Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tjeckisk mjölk på ICA
          mulle
          Inlägg 17-08-2005, 11:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

CITAT (Rossi @ 17-08-2005, 12:47)
          Och Lidl har jättebilligt mineralvatten!

Det ska du akta dig för, Rossi, det har så höga halter av salter att njurarna kan ta skada! Det är inte bra att dricka kontinuerligt!
          Välj i stället mineralvatten med så låga halter som möjligt!
          Mulle

Citera
          Pirum
          Inlägg 17-08-2005, 11:57
          Länk hit: #22

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Lidls kassor är ... kassa ja. Vanligt i Tyskland tydligen, och nån tysk kedja som expanderade i USA körde med samma koncept där, men där hade de speciell personal som direkt packade ner i påsar tror jag. De säger att det är för att vara mer effektiva vad gäller utrymmet i butiken, men det handlar såklart om att stressa upp kunderna och personalen.

Willys Nära, eller vad den nu heter, har ungefär likadant där jag bor. Det får plats ungefär en halv "papperskasse" med mat i vardera "facket", så det finns åtminstone möjlighet att packa i lugn och ro om man handlar lite...

Jag vill ha ostressade kassörskor, och gott om plats. Och så bojkottar jag alla nya såna där koncept att man själv ska registrera allt man köper.

Snart får man väl var tvungen att behålla kassakvittot också, så man är säker på att få komma ut ur butiken utan att anklagas för snatteri.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Rossi
          Inlägg 17-08-2005, 11:56
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (mulle @ 17-08-2005, 12:54)

Det ska du akta dig för, Rossi, det har så höga halter av salter att njurarna kan ta skada! Det är inte bra att dricka kontinuerligt!
          Mulle

Säger du det! Det var ju illa. Som tur är har vi bara handlat det vid ett par tillfällen. Annars håller vi oss till Coop Forums eget märke för 3,90 för 1,5 liter. Vet du om det är OK salthalt i den sorten? Jag dricker nämligen mycket av det.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          kristerh
          Inlägg 17-08-2005, 11:58
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Mulle

man dricker väl inte bara mineralvatten, vilken affär det än kommer ifrån wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Rossi
          Inlägg 17-08-2005, 12:28
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (kristerh @ 17-08-2005, 12:58)

Mulle

man dricker väl inte bara mineralvatten, vilken affär det än kommer ifrån wink.gif
          krister

Nej, såklart inte. Det var bara ett exempel Helge! smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          mulle
          Inlägg 17-08-2005, 12:31
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Rossi @ 17-08-2005, 12:56)

Mulle

Säger du det! Det var ju illa. Som tur är har vi bara handlat det vid ett par tillfällen. Annars håller vi oss till Coop Forums eget märke för 3,90 för 1,5 liter. Vet du om det är OK salthalt i den sorten? Jag dricker nämligen mycket av det.

Tyvärr så kan jag inte de svenska varumärkena. Men för att njurarna inte ska ansträngas ska du kolla att natriumhalten är under 2mg.
          Vi har ett som heter Vichy Noveau med en natriumhalt på 0,7, kanske det säljs hos er?
          Det finns mineralvatten med natriumhalter upp till 7 mg och det är rena saltbomberna.

Min källa är min bror som är professor i patologi och forskar i njurarnas funktion.(Han är skarpt kritisk till min konsumtion av saltlakrits men där har jag än så länge lyckats slå dövörat till... sleep.gif ...)
          Mulle

Citera
          kristerh
          Inlägg 17-08-2005, 12:31
          Länk hit: #27

Medlem

Hur halkade helge in i denna diskussionen huh.gif laugh.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          mulle
          Inlägg 17-08-2005, 12:34
          Länk hit: #28

Medlem

Och förresten så är Lidls Expressokaffe både billigt och jättegott och har dessutom vunnit första pris i en obunden tysk kvalitetstest...
          Mulle

Citera
          Rossi
          Inlägg 17-08-2005, 12:36
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (kristerh @ 17-08-2005, 13:31)
          Hur halkade helge in i denna diskussionen huh.gif laugh.gif
          krister

Kärt barn har många namn! laugh.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          LadyG
          Inlägg 17-08-2005, 12:39
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (andersen @ 17-08-2005, 10:30)
          CITAT (mayababy @ 17-08-2005, 10:22)
          sen kan man väl undra vad dom gjort med mjölken så att den håller så länge.......?

Den värms till 135-140°C i 2-4 sekunder och blir därmed hållbarare, vad man kan fråga sig är hur går det med vitaminerna?och hur nyttig blir den mjölken?

Glömde vanlig mjölk värms till 72 grader i 16 sekunder.

De tillsätter inget D-vitamin, vilket är jätteviktigt i mörka Sverige. Vi behöver d-vitamin i kosten eftersom vi får mindre sol häruppe. Utan det kan vi inte tillgodogöra oss kalcium och då drabbas vi av benskörhet.

Tack men nej tack. Jag har barn, de konsumerar stora mängder standardmjölk och det får vara bra med det. Barn behöver både fettet och vitaminerna i standardmjölk. Börja jämför arlas standardmjölk med lättmjölk och minimjölk så ser ni att standardmjölken innehåller mer av allt, även vitaminer.

Man måste nog dricka enorma mängder mjölk för att det ska spela någon roll vilken mjölksort man dricker, om man är orolig för vikten.

Då är nog läsken, bullarna, kakorna, glassen och godiset större bovar i det specifika dramat.

Jag håller mig till det jag känner till, och de butiker jag är van vid. Lidl och Willys ger jag inte mycket för efter att ha försökt handla där. De butiker jag besökt har varit stora, stressande och inte speciellt mycket billigare än min lokala Vi-butik där jag känner personalen och känner till utbudet.

Men åt var och en sitt.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          farbror B
          Inlägg 17-08-2005, 12:47
          Länk hit: #31

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

[B][COLOR=purple]
          Jag tycker vi skulle vara mer protektionistiska, dvs skydda det jordbruk vi har.

EU borde byggas om, så att alla i unionen främst använder sina lokala råvaror, för bästa miljötänkande.
          Allt det här skiten med att jag i Sverige ska kunna köpa billig mjölk från ett land 200 mil bort är ju idiotiskt!
          Jag spar ( inte tjänar förresten!!)en krona litern, men vad kostar utsläppen/liter? Lastbilar från bonden till mejeriet, paketen till central, central till ICA central, ICA-central till alla handlarna... några hundra mil extra.. är det bra?

Dessutom vill jag att mjölkbönderna i Sverige ska finnas kvar som yrkesgrupp och garant för fria kor, frisk luft, gröna ängar och kulturarv!!

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera
          AnitaO
          Inlägg 17-08-2005, 13:05
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Evgeni @ 17-08-2005, 12:39)
          mad.gif Du kan ju betala en och annan krona mer om du vill och kan.
          Men jag har faktiskt inte råd att tänka som du även om jag vill.
          Vi finns faktist, vi som inte har mer än sex tusen kronor i månaden
          som ska räcka till allt.Då är det faktiskt inte bara att handla på det sätt som man kanske skulle vilja wacko.gif

Så kan ju livet vara ibland, och det kan man ju inte rå för.
          Men om man har möjlighet att lägga upp den där extra kronan så tycker jag också att man ska göra det.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Tesa
          Inlägg 17-08-2005, 13:05
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Och jag är ju jättepartisk då eftersom jag är mjölkbonde...
          Skulle aldrig fall mig in att köpa tysk mjölk i Sverige...köper helst Arlas varor eftersom det är det mejeriet jag lämnar mjölk till och är medlem i...alltså är deras lönsamhet av stoooor vikt för mig...men jag handlar mejerivaror från andra svenska mejerier också...
          De varorna produceras med i sort sett samma krav och förutsättningar som Arlas...
          Att Arla inte ville sälja vår mjölk till Lidl är jag dem evigt tacksam för....Fy fasen för att ens bli förknippad med Lidl...det ger INTE goodwill precis..
          Däremot säljer Arla mjölk till andra med egna varumärken...
          Och man kan ju säga också i sammanhaget att det är ICA-Aaholdt (Holländsk multinationell varuhuskedja) som har strypgrepp på Arla och inte tvärtom...
          Som mjölkbonde kanske jag får 2.50 för en liter mjölk...skulle Arla höja i butiken med 50 öre skulle vi kanske få 10...och risken att konsumenterna väljer ett annat märke ökar...
          Jag är sååå less på att bara få sämre och sämre betalt för en produkt och ett jobb som det bara ställs mer och mer krav på samtidigt som det importeras friskt både kött och mjölk som inte alls är producerade med samma förutsättningar....

Glada djur som betar på pampas fraktas i flera dygn utan att rastas i ett betydligt hetare klimat än här....men det är fin biff det....fy faan...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 17-08-2005, 13:15
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Har ingen av lågprisaffärerna här nere på södra Öland men är ibland inne på Netto i Kalmar och köper mineralvatten. (står inget om salt alls på dom flaskorna, bara filtrerat vatten, kolsyra, cirtus/lime-essenser) som jag dricker mycket av. Handlar inte så mycket annat där, men har tänkt på just priserna på frukt och grönt. Det kan väl inte vara fel för barnfamiljer att köpa sånt på lågprisvaruhusen - det är ju 1/3 av priserna och bananerna är ju inte svenska på Coop heller. Och åtminstone gick det åt MYCKET frukt och grönt när mina barn var små - gör fortfarande när dom kommer hit.

Annars håller jag med kristerh, låt folk handla var dom vill och där deras ekonomi tillåter utan att fördöma. Både tjecker, tyskar och finnar överlever galant att äta och dricka sin egen tillverkade mat och dryck - och beträffande smaken så är den ju som bekant delad.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          kristerh
          Inlägg 17-08-2005, 13:17
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Tesa @ 17-08-2005, 14:05)
          köper helst Arlas varor eftersom det är det mejeriet jag lämnar mjölk till och är medlem i...alltså är deras lönsamhet av stoooor vikt för mig...
          Att Arla inte ville sälja vår mjölk till Lidl är jag dem evigt tacksam för....Fy fasen för att ens bli förknippad med Lidl...det ger INTE goodwill precis..

Har du handlat ofta på lidl eftersom du har så starka känslor mot dem wink.gif
          Arla är väl ett typexempel på stora jättar som ger bonden dåligt betalt, fast du får väl utdelning av dem eftersom du är delägare wink.gif unsure.gif
          jag tror att om vi hade ett flertal mellanstora uppköpare av mjölk o andra produkter så skulle bönderna få bättre betalt wink.gif en stor del av pengarna försvinner nog i div byråkrati i dessa jätteföretag,detsamma gäller scan mm
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          netaave
          Inlägg 17-08-2005, 13:22
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (mulle @ 17-08-2005, 13:31)
          CITAT (Rossi @ 17-08-2005, 12:56)

Mulle

Tyvärr så kan jag inte de svenska varumärkena. Men för att njurarna inte ska ansträngas ska du kolla att natriumhalten är under 2mg.
          Vi har ett som heter Vichy Noveau med en natriumhalt på 0,7, kanske det säljs hos er?
          Det finns mineralvatten med natriumhalter upp till 7 mg och det är rena saltbomberna.

Min källa är min bror som är professor i patologi och forskar i njurarnas funktion.(Han är skarpt kritisk till min konsumtion av saltlakrits men där har jag än så länge lyckats slå dövörat till... sleep.gif ...)
          Mulle

Jag dricker också mycket av Quelle mineralvatten som finns på Lidl, men varken på den flaskan eller på Vichy noveaus flaskor är natriumhalten utskrivet.
          Var har du fått de här uppgifterna ifrån?
          Kan man ta del av dom på nätet?
          Jag har kollat om det finns något på nätet om att njurproblemen skulle vara större i Tyskland än här men fallet verkar vara precis tvärt om.
          Om natriumhalterna i Tyskt mineralvatten är så farliga borde det ju inte vara så.

--------------------

Citera
          kristerh
          Inlägg 17-08-2005, 13:26
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (netaave @ 17-08-2005, 14:22)
          håller vi oss till Coop Forums eget märke för 3,90 för 1,5 liter. Vi har ett som heter Vichy Noveau med en natriumhalt på 0,7, kanske det säljs hos er?
          Jag dricker också mycket av Quelle mineralvatten som finns på Lidl, men varken på den flaskan eller på Vichy noveaus flaskor är natriumhalten utskrivet.

Det är nog samma kranvatten i de flesta flaskor, man kan ju undra hur stora källor det finns wink.gif och de verkar aldrig sina wink.gif unsure.gif biggrin.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          mulle
          Inlägg 17-08-2005, 13:32
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (netaave @ 17-08-2005, 14:22)

Det är lag hos oss att skriva ut halterna så det står på flaskan.
          Och alla dricker ju inte Lidls mineralvatten i Tyskland, de har också vatten med låga halter precis som vi.
          Det italienska mineralvattnet har generellt låg natriumhalt.
          Det är faktiskt ganska intressant då man börjar kolla..
          smile.gif
          Mulle

Citera
          liv
          Inlägg 17-08-2005, 13:38
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 6 074

tongue.gif Inte dricker jag mjölk , och handlar på Lidl det gör jag .

Har vi röstat in EUi Sverige skall vi väl ha några fördeler av det .
          Inte bara betala stora, sura medlems avgifter .
          För visst är det billigare på Lidl , och mycket gott som inte finns i våra Ica och Coop affärer .

Vi skall även få en Netto affär hit snart , jag ser framemot det med spänning.
          Danskarna har ju super goda ostar bl.a tongue.gif

Soliga hälsningar
          Liv

Citera
          Tesa
          Inlägg 17-08-2005, 13:40
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Svenska mejerier är medlemsföreningar...
          Det finns mellanstora uppköpare av våra varor...men eftersom det är så hård konkurrens utifrån så finns det inte utrymme för mer betalt till oss producenter heter det...
          Arla var mellanstora innan de gick ihop med MDfoods i danmark...hade de inte gjort det så hade vi förmodligen fått ännu sämre betalt eftersom Arla då inte haft den utländska marknad som de har idag...
          Sen är det väl inte snack om att finnarna lever väl av sin mjölk och sina ägg...men deras höns har det sämre än våra...
          Och tyskarna mår säkert bra av sin mjölk men deras kor har det inte lika bra som våra svenska...
          Och om vi skall ha våra öppna landskap och de jobb som jordbruket genererar kvar här så måste det finnas djur och bönder...och då måste nån köpa våra produkter...
          "Den gröna näringen" står för 10 % av BNP...men det är väl inget att bry sig om...det är ju bara bônnar...
          Och faktum är att vi producerar nåt som alla människor behöver...MAT...man kan inte överleva på tjänster eller äta mobiltelefoner....
          Fast ärligt talat så skiter jag snart i det här för jag orkar snart inte längre....men JAG kommer att köpa svensk mat så länge det går...sen får jag väl svälta eller fixa min egen...
          Och Lidl kan jag acceptera den dan de beter sig som folk...
          Inbillar ni er att Lidl pysslar med välgörenhet eller?
          Nä...det handlar snarare om att blunda riktigt hårt....för jag tror att varochen faktiskt VET men inte vill...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 18:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon