| |
|
  |
Tjeckisk mjölk på ICA |
|
|
|
|
17-08-2005, 22:15
|
Medlem
Antal inlägg: 270
Medlem nr: 6 074

|
CITAT (andersen @ 17-08-2005, 16:04) CITAT (liv @ 17-08-2005, 15:48)  :lol: :D Kan du förklara vad du menar med dina smilies,jag förstår inte vad du vill ha sakt med dom. Hejsann Birgit Med mina rolleys ville jag bara markera att jag till fullo håller med dig . Alltså jag är av samma åsiikt. Jag skulle ju ha skrivit det . var otydlig där . Ursäkta. Hi ,hi jag har varit bl .a. på Lidl och handlat , har 7 mil t.o. r. så det gäller att shoppa på. kram Liv
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2005, 22:33
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (birgitek @ 17-08-2005, 15:25) Och Tesa, Lidl säljer mest tyska och finska varor och jag tror inte att dom kvalitativt är sämre än svenska och jag tror inte heller att dom produceras under sämre villkor. Du säger att du VET, men jag undrar jag...... Jag tror att Lidl kan vara billigare p.g. a bättre organisation och färre mellanhänder och naturligtvis för att dom har ett begränsat sortiment. Birgit Ek Nu svarar jag fast du svarar till Tesa... Jag som har allergier i familjen VET att lidls billiga varor från bla. Tyskland är av sämre kvalitet. Läser innehållsförteckningar dagligen och har koll på vad som är vad. Att dryga ut krämer, glass mm.mm med ingredienser som inte bör finnas i dessa produkter gör knappast deras varor bra, bara billigare att tillverka. Jag har varit i Tyskland och handlat kvalitetsvaror också, så bara för att varan är tysk är den inte lika med dålig i mina ögon. Men lidls billiga varor är det dålig kvalite på. Sen har dom även bra varor, men när då prisskillnaden är ca 50öre billigare än på tex Maxi känns det onödigt att handla dessa varor där. Har inget emot att handla utländska varor så länge innehållsdeklarationen ser ut som det bör se ut. Gott folk, gör som ni vill, men jag vägrar att köpa glass och pålägg mm.mm med ingredienser som normalt inte bör finnas där.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 07:27
|

Medlem
Antal inlägg: 320
Medlem nr: 5 507

|
Vet inte om någon tagit upp det ,men låglaktosmjölk håller längre än vanlig mjölk, och är bara en aningens sötare för er som vill ha lång hållbarhet till matlagning OCH svenskt.kostar 11 kr litern, men dricker man det inte så är det helt ok pris.
--------------------
Blir gröna fingrar röda när man försöker få sin pelargon att bli köttätare?
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 08:26
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Pirum @ 17-08-2005, 18:18) Jag tycker inte om när det sätts "fuskvarumärken" på produkter. Tillverkar/processar Lidl mjölk? Nej. Då ska de inte heller ha sitt varumärke över hela produkten. Hur ska man som konsument kunna göra medvetna val om man inte vet något om produkten? Jag hatar alla "egna varumärken" såsom Godegården, Eldorado, Euroshopper, etc. Då handlar du inte på tex ikea heller, alla deras produkter tillverkas i låglöneländer och med stora feta bokstäver står det IKEA, och det är ju inte heller deras egen tillverkning  ska du bara köpa produkter som tillverkats av det företaget som står som tillverkare på paketet får du nog problem krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 08:38
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Ang fuskmärken. jag tycker åxå att det är dåligt förut så kunde jag bojkotta olika bolag, men det är svårt i dag, då du inte vet varifrån varorna kommer i från.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 08:54
|
Medlem
Antal inlägg: 63
Medlem nr: 6 267

|
fan skippa mjölken..
det är fan bara människan som fortsätter drick mjölk hela livet ut
medans andra däggdjur "om man så tycker att människan är ett däggdjur vilket jag inte tycker) men iallfall varelser slutar dricka mjölk i tidigt barn åldern.
plus om mjölken håller så länge är den full med konserveringsmedel.?
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 08:59
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Håller med Fiille, jag!  Det är många, många år sedan jag drack ett glas mjölk senast. Tror inte att jag hade fått ner det, faktiskt. Det var någon som sa att mjölk var till för barn och spädgrisar och det kanske inte är helt fel?
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 09:40
|
Medlem

|
CITAT (Rossi @ 18-08-2005, 09:59) Håller med Fiille, jag!  Det är många, många år sedan jag drack ett glas mjölk senast. jag dricker inte heller mjölk  bara till kaffet, men fil har jag till frukost. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
18-08-2005, 09:43
|
Gäster

|
CITAT (Rossi @ 18-08-2005, 09:59) . Det var någon som sa att mjölk var till för barn och spädgrisar och det kanske inte är helt fel?  Kalvar och spädbarn, har jag hört! Tycker att mjölk smakar vansinnigt illa, förutom i kaffe där måste jag ha en svätt. Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 10:01
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (kristerh @ 18-08-2005, 10:40) CITAT (Rossi @ 18-08-2005, 09:59) Håller med Fiille, jag! :) Det är många, många år sedan jag drack ett glas mjölk senast. jag dricker inte heller mjölk  bara till kaffet, men fil har jag till frukost. krister Mmm! Fil, yoghurt, smör och ost är smaskens!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 10:27
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Jag tillhör nog inte heller mjölkdrinkarnas skara. Främst därför att min mage inte tål mjäölk så bra men det har jag nog inte kommit på förrän i vuxen ålder.
Men det där om smaken på mjölk, där måste jag nog rätta en del av er.
Mjölk som behandlas fösämras i smaken. Ju äldre mjölken blir (pga förbättrad hållbarhet) desto sämre blir smaken.
Mjölk som är god, vilket få utav oss förunnas är opastöriserad mjölk direkt från bonden. Risgrynsgröt med opastöriserad mjölk är rena delikatessen.
Sedan så är det fettet som är smakbärare. Vanlig standardmjölk smakar mera än lättmjölk eller för den delen skummjölk.
H-mjölk skulle jag för egen del inte kunna få ner annat än till kaffet.
Varför är det då här. Jo mjölken hämtas varannan dag hos bonden av kostnadskäl. Innan den är förpackad och klar utkörd till butik så närmar sig åldern fjorton dagar.
Sedan är det fem dagar bäst föredatum på det. En lättmjölk hemkörd direkt i obruten kylkedja håller sig i kylskåpet utan att bli dålig ganska länge. Fjorton dagar efter bäst föredatum är inte ovanlig utan att mjölken surnar. Men den är blåaktig och har inte den goda smaken längre.
Man kan undra vad man förlorar allmänt att inte ha färska livsmedel. Färsk fisk är ju en delikatess medan frusna fiskblock mera kan kallas näringsintag.
Och långa tranposter kors och tvärs av mjälk gör att varan förlorar ännu mera.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 10:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 435
Medlem nr: 5 307

|
CITAT (netaave @ 17-08-2005, 11:39) Vill ni ha lång hållbarhet på mjölken så köp svensk minimjölk, ju mindre fett i mjölken ju längre håller den. Vet iofs inte hur den är att dricka eftersom jag inte dricker mjölk men i kaffet är den helt ok. Är du säker på det??!! För jag har för mig att det är längre hållbarhet på standardmjölken, eftersom den inte gått igenom så många processer som lågkalorimjölk. T ex under rötmånadstider sägs det att standardmjölk har mycket bättre hållbarhet än mjölk med lägre fetthalt...Rätta mig om jag har fel. Hälsn AnnA
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 10:38
|
Medlem
Antal inlägg: 381
Medlem nr: 4 843

|
Ni pratar om de "fräscha" grönsakerna... Ingen som ens Funderat över hur mycket besprutning ni får ier med dem? Särskilt på ett forum som detta borde väl folk tänka till? De där grönsakerna är fräscha i flera månader... Sunt värre?!?!
Sen måste jag säga att i Lidel butikerna häromkring är det ingen som vill jobba... bara massa strul hela tiden...
--------------------
www.guppys.se Svenska GuppySällskapet Forum-Nybörjarinfo-Genetik
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 10:44
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
CITAT (AnnammA @ 18-08-2005, 11:37) CITAT (netaave @ 17-08-2005, 11:39) Vill ni ha lång hållbarhet på mjölken så köp svensk minimjölk, ju mindre fett i mjölken ju längre håller den. Vet iofs inte hur den är att dricka eftersom jag inte dricker mjölk men i kaffet är den helt ok. Är du säker på det??!! För jag har för mig att det är längre hållbarhet på standardmjölken, eftersom den inte gått igenom så många processer som lågkalorimjölk. T ex under rötmånadstider sägs det att standardmjölk har mycket bättre hållbarhet än mjölk med lägre fetthalt...Rätta mig om jag har fel. Hälsn AnnA Mjölk med lägre fetthalt surnar inte, den ruttnar under en ganska lång tid. Det är inte säkert att man upptäcker den processen i början.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 10:59
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
CITAT (mollys_matte @ 18-08-2005, 11:38) Ni pratar om de "fräscha" grönsakerna... Ingen som ens Funderat över hur mycket besprutning ni får ier med dem? Särskilt på ett forum som detta borde väl folk tänka till? De där grönsakerna är fräscha i flera månader... Sunt värre?!?!
Sen måste jag säga att i Lidel butikerna häromkring är det ingen som vill jobba... bara massa strul hela tiden... Det är ingen större risk med bekämpningsmedel på grönsakerna och frukterna på Lidl än vad det är på ICA om man köper vanliga grönsaker och inte KRAV. Det är ex. ingen skillnad att köpa turkiska körsbär på Lidl eller att köpa turkiska körsbär på ICA. Vi svenskar har en ganska stark övertro på att vi är bäst i världen på att odla utan gifter etc. men många andra länder är minst lika bra ibland även bättre, tyskland ex. var långt före oss med att sopsortera och liknande. De andra EU-länderna får för det mesta inte använda någe värre gifter än de de svenska odlarna + de måste också respektera karenstider så att ev. bekämpningsmedel försvunnit från växterna så när man säljer grönsakerna ska det inte finnas några rester på dem. Det tas hela tiden stickprover både på svenska och utländska grönsaker och frukter för att kolla att de håller sig inom de gränsvärden som finns. Och det händer att vissa partier stoppas och det är då inte bara utländska produkter som stoppas. Här på Lidl verkar de ansträlla folk som nog ingen annan skulle anställa och det är då inte för att de är otrevliga eller dåliga utan att svenskan kan vara dålig ibland ex. sjutton åtta var det en av kassörskorna som sade till mig och det betydde då 178kr men det är väl bra att folk som inte kan så bra svenska får chans att komma ut och öva på den svenskan de har istället för att sitta hemma.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 11:00
|
Medlem

|
CITAT (mollys_matte @ 18-08-2005, 11:38) Ni pratar om de "fräscha" grönsakerna... Ingen som ens Funderat över hur mycket besprutning ni får ier med dem? Särskilt på ett forum som detta borde väl folk tänka till? De där grönsakerna är fräscha i flera månader... Sunt värre?!?! Det är nog precis lika mycket besprutning på de grönsaker man säljer på ica eller konsum eller någon annan butik, med undantag av kunsums "gröna" obesprutade grönsaker  och fräscha i månader vet jag inget om, lidls grönsaker o frukt blir lika fort gamla som de andra, den kanske känns frächare pga av att den kommer snabbare ut i butiken eftersom de inte vandrar genom en massa grossister innan den kommer till butik, och kanske att personalen rensar bort gammalt o håller rent. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 11:04
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (kristerh @ 18-08-2005, 09:26) CITAT (Pirum @ 17-08-2005, 18:18) Jag tycker inte om när det sätts "fuskvarumärken" på produkter. Då handlar du inte på tex ikea heller, alla deras produkter tillverkas i låglöneländer och med stora feta bokstäver står det IKEA, och det är ju inte heller deras egen tillverkning  Hähä, ja, ibland måste man ju bryta mot sina egna "regler"  När det gäller IKEA finns det ju inga konkurrenter som är bättre, man får väl snickra möblerna själv i sådana fall (vilket jag funderat på). Men IKEA har åtminstone en helt annan koll än någon som "bara" säljer en produkt. Samma med exempelvis elektronikprodukter, de är ofta "legotillverkade" nånstans, men utvecklade och designade av ett "riktigt" företag. Finns väl noterbara undantag såklart, Jens of Sweden och konsumentelektronik går ju alltmer åt att vara tillverkade av någon anonym och sen bara försedd med olika etiketter beroende på i vilket land de ska säljas. Vill dessutom minnas att exempelvis TDK inte längre tillverkar VHS-band, det har de överlåtit på andra. Vilket märks på kvaliteten, TDKs band har blivit märkbart sämre på senare år. När det gäller just mat, där ursprunget ofta spelar större roll än när det gäller plåtprodukter och skräp, så är dessa "egna varumärken" ofta gjort för att dölja ursprunget och pressa priserna. Pressa priserna är väl inte fel, men som konsument kan man inte se när en vara plötsligt tillverkas av en annan producent. Något man trott producerats i Sverige kanske helt plötsligt tillverkas i Tyskland. Jag vill se "tillverkat av" på förpackningarna, inte "tillverkat för TZ Köplager HB". Ja, jag kanske är lite fånig...men som liten parvel har jag traumatiska minnen av när min mor i en budget-butik köpte "Herrgårdsost" som smakade väldigt dåligt. Visade sig att det inte alls var en "Herrgårdsost", utan någon dansk avart. Sen dess har jag aldrig köpt en ost som inte varit märkt med både tillverkare och ursprung
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 11:06
|

Gäster
Antal inlägg: 1 824
Medlem nr: 5 152

|
jag tycker vi kan importera billiga politiker ifrån Tjeckien istället. Kanske vi kan få nån billigare än Göran persson.
Språket? Jamen, när förstod senast en politiker vad svenska folket säjer ändå?
--------------------
kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =) 
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 11:16
|
Medlem

|
CITAT (farbror B @ 18-08-2005, 12:06) Kanske vi kan få nån billigare än Göran persson.
Språket? Jamen, när förstod senast en politiker vad svenska folket säjer ändå?[/color][/b] Så rätt  men kan man hitta någon "billigare" än persson han är ju jättedryg krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2005, 13:00
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Jag vill bara klargöra ett par saker... Jag säger inte att jag VET...utan att jag tror att folk VET..i allmänhet... Och ICA är inte svenskt...ICA är en del av ICA/Aaholdt holländsk jättekedja.. F.ö så orkar jag inte hålla på och dividera för jag vet att ni inte vill ändra er...fast jag är ganska så säker på att ni också VET innerst inne...om man går till botten av det hela... Jag tänker inte handla på Lidl iallafall.....DET tänker inte jag ändra på...för pengar är bara nåt nödvändigt för mig...de har inget egenvärde så om jag kan köpa mervärde för dem så gör jag det hellre än håller stenhårt i dem...och jag är verkligen inte rik...pengamässigt.. Och en liten fundering bara... Om svenskar inte gynnar Sverige och dess värden och värderingar som öppna landskap och god djurhållning...vem skall göra det då???? Det är faktiskt kris i bondekåren...och den som en gång lagt av brukar inte börja igen...så det är hög tid att fundera på vad som är viktigt....innan det är för sent.. Känner mig lite utrotningshotad faktiskt... ....och försöker sätta punkt här....för jag är så j-a less på hela den här skiten... Ät vad fasen ni vill men kom inte och gnäll över att granskogen skymmer utsikten sen...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|