Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är läkare ÄNGLAR?, -Nej.....!!!!!
          AvalonC
          Inlägg 18-08-2005, 22:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 291
          Medlem nr: 5 121

Jag har svårt att sova, därför äter jag sömntabletter sedan 2 år och 8 månader tillbaks.
          (Läkarna har inte "orkat" se efter vad som är min diagnos och därför inte kunnat hjälpa mig.)

Den 8/8 träffade jag en läkare och fick ett nytt sömnmedel eftersom mitt gamla inte hjälper mig längre, om jag inte tar 3-4 tabletter, och ibland hjälper inte ens det.
          Men det nya sömnmedlet, Imovane, hade ingen effekt.

Så jag ringer upp den läkaren, men hon har patient så jag lämnar ett meddelande till sekreterarnen om att hon ska ringa upp mig för att jag inte kan sova. Detta var på måndagen. (hon fick meddelandet)
          På torsdagen så har läkaren fortfarande inte hört av sig så jag ringer upp henne igen... Men då är hon ledig torsdagar och fredagar.
          PLUS att hon har semester i ytterligare 2 veckor efter det...

Jaha vad gör jag då????

Jag frågar efter en annan läkare, men de har ingen annan förrän på TORSDAG nästa vecka... Och så länge kan jag inte vara utan att sova.

Så jag fick vända mig till psykakuten.

Jag är laktosintolerant. De sömntabletterna som jag har nu funkar enbart om jag dricker ett glas mjölk och överdoserar rejält.
          Men som sagt är jag allergisk mot mjölk, får uppsväld mage och riktigt "härligt" magknip så att jag inte kan stå eller sitta. Plus får rejäla psykoser av tabletterna när jag blandar dem med mjölk.

Då vill akutläkaren att jag ska fortsätta att dricka mjölk eftersom det "VERKAR FUNKA" för mig att sova istället för att testa något annat sömnmedel. Att jag måste ta 3 tabletter mer än vad som man får, verkade han inte bry sig om...

(Mer än att han säger att "det är inte bra så får du inte göra" men hur i HELVETE ska jag kunna sova i så fall??? Hade det varit så enkelt att jag bara behövde dra ner på tabletterna så hade jag väl inte sökt hjälp???)

Då blev jag så JÄVLA ARG att jag sa till honom att jag ville ha det inskrivet i min jorunal att "han som LÄKARE hade bett mig att överdosera mina tabletter och fortsätta dricka mjök trost att jag får psykoser av det."
          Då ändrade han sig och skrev ut ett nytt sömnmedel som jag ska testa...

MEN VA FAN...
          jag mår redan jävligt dåligt, jag går inte till läkaren för att jag tycker det är kul att sitta i väntrum 3 timmar ....
          Och ska man behöva sitta och skälla ut sin läkare för att de ska göra sitt jobb???
          Det kanske är svårt för honom att hjälpa mig på lång sikt, men hans JOBB är att hjälpa mig genom natten och närmsta timmarna... DET ÄR HANS JOBB!!!!

:wait: :wait: :wait: :wait: :wait:

--------------------
          Marleen: -----> Black_lady17@hotmail.com

user posted image

Citera
          3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (20 - 39)
          Ophelia
          Inlägg 19-08-2005, 22:27
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Ja om du behandlas för borderline så är du knappast hos en familjeläkare. Fast behandling med antidepressiva är ju inte helt åt skogen utifrån diagnosen. SSRI-preparat har jag hört i kombination med psykoterapi upplevs positivt bland borderlinepatienter. Men det kan ju vara beroende på vad för symptom DU uppvisar i din sjukdom. Om du har fått den diagnosen förstår jag lättare symptomen till psykos.

KBT = Kognitiv beteendeterapi. Som samtalsbehandling finns även andra former av betreendeterapi som kan fungera i samband med farmakologisk behandling. Finns en terapiform som kallas för DBT som är framtagen med inriktining på bl a borderline.

Jag vet inte om du testat men det finns en borderlineenhet på Karolinska i Stockholm som kanske kan hjälpa dig med tips om hur du kan gå vidare eller vad du kan kräva av dina behandlande läkare.

Det är överhuvudtaget jätteviktigt med egen träning coh planering när man mår dåligt. Att försöka hitta ett liv i tillvaron. Träna, träffa folk och kanske för din del lära sig avslappningsteknik (även om det inte kan få dig att somna så kanske den ändå reducerar en del besvär) och gå på massage.

Tycker inte det är speciellt konstigt att du upplever det du gör gällande din sömnmedicin. Om du tidigare gått på benzo-preparat kan du ha utvecklat tolerans mot det och därför kräver högre dos. Det "lustiga" med benzo är att de kan ge abstinenssymptom med bl a sömnlöshet som ett av dem. Vad åt du innan du bytte?

Citera
          Ophelia
          Inlägg 19-08-2005, 22:31
          Länk hit: #22

Medlem

CITAT (zaaritha @ 19-08-2005, 23:18)
          Men--ge er! Om man mår psykiskt illa--då hjälper det väl inte med motion??!!

Till viss del gör det faktiskt det. Med motion menas att kunna komma ut och röra på sig genom promenader m.m.

Citera
          Reserv
          Inlägg 19-08-2005, 22:34
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Ophelia @ 19-08-2005, 23:31)
          CITAT (zaaritha @ 19-08-2005, 23:18)
          Men--ge er! Om man mår psykiskt illa--då hjälper det väl inte med motion??!!

Till viss del gör det faktiskt det. Med motion menas att kunna komma ut och röra på sig genom promenader m.m.

Ja, inte tusan finns det några psykpatienter som blitt bättre genom att stänga sig inne i alla fall. Även om det skulle förvärra psykosen så en liten promenad per dag som man gör lite längre efter hand kan bara förbättra läget, inte tvärtom huh.gif

Citera
          Ophelia
          Inlägg 19-08-2005, 22:43
          Länk hit: #24

Medlem

Det är ju ditt val till viss del om du vill vara inlagd (om du inte blir inlagd genom LPT för LVM är nog inte aktuellt för dig). Det finns lixom en viss anledning om man blir inlagd och man blir övervakad, du förstår säkert varför. Personalen, varjefall på psykosavdelningen i Västerås, är minst vårdare i sin utbildning och de ska kunna prata med människor. Där finns även sjuksköterskor och läkare.

Jag undrar vad egentligen vill du ska hända med dig? Jag förstår att du vill sova och din medicin inte hjälper men vad vill du egentligen, vill du mer än att kunna sova?

Citera
          zaaritha
          Inlägg 19-08-2005, 22:51
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Så bra att ni vet hur det ska vara!! Jag går 5 km/dag med Tessi! Ska jag alltså må bättre --psykiskt--av det??

Citera
          Reserv
          Inlägg 19-08-2005, 22:53
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (zaaritha @ 19-08-2005, 23:51)
          Så bra att ni vet hur det ska vara!! Jag går 5 km/dag med Tessi! Ska jag alltså må bättre --psykiskt--av det??

Jag vill inte va´ofin, men mår du sämre? unsure.gif huh.gif

Citera
          zaaritha
          Inlägg 19-08-2005, 22:55
          Länk hit: #27

Medlem

Ja--inte fan mår jag bättre!!

Citera
          Reserv
          Inlägg 19-08-2005, 23:02
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (zaaritha @ 19-08-2005, 23:55)
          Ja--inte fan mår jag bättre!!

Hur vet du det? Du går juh 5 km varje dag, hur vet du hur du skulle mått om du bara suttit inne? wink.gif

Vad jag vill ha sagt är bara det att grannen som är trafikskadad mår fysiskt sämre av att gå långa promenader, då hennes opererade knän smärtar ofantligt mycket och kräver smärtstillande efter promenaderna. Men psykiskt mår hon mycket bättre av att promenera i naturen än att sitta instängd utan att få den friska luften och att röra på sig lite grann. Hon tycker t.o.m. att den psykiska känslan överväger smärtan i knäna. Inte sagt att det gäller alla, men flertalet funkar det så för. huh.gif

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 19-08-2005, 23:04
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Jösses flicka lilla - hoppas du får den hjälp du vill ha och behöver snart så du får känna på att "må bra"!!!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Berit
          Inlägg 19-08-2005, 23:07
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 863
          Medlem nr: 305

Jag vet inte hur många timmar du sover per natt AvalonC . Men jag kan tala om för dig att jag inte har sovit mer än 4 timmar per natt i minst 30 år.
          Det känns inte bra.
          Nej, okey, men jag fungerar. Jag är livrädd för tabletter.
          Jag tror att du är ganska ung, så var rädd om dig
          wub.gif

--------------------

Citera
          Ophelia
          Inlägg 19-08-2005, 23:10
          Länk hit: #31

Medlem

Jag har för en tid sedan genomgått en ganska stor livskris. Såhär i efterhand kan jag ju se att den var såpass stor att jag nog inte riktigt fattade vad som hände. Med en livskris följer även symptom som passar in på diagnosen depression. Jag har dels med hjälp av mina erfarenheter, min utbildning samt med min terapeut rett ut en hel del OCH att komma ut och motionera (promenader), vara ute med vänner, umgås, lära sig slappna av och försöka skaffa sig en vettig tillvaro faktiskt förbättrar situationen och gör att man kan lättare kan fortsätta gå vidare. Nu hade jag även gett mig fan på att jag skulle fortsätta arbeta även om jag i efterhand borde ha gjort på ett annat sätt.

Att röra på sig är aldrig fel. Att sitta inne kan vara helt ödesdigert. Träna kan man göra på många olika sätt.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 19-08-2005, 23:19
          Länk hit: #32

Medlem

Jag har gjort bådadera! Suttit inne o "hukat" o gått långa turer med Tessi!
          Mår lika förbannat dåligt--ändå.

Citera
          Fenja
          Inlägg 19-08-2005, 23:21
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Ophelia @ 20-08-2005, 00:10)
          Jag har för en tid sedan genomgått en ganska stor livskris. Såhär i efterhand kan jag ju se att den var såpass stor att jag nog inte riktigt fattade vad som hände. Med en livskris följer även symptom som passar in på diagnosen depression. Jag har dels med hjälp av mina erfarenheter, min utbildning samt med min terapeut rett ut en hel del OCH att komma ut och motionera (promenader), vara ute med vänner, umgås, lära sig slappna av och försöka skaffa sig en vettig tillvaro faktiskt förbättrar situationen och gör att man kan lättare kan fortsätta gå vidare. Nu hade jag även gett mig fan på att jag skulle fortsätta arbeta även om jag i efterhand borde ha gjort på ett annat sätt.

Att röra på sig är aldrig fel. Att sitta inne kan vara helt ödesdigert. Träna kan man göra på många olika sätt.

Du har en poäng här Ophelia, om än inte hela lösningen. Ofta är just bristen på energi i sig ett stort problem i sig och genom att "anstränga" sig lite så bygger man upp den och får en verklig uppfattning "om vad man klarar av".
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Ophelia
          Inlägg 19-08-2005, 23:21
          Länk hit: #34

Medlem

Så det har inte känts bättre när du varit ute och gått. Fått vara ute i naturen?

Citera
          zaaritha
          Inlägg 19-08-2005, 23:23
          Länk hit: #35

Medlem

Menar du mej? Nej--jag mår dåligt även på hundpromenaderna!

Citera
          Ophelia
          Inlägg 19-08-2005, 23:29
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Fenja @ 20-08-2005, 00:21)
          CITAT (Ophelia @ 20-08-2005, 00:10)

Du har en poäng här Ophelia, om än inte hela lösningen. Ofta är just bristen på energi i sig ett stort problem i sig och genom att "anstränga" sig lite så bygger man upp den och får en verklig uppfattning "om vad man klarar av".
          Mvh
          Fenja

Givetvis är inte motion lösningen. Men tillsammans med att kunna få prata om problemet/problemen och att vara aktiv samt att man själv är beredd och är motiverad till att hitta tillbaka. Jag har personligen inte medicinerat även om jag har/haft sömnproblem och "downs". Det har varit mitt eget val även om jag vet att en del känslor hade varit lättare att "rida ut".

Genom aktivitet och motivationen har jag själv tagit ansvar för att förbättra mitt eget välbefinnande och återhämtning. Jag planerar arbete och fritid så det finns plats för återhämtning vilket gör att jag aldrig kan komma och säga till mig själv att jag inte orkar med ditten eller datten. Finns inte den sjukvård som kan besluta om att jag ska bli bra om inte jag själv är med på noterna. Jag kan säga att jag är/har varit riktigt "deep down in shit".

Citera
          Fenja
          Inlägg 19-08-2005, 23:29
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Ophelia @ 20-08-2005, 00:21)
          Så det har inte känts bättre när du varit ute och gått. Fått vara ute i naturen?

JO Ophelia! Jag menar att du har RÄTT, men att det kanske kan finnas andra variabler inblandade som gör att det fordras mer än en fysisk uppryckning. Jag avsåg att påpeka att du har RÄTT i att det funkar så också...

Zaaritha, jag tänkte INTE på dig. Eller att förringa de problem du har.

Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          zaaritha
          Inlägg 19-08-2005, 23:34
          Länk hit: #38

Medlem

Jag mår lika dåligt ute i skogen--som i trädgården--eller; inomhus! Man kan inte stänga av!!

Citera
          Ophelia
          Inlägg 19-08-2005, 23:35
          Länk hit: #39

Medlem

Vad är problemet om jag får fråga? Går du och får hjälp?

Citera
          zaaritha
          Inlägg 19-08-2005, 23:36
          Länk hit: #40

Medlem

Menar du mej; så går jag i terapi!

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 11:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon