|
|
  |
Dolda telefonnummer, Har ni råkat ut för. |
|
|
|
17-08-2005, 10:38
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Det finns avancerade telefonsvarare där man kan programmera dem så att om det ringer ett dolt nummer så går inte telefonsvararen igång. Det finns fler varianter - olika svarsmeddelanden till olika nummer etc. etc.
Vet tyvärr inte vilket märke.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
17-08-2005, 10:39
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
CITAT (MrNorth @ 17-08-2005, 11:37) Jag brukar inte svara på samtal med dolt nummer... vet inte varför.
Svar inte heller på onormalt långa nummer utan vettig landskod framför (får ibland samtal från japan, filippinerna och storbritannien och de landskoderna känner jag igen). 9 fall av 10 är det telefonförsäljare med dessa "skumma" telefonnummer. Har svarat på nåt enstaka...
/Henrik Dom utländska samtalen brukar jag slippa. Men dolda telefonfnummer kan ju vara Länsstyrelsen, revisorn eller något annat som har valt att inte visa direktnumren. Man borde kunna tycka att de i denna teknikens tidevarv skulle kunna visa på displayen vilket företag det är om man nu är rädd om direktnumren.
|
|
|
|
birgitek
|
17-08-2005, 10:46
|
Gäster

|
Iofs kan vem som helst dölja sitt telefonnummer, det är bara att slå #31# innan man slår abonnentnumret. Birgit Ek
|
|
|
|
|
17-08-2005, 10:53
|

Medlem
Antal inlägg: 913
Medlem nr: 3 822

|
CITAT (Bettson @ 17-08-2005, 11:39) Man borde kunna tycka att de i denna teknikens tidevarv skulle kunna visa på displayen vilket företag det är om man nu är rädd om direktnumren. Det beror på vad företaget vill... När min man ringde från sitt förra jobb såg jag bara växelnummret här - men när en kompis på annat företag ringer så ser jag hennes direktnummer. Mitt fd jobb valde att visa direktnummer för att slippa många samtal av typen "någon hos er har ringt mig - vem kan det vara?" till växeln.. Har man bara växelnummret kan man ju slå upp nummret på gula sidorna
--------------------
Jennie, Göteborg, zon 2
jendah.SE
|
|
|
|
|
17-08-2005, 10:53
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Jag tycker det är otrevligt med anonyma telefonsamtal, inga seriösa företag borde ringa utan att visa sitt nummer. Samma med myndigheter anser jag, där borde väl numret kunna gå via en växel ifall det är känsligt med direktnummer.
Just nu störs jag mest av att några krogägare i södra Sverige av nån anledning fått in mitt nummer i mobilen och ideligen ringer fel. Eller, nån gång i månaden iaf. De fattar inte när jag förklarar. Jag skulle önska att man helt kunde blockera vissa nummer. Hos operatören alltså, så de inte ens kommer fram till min telefon.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
17-08-2005, 10:59
|

Medlem

|
Absolut. Seriöst företag - minst växelnummer  Appropå felringningar... Telia gav mig Nordbankens fd växelnummer när jag flyttade hem till Sverige för fem år sen (plus att det bara skiljde en närliggande siffra mot ett stadsdelskontor, och bara en närliggande siffra skillnad från en butik i närheten)... Det ringde många gånger om dagen i 1,5 år... Var överlycklig när jag flyttade vidare och bytte nummer... Hade hänvisning på nummret dock - så det hände att diverse knasbollar ringde vidare och trodde de skulle komma till Nordbanken...  Svarar förresten inte heller gärna på anonyma... Tyvärr är nästan alla samtal anonyma just nu eftersom det är fel på vår telefonkabel och Telia inte precis prioriterar att laga den, fast det knappt går att använda telefonen för man hör inte vad den andre säger i allt bruset
--------------------
Jennie, Göteborg, zon 2
jendah.SE
|
|
|
|
|
17-08-2005, 11:46
|
Medlem

|
CITAT (farbror B @ 17-08-2005, 12:15) Gick, med hjälp av en länk här, med i NIX-registret och haar inte haft en försäljare på tråden på två månader
(där försvann 75 % av alla telefonsamtal hem till mej....) Har också gått med i NIX, men tyvärr gäller det ju bara privata telefonen. Numera har privata telefonen nästan tystnat, det ringer bara till sonen. Två gånger bara idag har jag fått galloppera uppför trappan för att mötas av ett klick i luren. Kan det vara socialstyrelsen som infört ny metod för motion tro???
|
|
|
|
|
17-08-2005, 11:49
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Bettson @ 17-08-2005, 12:46) Två gånger bara idag har jag fått galloppera uppför trappan för att mötas av ett klick i luren. Kan det vara socialstyrelsen som infört ny metod för motion tro???  Om du inte vill springa finns det jättebra trådlösa telefoner krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
17-08-2005, 11:56
|
Medlem

|
Jo har en sådan. Men jag och teknik vet du....... Antingen glömmer jag den på nedervåningen och då får jag tala i basen, Vilket alla säger låter som om jag talade ien låda. Måste nästan lägga huvet intill för att folk ska höra. Sedan så är det det här med missade samtal respektive telefonsvararen. Ibland registreras missade samtal bara i handenheten ibland bara i basen. Det är ungeför som att tömma mailen i flera olika datorer. Man vet inte var man har något. Förmodligen är detta handhavandefel (skit bakom spakarna) men jag lyckas inte förstå handboken riktigt. Verkar nästan som om den var direktöversatt ord för ord från kinesiska eller nåt.
|
|
|
|
|
22-08-2005, 15:34
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
GRRRR!!! Jag har nu tre gånger fått ett samtal från tel. nr 0337xxxxxx vilket visade sig att gå till TRANSCOM AKTIEBOLAG. Det sjuka är att när jag svarat har dom lagt på (dator, antagligen) och när jag till sist ringde upp numret var det så klart ett inspelat meddelande. Lyssnade och valde att få mer info om dem, i förhoppningen att jag tillslut skulle få skälla på någon. Men det gick ju inte det. Anledningen att jag blev arg är att jag har hemligt nummer!!! Noll respekt! Hittade företaget på nätet och där fanns ett nr till deras växel i Borås. Synd att det var efter kl 16.00 och det var stängt. Nu kommer jag ju ha hunnit lugna ner mig till imorgon.
|
|
|
|
|
22-08-2005, 15:36
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
Nähä då, vi kan reta upp dig i morron så du kokar av ilska om du vill
|
|
|
|
|
22-08-2005, 15:38
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Bettson @ 15-08-2005, 16:02) Det finn sförinspelade rekalmbudskap så det är nästa lika illa som att försöka avbryta dessa som ringer upp och läser från koncept idag. Det fanns ju telefonbolag för något år sedan, att man fick ringa gratis, om man lät dem läsa upp reklam i telefonen. Finns dom kvar?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
22-08-2005, 15:38
|

Medlem

|
TRANSCOM AKTIEBOLAG Usch... de var på oss också ett tag... lyckligtvis mest dagtid då vi inte var hemma. Tror de ringde närmare 20 gånger inom en vecka (stod på nummervisaren)... Och vi är med i nix-registret.
Skäms på dem!!!!
--------------------
Jennie, Göteborg, zon 2
jendah.SE
|
|
|
|
|
22-08-2005, 16:14
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Bettson @ 17-08-2005, 08:28) CITAT (Gossen Ruda @ 16-08-2005, 11:18) [Ingen risk i Sverige. B-sluttiden är satt till 90 sekunder. Lägger man på kan inte den uppringande hålla samtalet längre. Tiden är satt för att man skall kunna byta telefon eller liknande. Ringer man däremot själv upp klipps samtalet direkt om man lägger på, A-slut. Har dom ändrat tiden? Förr var den sju minuter. Kollade det när mina barn var små och ständigt och jämt lyfte av luren. Man var livrädd för stora teleräkningar så dyrt som det var att ringa förr. Har missat den här tråden ett tag. Vet inte riktigt när dom nuvarande tiderna kom men jag har för mig att det var strax efter Cobra-telefonen introducerades. Ställde man tillbaka den lite slarvigt kunde det hända att knappen i mitten inte trycktes in så samtalet bröts. Fast jag har för mig att tiderna då var längre, nu är det dock som jag skrev tidigare. Åtminstone hos Telia, dom andra bolagen känner jag inte till. Men dom är härmapor så förmodligen är det samma där. Om anknytningens nummer syns när man ringer från en företagstelefon beror på flera saker. Först måste växeln vara ISDN-ansluten, annars går det inte att överföra numret. Sen måste växeln vara programmerad för att ankn skall visas, det går att välja. Till sist måste stationen vara programmerad för att godkänna A-nrpresentation.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
22-08-2005, 16:15
|
Medlem

|
CITAT (Anne R @ 22-08-2005, 16:34) GRRRR!!! Jag har nu tre gånger fått ett samtal från tel. nr 0337xxxxxx vilket visade sig att gå till TRANSCOM AKTIEBOLAG. Det sjuka är att när jag svarat har dom lagt på (dator, antagligen) och när jag till sist ringde upp numret var det så klart ett inspelat meddelande. Lyssnade och valde att få mer info om dem, i förhoppningen att jag tillslut skulle få skälla på någon. Men det gick ju inte det. Anledningen att jag blev arg är att jag har hemligt nummer!!! Noll respekt! Hittade företaget på nätet och där fanns ett nr till deras växel i Borås. Synd att det var efter kl 16.00 och det var stängt. Nu kommer jag ju ha hunnit lugna ner mig till imorgon.  Vad glad att det åtminstone är ett företag som visar sitt nummer som trakasserar dig. Hos mig står det dolt nummer. Eftersom uppringaren använder annan operatör än vad jag gör så går det heller inte att spåra. Klaga hos post och telestyrelsen. Ju flera klagomål utöver mitt de får desto större chans är det att bli av med otyget.
|
|
|
|
|
22-08-2005, 21:43
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Nu har det gått drygt en vecka sedan senaste anonyma samtalet Så förb... irriterande att bara höra ett klick när man lyfter luren och till på köpet så har vi NIX. Det har hänt till o från under en tid nu i juli-augusti. För ett par veckor sedan ringde också en snubbe från Tele... nånting... han började med att presentera sig och jag frågade om han var ute för att sälja något...han ville erbjuda oss billigare telefoni och då kunde jag inte behärska mig... Vad vet du om vårat telefoni och vad det kostar  och för det andra... hur sjutton vågar du ringa hit.. vi har NIX Han bad om ursäkt och jag la på. Jag förstår att du Bettson blir sjuhe... rasande när till o me telefonsvararen fylls av dessa onödiga.
|
|
|
|
|
22-08-2005, 21:50
|

Medlem
Antal inlägg: 320
Medlem nr: 5 507

|
NIX fungerar i princip INTE ALLS, det är nästan ren och skär lurendrejeri, för på vissa ställen så är det inte ens säkert att ett nummer finns som säljaren/intervjuaren ringer, utan det är bara ett hopplock av siffror. så om nån erbjuder er nix för pengar så säg NIX till dem istället=) bättre att säga "nej nej nej nej nej" om någon försäljare ringer
sen har transcom vart på oss också, ringde i två månader...utan att säga ett ord så klart...
--------------------
Blir gröna fingrar röda när man försöker få sin pelargon att bli köttätare?
|
|
|
|
|
22-08-2005, 22:12
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (HippieSpellan @ 22-08-2005, 22:50) NIX fungerar i princip INTE ALLS, det är nästan ren och skär lurendrejeri, för på vissa ställen så är det inte ens säkert att ett nummer finns som säljaren/intervjuaren ringer, utan det är bara ett hopplock av siffror. så om nån erbjuder er nix för pengar så säg NIX till dem istället=) bättre att säga "nej nej nej nej nej" om någon försäljare ringer
sen har transcom vart på oss också, ringde i två månader...utan att säga ett ord så klart... NIX kostar inte ett öre... och visst fungerar det.... under de år vi haft NIX så har vi fått max 5 "förbjudna" samtal. NIX-telefon
|
|
|
|
|
22-08-2005, 22:23
|

Medlem
Antal inlägg: 320
Medlem nr: 5 507

|
har inte haft nix och har haft mindre än 8 sådana samtal under min livstid
iallafall satt jag som telefonintervjuare ett tag och det var så många som var sura på OSS för att de betalat för att slippa bli uppringd(nån sån där nej tack lista), skrek och hade sig, vi fick ju bara ett nr.
--------------------
Blir gröna fingrar röda när man försöker få sin pelargon att bli köttätare?
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|