Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Palettblad och palm, verkar inte må så bra
          ahoshlaboshlo
          Inlägg 16-08-2005, 15:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 5 466

Hej! Nu är jag här med lite dumma frågor igen men som man säger "frågar man ingenting får man ingenting veta" tongue.gif

Fick för en tid sedan en stickling av ett palettblad som jag har satt på rotning i vatten. Det har börjat växa lite rötter men bladen börjar ruttna något, se bild:

Varför då? Det verkar dock inte vara sån jättekatastrof för precis vid vattenytan så har den bildat två pyttesmå blad.
          En undring jag även har är att jag har en bok om krukväxter där det påstås att man ska lägga i några bitar träkol i vattnet när man rotar - vad är detta bra för? Jag testade med en bit kol som man har till vattenpipa men efter ett par dagar så var vattnet helt äckligt och bladen hade fått några svarta fläckar så jag skippade det.

Har även en fin palm som påstår sig heta Chrysalidocarpus (svenskt namn? varför ska alla namn vara så långa och krångliga?) som har under ett par månader i min ägo verkat må bra men nu har vissa "plymer" torkat och blivit helt bruna:

För ungefär en månad sedan så planterade jag den i krukan som den står i. Den står ljust en bit in i rummet men inte i direkt sol. Vattnar och duschar regelbundet. Vill inte att den ska dö då den är en fröjd att titta och pilla på wub.gif

--------------------
          Näe

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 04:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon