är ju frågan om det spelar någon roll? har själv bett tradera ta bort bilder folk har snott från mig men igentligen tycker jag det kvittar, frågar man mig får man ändå alltid ta mina bilder.

Lägger upp bilder i rätt dålig kvalitet så dom ändå inte går att använda i tryck eller liknande så vill man ha en användbar bild får man fråga.

--------------------

Citera
          Rossi
          Inlägg 10-08-2005, 09:50
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (GoSatta @ 10-08-2005, 10:35)
          sen är ju frågan om det spelar någon roll? har själv bett tradera ta bort bilder folk har snott från mig men igentligen tycker jag det kvittar, frågar man mig får man ändå alltid ta mina bilder.

Lägger upp bilder i rätt dålig kvalitet så dom ändå inte går att använda i tryck eller liknande så vill man ha en användbar bild får man fråga.

Men det är ju lite olika hur man känner. Du kan ju faktiskt polisanmäla någon för en sån här sak.

Jag jobbar inom juridik och vi skriver många varningsbrev på uppdrag av klienter. Då rör det sig oftast om företag men principen är densamma för privatpersoner.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Therese.3z
          Inlägg 10-08-2005, 09:51
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (GoSatta @ 10-08-2005, 10:35)

Så tycker jag med!
          Frågar man mig snällt så får man ta vad som helst. Jag blir glad av att folk tycker att mina bilder är så fina så de vill använda dem. Tycker väl bara att det kan vara artigt att fråga först, helst också länka till min sida där bilden kom ifrån. (Länkar man behöver man inte ens fråga mig.)

Om någon nu vill ha mina bilder, varsågod, bara de inte tjänar pengar på dem.

(Jag lägger aldrig ut orginalen utan har den bästa versionen av bilden kvar för mig själv, de som jag lägger ut på sidan är knappast något som går att trycka eller tjäna pengar på..)

--------------------
          Therese!

Citera
          GoSatta
          Inlägg 10-08-2005, 09:51
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

Jo det vet jag, har tillåmed hotat med det vid ett tillfälle. Men då handlar det mer om principsaker för mig efter som personen vägrade erkänna att det var min bild. Allt blir ju så mycket lättare om man bara frågar. Men visst, det är ju ett bra mycket större problem för dom som faktist jobbar med bilder / grafik än en glad amatör som jag smile.gif

--------------------

Citera
          Rossi
          Inlägg 10-08-2005, 09:57
          Länk hit: #15

Medlem

Håller med GoSatta! Det är principen! Har jag tagit fotot så är det JAG som ska ha "beröm"/"credit" för det - ingen annan. Om jag väljer att skänka/sälja bilden så är det OK men då får jag själv chansen att välja.

Om det t.ex. finns någon som nu ska sälja en Hoya obovata på Blocket eller Tradera och som inte har någon bild på den så kan den personen få KÖPA min bild. Om det är någon jag känner så SKÄNKER jag den. För då har ju personen nytta av bilden och får vackert betala för den. Det är ju så att växter med bild tingar ett mycket högre pris på Tradera än växter utan bild.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Therese.3z
          Inlägg 10-08-2005, 10:01
          Länk hit: #16

Medlem

Det är därför jag håller hårt i mina orginalbilder, jag kan bevisa att det är min bild eftersom jag har orginalet.

Jag tror det är få personer som säger "nej" om nån frågar snällt om att få använda en specifik bild mot att t.ex. länka till den sida där bilden kom ifrån. (Det är ju gratis reklam!)
          Problemet är väl att folk är för lata helt enkelt, de orkar inte maila och fråga utan tar för sig utan att tänka efter.

Om folk bara kunde tänka efter och vara trevligare mot varandra skulle allt bli mycket enklare i denna värld. smile.gif

--------------------
          Therese!

Citera
          Rossi
          Inlägg 10-08-2005, 10:09
          Länk hit: #17

Medlem

Och så tror jag att människor i största allmänhet inte vet om att det är förbjudet att göra så. Det är väl därför jag brukar sprida den kunskapen så ofta jag kan men ibland så tycker folk bara att jag är löjlig .... sad.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Therese.3z
          Inlägg 10-08-2005, 10:15
          Länk hit: #18

Medlem

Det är sant, folk är ofta irriterande okunniga om vad som gäller och inte gäller.
          Men okunskap är ingen ursäkt, saknas kunskapen får man ta reda på vad som gäller eller alternativt gå efter vad som brukar kallas "folkvett". Då klarar man sig ofta långt.

(Skulle jag få gissa så är det de personer som har dåligt samvete i frågan som blir surast och tycker du är "löjlig" då du talar om vad som gäller..)

--------------------
          Therese!

Citera
          Rossi
          Inlägg 10-08-2005, 10:18
          Länk hit: #19

Medlem

Therese!

Är det en Hoya lasiantha som man kan skymta under din signatur? De är så fina. Jag har en som såg ut så här när den blommade senast:

OBS! Fotot är taget av mig själv! Ha, ha! laugh.gif

Tyvärr har plantan börjat att hänga med bladen och ser småvissen ut. Jag får nog ta och plantera om den i ny jord och se om det hjälper.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Therese.3z
          Inlägg 10-08-2005, 10:33
          Länk hit: #20

Medlem

Javisst är det en Hoya lasiantha på min lilla bild under signaturen! biggrin.gif

Den är min första blommande hoya, den hann till och med före Hoya bella.. (som inte har hunnit blomma än heller, men knoppar har börjar komma så smått..!)

Det är jättekul att ligga och krypa runt bland alla bladen och kämpa för att få riktigt fina bilder, jag älskar det! Gör det i timtal varje dag känns det som.. biggrin.gif

(Också min egen bild! biggrin.gif )

--------------------
          Therese!

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 07:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon