Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rosendrömmar, Långt om ett projekt
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-09-2005, 09:17
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Nja .. i åkermarksjord finns fa revsmörblomma och äxing -snårvindan är mer ovanlig -Du får ta en gaffel o peta ...smile.gif Som tur är brukar de uslingarna visa sig tidigt på våren -gör en rejäl grundrensning INNan du planterar rosorna -annars får du spader ... när allt är planterat även sällskapsperennerna ,kan du täcka tidning+barkduk-eller annat laugh.gif
          men fram till dess gäller det att jaga dem smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Anki V
          Inlägg 22-09-2005, 17:15
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Revsmörblomma, hatobjekt nr.1 har jag redan i massor. Den kryper iväg med sådan hastighet att det nästan syns. Har det gått 14 dagar mellan besöken i stugan så får verkligen slita med den. Fast under Tokarna har jag överlistat den med tidningar och täckbark. Jag tänkte att jag kanske skulle kunna använda samma strategi under rosorna, men använda halm i stället för bark.

För att minska invasionen utifrån så har jag "fodrat" yttersidorna på gropen med överbliven takplåt.

Jag slog upp (hund)äxingen och den kände jag också igen, tyvärr.

Ja, ja det blir väl att sålla då så gott det går. Tyvärr så har jag ju bara några helger till på mig, sen är det vinter.

Kirskål har jag tack och lov varit förskonad ifrån och jag vet inte ens om den är så vanlig i åkerjorden här uppe.

Kerstin, är det så klokt att lägga bark bland rosorna? Jag har läst här på Odla att barken dränerar jorden på kväve när den bryts ner. Behöver inte rosorna kvävet själva?

Tack för att ni tog er tid att svara på mina frågor.

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Anki V
          Inlägg 25-09-2005, 17:59
          Länk hit: #83

Medlem

Nu ligger hjärtevännen verkligen på +++++. Både lördag och söndag har han hjälpt mig att ”fusktimra” ytterkanterna i min rosgrop wub.gif .

Mittengången är igenskottad och man börjar få en aning om hur det hela ska se ut. För första gången har en besökare gissat rätt vid första försöket. Tidigare har vanligaste gissningen varit skyttevärn.

Tyvärr så har jag inte sett röken av någon matjord. Jag hoppas fortfarande på nästa helg. Får jag inte jorden då så spricker hela tidsplanen eftersom jag reser ”utrikes” i mitten av oktober och blir borta tre veckor. När jag kommer hem är det stor risk att det kommit snö och då måste projektet ligga vilande till våren sad.gif
          I morse frasade det av frost i gräset när jag gick till "hemlighuset"

Det finns några nya bilder i albumet.

Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Anki V
          Inlägg 02-10-2005, 19:16
          Länk hit: #84

Medlem

Jaha, då har jorden till gropen levererats. Gud vet vad jag fick! Det verkar vara en allsköns blandning av det mesta som finns i naturen.
          Det var:
          halvförmultnade grenar
          lera
          grus
          svart jord
          brun jord
          brunnen gödsel
          färsk gödsel (får)
          kompost
          benrester
          något litet träd hade också följt med. Det enda som saknades är sten (tack och lov).

Jorden kommer från en åker som legat i träda under 10 år och nu ska det byggas väg där.

Var enda spadtag måste sållas!

Jag tror att det här kan bli ganska bra eftersom det verkar finnas det mesta i den här röran och en allsidig "kost" kan väl aldrig vara fel

Jag sållar igenom en ganska så grov såll (se album) och jag tror jag får bort det värsta, endast rotbitar av en sytråds tjocklek (nå ja) slinker igenom och allt som ser vitt och ljusgrönt ut plockas bort, jag smular också sönder alla jord/lerklumpar över någon cm storlek. Det vore väl sjutton om det inte skulle fungera.

Jag blev erbjuden att låna en jordfräs men jag är rädd att jag med den bara tillverkar ännu mer rotogräs.
          Var jag dum när jag tackade nej?

Till våren får jag ösa på med kogödsel. Vad tror ni borde jag kalka lite också?

Föresten är kanterna på gropen klara. Nu ska jag "bara" fyll i jorden. Till våren ska jag lägga grus på gångarna och snygga till på yttersidorna.

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Ewa L
          Inlägg 03-10-2005, 11:51
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Puh, jag blir svett bara av att titta på din "jordhög". tongue.gif Men slutresultatet kommer att bli kanon. wub.gif

Nej, tror definitivt inte du gjorde fel som tackade nej till jordfräs! Du behöver väl inte fler rotogräs?? biggrin.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-10-2005, 08:00
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jisses ohmy.gif

kalk -nja .. onödigt
          Kväve och bark .. lägg på rejält med kodynga från påse -? i så fall medtillägg av blåkorn -under täckbarken i vår -så blir kväveförlusten mindre

Kommer att bli bra -men du får vekligen slita för dina rosor-du kommer att njuta av dem desto mer !

Hälsar K
          Som just grubblar över var ev nya rosområden ska placeras hemma smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Anki V
          Inlägg 09-10-2005, 21:23
          Länk hit: #87

Medlem

Ja, jag jobbar hårt med gropen men ser ”slitet” med min rosgrop som rolig friskvård och inte som ett arbete som måste utföras. smile.gif

Hur trist är det inte att träna på gym eller kuta längs vältrafikerade, asfalterade vägar (personlig åsikt). Det är mycket roligare att springa om man har skottkärran som sällskap och att gräva och lyfta upp stora stenar känns meningsfullare än att lyfta skivstång.

När det gäller gropen så ser jag ju hela tiden resultat av det arbete som jag lägger ner. Ska man vänta på att kilon rasar eller mäta konditionen så tar det ju så lång tid innan det märks. huh.gif

Allt sker ju på frivillig basis och jag kan när som helst lägga ner projektet om det blir för jobbigt men jag är tyvärr eller tack och lov en ”tjurig d.....l” som inte gärna ger upp. Har man tagit fan i båten ….osv.

I helgen (sista helgen) fortsatte jag att sålla jord och kärra. Tyvärr så ”nådde jag inte ända fram. Ungefär halva groparna är fyllda och till våren när vi öppnar stugan igen så misstänker jag att det faktiskt bara är en tredjedel som är fylld.

Det var mycket mer ”skräp” i jorden än jag kunde föreställa mig men för varje rotbit jag lyckas ta bort så blir det förhoppningsvis en Revsmörblomma mindre.

Nu ska jag resa bort under tre veckor och när jag kommer hem igen så är det ”vinter” med andra ord har jag jobbat färdigt med ”gropen” för den här säsongen.

Nu börjar jag oroa mig för våren. unsure.gif

Man vet ju aldrig hur det blir och det kan lika gärna bli slutet av maj som början av maj innan jag kan börja jobba igen. När tjälen går ur så kommer det att gå åt några semesterdagar för att få färdigt.

Jag hade tänkt att rosorna skulle levererad i mitten av maj och om jag då inte hunnit bli färdig funderar jag på om jag kanske skulle kunna plantera rosorna tillfälligt i papperssäckar och sedan gräva ner hela säckarna i rabatten. Jag tror att jag läste det i någon gammal tråd här på odla.

Skulle det kunna vara ett möjligt alternativ? Annars måste jag nog be att få leveransen i slutet av maj/ början av juni.

Jag måste ju också berätta att i den där hopplösa jorden finns en det som är den ljuvligaste kompost man kan önska sig. Halvgrov och lucker, jag kan lätt köra ner hela armen till armbågen.

Undra hur mycket oönskade frön det finns där?

Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-11-2025, 20:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon