Nu har det hänt!!
Efter långa och segdragna förhandlingar har jag fått lov att anlägga en alldeles egen ”rosenträdgård” vid sommarstugan. En dröm jag har haft och tjatat om i flera år.
Vilka villkor som jag fick gå med på vågar jag inte ens tänka på, än mindre offentliggöra. Men ett av de smärre villkoren var att det inte skulle ”hyras” in några maskiner, allt skulle göras för hand och så mycket material som möjligt skulle vara ”gratis”.
Jag lyckades dock förhandla till mig viss hjälp med de allra tyngsta arbetsmomenten
Nu kommer jag att behöva oerhört mycket hjälp och goda råd från er erfarna trädgårdsodlare och anläggare.
Jag kommer att ha frågor som platsar i många av avdelningarna här på Odlas forum. Jag behöver förmodligen hjälp med allt från jordförbättring till trädgårdsbygge. Misslyckas mitt projekt så behöver jag säkert råd frånköksträdgården också för då lär det väl bli potatisodling i min ”grop”.
Första frågan kommer här: Ska jag dela upp mina frågor och funderingar i olika trådar i de avdelningar de hör hemma eller ska jag samla alla i denna tråd?
Jag har fått ett område på drygt 5x5 meter där det är sol i princip från kl. 6 på morgonen till solnedgång. Området är skyddat från vinden, lä från alla håll och består av skogsmark som tidigare var gammal havsbotten. Meningen var att det skulle ha placerats ett förråd där för några år sedan så de stora träd som fanns var redan nersågade.
Av olika anledningar så har den delen av tomten blivit den del vi vistas mest på.
Jag hade tänkt dela upp min kvadrat i fyra mindre fyrkanter med en gång i mitten. Gången kommer att se ut som ett + mellan rabatterna. Varje del kommer att bli ca två x två meter. I mitten tänkte jag göra en rund plats där jag kan placera ett litet fikabord och två stolar (eller kanske en fontän

). I den västra änden tänkte jag sätta upp armeringsnät för klätterrosor som också ska fungera som avskärmning så man slipper se sågen och alla brädhögar.
Rabatten kommer att bli upphöjd ca. 20-30 cm på lägsta stället och 40 på det högsta. Som kanter kommer jag att använda timmer (ej impregnerat) och sten/grus.
Arbetet påbörjades i mitten av förra veckan med att jag rev bort hallonris, bröt bort stubbar och flådde av ca 50-60 cm av ”jorden” ner till ett lerskickt. Gissa vad mycket sten det fanns där!!
Jag och maken har lyft så vansinnigt stora stenar denna vecka med hävstänger och pallning under ifrån. En del av stenarna var bra mycket över metern i diameter och slipade av inlandsisen så de var nästan runda och omöjliga att få tag på.
Det fanns ganska många stenar som vi gick bet på och dom ”baxade” vi så dom ligger där gångarna ska vara.
Jag har också lagt ner dräneringslangar, MEN i en del av de djupa groparna efter stora stenar samlas det en del vatten och eftersom det är rena blåleran i botten så sjunker det inte undan. Groparna kommer jag att fylla med mindre sten och grus men det kommer ju ändå att stå en del vatten i botten av groparna. Vattnet kommer att ligga ca 70-90 cm under marknivå.
Vad tror in? Kommer detta att fungera?
Ska jag låta blåsorna i händerna läka eller ska jag se till att det bildas slitstarka valkar?
Mvh//Anki