|
Hej igen!
Efter att idogt ha gått in för att utrota lössen, med fingrar och dränkning, blev tillslut vardagen övermäktig. Orkade och hann inte helt enkelt. Jag blev tvungen att slänga 3 kryddväxter. Klämningen verkade ge resultat för jag hittade tillslut inga fler...
Men.... nu när vi kom tillbaka från en veckas sitaminuten-resa till Bulgarien, var en blomma fullkoligt överhopad av löss! Äckligt! Dock var de små, små så min klämning hade i alla fall gjort lite nytta. Så idag har jag gjort såpsprit och sprutat, sprutat, sprutatm samt de blommor som kunde dränkas i handfatet har fått ligga där i vattenbad med såpsprit i. Jag har även tvättat fönsterbräda + fönstret. Såpspriten försökte min kille få tag på hos Apoteket, men expediten sa att något sådant hade de aldrig haft...! Så jag blandade min egen av vatten, grönsåpa och Tenol (hade ingen rödsprit hemma) Får se om blommorna klarar av Tenolen.
Imorgon ska jag köpa Provado och om några dagar upprepar jag spraybehandlingen. Jag ska försöka uppdatera tråden eftersom. Kanske kan det hjälpa någon annan.
Av någon anledning så har persiljan (!) klarat sig och även min oxalis och ev. min fikus (liten, ca 3 dm hög). Även min blomma som heter Annas blomstervagga (tror jag) verkar ha klarat sig.
I Bulgarien hade de för övrigt spikklubbor och änglatrumpeter som växte som perenner. Man blir lite avundsjuk....
Erika - på krigsstigen
--------------------
|