Ja, jag jobbar hårt med gropen men ser ”slitet” med min rosgrop som rolig friskvård och inte som ett arbete som måste utföras.
Hur trist är det inte att träna på gym eller kuta längs vältrafikerade, asfalterade vägar (personlig åsikt). Det är mycket roligare att springa om man har skottkärran som sällskap och att gräva och lyfta upp stora stenar känns meningsfullare än att lyfta skivstång.
När det gäller gropen så ser jag ju hela tiden resultat av det arbete som jag lägger ner. Ska man vänta på att kilon rasar eller mäta konditionen så tar det ju så lång tid innan det märks.

Allt sker ju på frivillig basis och jag kan när som helst lägga ner projektet om det blir för jobbigt men jag är tyvärr eller tack och lov en ”tjurig d.....l” som inte gärna ger upp. Har man tagit fan i båten ….osv.
I helgen (sista helgen) fortsatte jag att sålla jord och kärra. Tyvärr så ”nådde jag inte ända fram. Ungefär halva groparna är fyllda och till våren när vi öppnar stugan igen så misstänker jag att det faktiskt bara är en tredjedel som är fylld.
Det var mycket mer ”skräp” i jorden än jag kunde föreställa mig men för varje rotbit jag lyckas ta bort så blir det förhoppningsvis en Revsmörblomma mindre.
Nu ska jag resa bort under tre veckor och när jag kommer hem igen så är det ”vinter” med andra ord har jag jobbat färdigt med ”gropen” för den här säsongen.
Nu börjar jag oroa mig för våren.
Man vet ju aldrig hur det blir och det kan lika gärna bli slutet av maj som början av maj innan jag kan börja jobba igen. När tjälen går ur så kommer det att gå åt några semesterdagar för att få färdigt.
Jag hade tänkt att rosorna skulle levererad i mitten av maj och om jag då inte hunnit bli färdig funderar jag på om jag kanske skulle kunna plantera rosorna tillfälligt i papperssäckar och sedan gräva ner hela säckarna i rabatten. Jag tror att jag läste det i någon gammal tråd här på odla.
Skulle det kunna vara ett möjligt alternativ? Annars måste jag nog be att få leveransen i slutet av maj/ början av juni.
Jag måste ju också berätta att i den där hopplösa jorden finns en det som är den ljuvligaste kompost man kan önska sig. Halvgrov och lucker, jag kan lätt köra ner hela armen till armbågen.
Undra hur mycket oönskade frön det finns där?
Anki