Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jakt, bra, dåligt eller onödigt?
          Zarah P
          Inlägg 04-09-2005, 20:38
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 177
          Medlem nr: 6 191

CITAT (Reserv @ 04-09-2005, 21:11)
          Jag har jättemycket synpunkter och åsikter..................jäklar.........tyvärr det finns bara vit text kvar, kanske tur det.

*fniss*

Ta inte illa upp, nu, någon!
          Jag tyckte bara att det var så festligt uttryckt!

--------------------
          "Det är roligare att vara glad!"
          /Alexander Hoffman

Citera
          Reserv
          Inlägg 04-09-2005, 20:41
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Festligt? Näe, här försöker man sig på ett diplomatiskt svar, jag övar juh för att bli en snällare männska.

Citera
          kvalite
          Inlägg 04-09-2005, 20:43
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 6 455

För låg nivå på disskusionen från alla parter och frågan hör inte hemma på detta forum som jag och många tycker är det bästa som finns där man kan gå in och få seriösa svar på frågor som man har. Tyckande finns det andra forum för.

Citera
          Reserv
          Inlägg 04-09-2005, 20:53
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Ber om ursäkt om jag sänkte den än mera då, men jag ansåg att den inte kunde sänkas så mycket lägre ändå. Förlåt, inte meningen.

Citera
          Zarah P
          Inlägg 04-09-2005, 20:56
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Reserv @ 04-09-2005, 21:41)
          Festligt? Näe, här försöker man sig på ett diplomatiskt svar, jag övar juh för att bli en snällare männska.

Du var minsann både diplomatisk och rolig! Det är inte alla som kan kombinera båda delarna. smile.gif

--------------------
          /Alexander Hoffman

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-09-2005, 21:17
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (kvalite @ 04-09-2005, 21:43)
          För låg nivå på disskusionen från alla parter och frågan hör inte hemma på detta forum som jag och många tycker är det bästa som finns där man kan gå in och få seriösa svar på frågor som man har. Tyckande finns det andra forum för.

I småprat blir det oftast väldigt låg nivå på argumenten, det är bara att anpassa sig. tongue.gif

Tillägg: Att anpassa sig till småpratsnivån här också var meningen med ovanstående. Det blev lite fel.

Beklagar Azeman, jag förstår inte hur du tänker. Ibland inte heller hur du skriver men det är ett mindre problem. Du har dock fel när du generaliserar och säger att djuren lider när dom jagas. Ett fåtal kanske men inte dom flesta.

Visst blir många fler människor bitna av hundar än av andra rovdjur, hunden är ju ett rovdjur, men vänta bara hur det skulle se ut om rovdjuren ute i skogen fick föröka sig fritt. Dom nuvarande bestånden är försvinnande små i jämförelse.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Zarah P
          Inlägg 04-09-2005, 21:26
          Länk hit: #47

Medlem

"Svenskt uppslagsord
          forum forumet (eller forum) forum (eller fora) forumen subst.
          ställe där något diskuteras"

Precis som här! Visst är det väl skönt, ändå, att inte alla tycker likadant?
          Då hade ju inga forum kunnat existera! Vad tråkigt det vore, utan odla!

Vem är det, nu igen, som har en så himla bra signatur?
          Att "alla får tycka som de vill - men de som inte tycker det, får inte tycka det"?
          Bra är den, i alla fall!

smile.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          /Alexander Hoffman

Citera
          JonasQ
          Inlägg 04-09-2005, 21:29
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 3 435

Mycket har blivit sagt redan men...

Jag äter gärna/uppskattar vilt/jakt i alla dess former, både för smaken, för regleringen, och för miljökonsekvenserna som en del av ett självhushåll.

En stor del av de köttprodukter vi har i butikerna är producerade under förskräckliga förhållanden och innehåller allt från antibiotoka till gud vet vad... De djur som föds upp industriellt matas även med spanmål som kunde mättat otaliga munnar globalt sett. Den älg som gått i skogen är uppfödd på resurser som annars inte skulle utnyttjats.

Naturligtvis är det ett problem för samhället att folk dör varje år i olyckor med älgar för att inte tala om vilket problem det är för de drabbade individerna. Därför är det naturligt med en viss avskjutning. Att döda för nöjes skull enbart är någonting för mig otänkbart.

När man pratar om jakt är det sällan man nämner fiske i samma diskussion. Är det inte synd om fiskarna? Är de lägre stående varelser än t.e.x säl och inte känner av/förstår smärta? Om man följer den etiska linjen borde ju alla djur/liv vara lika mycket värda, eller? Tyvärr fokuseras oftast debatten på "söta" djur.

Mycket bra har gjorts för att djur i fångenskap ska få det drägligare och det är viktigt. Men vissa beslut kan man ifrågasätta. T.e.x. beslutet att farmnäringen ska avskaffas. Minskar efterfrågan på päls då? Nä, knappast. Istället flyttas produktionen till låglöneländer där lagen är nästintill obefintlig i djurrättsfrågor. Produktionen blir globalt sett den samma men vi slipper se problemet.

Detta är alltid frågor som brukar leda till heta debatter och det är bra. Alla har rätt till åsikter och ska få uttrycka dem. Men som poängterats tidigare kan man ju ändå fösöka vara snälla med varandra

wub.gif

Citera
          Zarah P
          Inlägg 04-09-2005, 21:51
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (JonasQ @ 04-09-2005, 22:29)
          Mycket har blivit sagt redan men...

Jag äter gärna/uppskattar vilt/jakt i alla dess former, både för smaken, för regleringen, och för miljökonsekvenserna som en del av ett självhushåll.

En stor del av de köttprodukter vi har i butikerna är producerade under förskräckliga förhållanden och innehåller allt från antibiotoka till gud vet vad... De djur som föds upp industriellt matas även med spanmål som kunde mättat otaliga munnar globalt sett. Den älg som gått i skogen är uppfödd på resurser som annars inte skulle utnyttjats.

Naturligtvis är det ett problem för samhället att folk dör varje år i olyckor med älgar för att inte tala om vilket problem det är för de drabbade individerna. Därför är det naturligt med en viss avskjutning. Att döda för nöjes skull enbart är någonting för mig otänkbart.

När man pratar om jakt är det sällan man nämner fiske i samma diskussion. Är det inte synd om fiskarna? Är de lägre stående varelser än t.e.x säl och inte känner av/förstår smärta? Om man följer den etiska linjen borde ju alla djur/liv vara lika mycket värda, eller? Tyvärr fokuseras oftast debatten på "söta" djur.

Mycket bra har gjorts för att djur i fångenskap ska få det drägligare och det är viktigt. Men vissa beslut kan man ifrågasätta. T.e.x. beslutet att farmnäringen ska avskaffas. Minskar efterfrågan på päls då? Nä, knappast. Istället flyttas produktionen till låglöneländer där lagen är nästintill obefintlig i djurrättsfrågor. Produktionen blir globalt sett den samma men vi slipper se problemet.

Detta är alltid frågor som brukar leda till heta debatter och det är bra. Alla har rätt till åsikter och ska få uttrycka dem. Men som poängterats tidigare kan man ju ändå fösöka vara snälla med varandra

wub.gif

Klockrent inlägg! smile.gif

--------------------
          /Alexander Hoffman

Citera
          shiva
          Inlägg 05-09-2005, 21:57
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 218
          Medlem nr: 5 434

CITAT (kvalite @ 04-09-2005, 21:43)

Och varför "tyckte Du till" om nivån var så låg?? Tycker Du att nivån är högre nu när Du sagt ditt!

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 06-09-2005, 09:58
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Jag förstår inte att man kan äta kött över huvud taget. Slutade äta kött helt och hållet ett par år efter att jag fattade vad det var för något jag åt.....

Om jag ska behöva argumentera för jakt eller köttindustri, måste jag nog ändå göra det för jakten. De djuren får iallafall leva ett fritt liv, tills det är dags. Stressen blir inte heller så hög för dem, som för djur som är uppfödda för att slaktas.
          Men det är för jävligt att jägarna inte ser det som sitt ansvar att vara skickliga på det de gör. Ofta skadeskjuts djuren och får lida länge. En sup ingår ofta..... jävligt oproffsigt!! Som om det skulle gå bättre då mad.gif ....
          Sen avskyr jag jägare som säger att de gör det "för att hålla nere älgstammen". Skulle respektera dem mer om de sa som det var istället....

Måste tillägga ett OBS! Tycker, ialla sina former: jakt, slakt och mord att det är fel att döda.....

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Betty
          Inlägg 06-09-2005, 10:31
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Egentligen borde jag låta bli men jag kan inte hålla mig...

Om alla människor på jorden skulle bli vegetarianer så skulle de stackars djuren bli utan mat och svälta ihjäl. rolleyes.gif

Det är faktiskt seriöst uträknat på vetenskaplig väg - minns tyvärr inte vad programmet hette (såg det på Discovery häromkvällen).

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 06-09-2005, 11:48
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Om alla människor skulle bli så medvetna om djurens väl skulle vi väl kanppast låta dem svälta ihjäl? Naturligtvis skulle det ju inte gå att ha lika många kossor, grisar och dyl som idag. Men, var det någonsin meningen att jorden skulle hålla så mycket av dessa djur som finns idag?
          Om man stegvis minskade köttindustrin, så skulle man ju även få se till att sluta avla.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Pirum
          Inlägg 06-09-2005, 11:50
          Länk hit: #54

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Pust, lång tråd, men ofta intressant smile.gif

Jag är själv inte jägare, men menar att eftersom vi lever i ett kulturlandskap, där människan skapat en mängd "onaturliga" miljöer för djuren, så är det ett måste med jakt.

Det är inte bara bristen på stora rovdjur (dvs, varg främst) som skapat den enorma ökningen av rådjur och älg, det är främst skogs- och jordbruket som står bakom ökningen. Vi har en "onaturligt" stor stam av rådjur och älg. Så stor att det i praktiken inte går att begränsa den med fler vargar. Begränsningen måste istället bli att ta bort deras mat, så att de svälter ihjäl i större omfattning, eller vänta på att sjukdomar decimerar antalet. Eller att skjuta dem vid jakt, något jag tycker verkar minst plågsamt, och dessutom nyttigast för oss människor.

Man kan argumentera för att folk bör äta mindre kött, även om man själv inte är vegan. Och man kan såklart hävda att djurindustrin är plågsam, och själv ändå äta kött. Men vilda djur plågas mindre av människan än vad tamdjur gör.

Jag tycker vi bör utöka jakttiden på rådjur (kid, kanske bockar) och uppmuntra mer jakt även på älg i vissa områden. Samt naturligtvis vildsvin, som det redan idag är ganska generösa regler för, men där har jägarna inte hunnit med.

För att kasta mer eld in i diskussionen så vill jag även att vildkatter bör skjutas i större omfattning än idag.

--------------------
          zon2.5

Citera
          noora
          Inlägg 06-09-2005, 12:28
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (Azeman @ 02-09-2005, 18:54)
          Om vi måste äta djur så kan vi äta det vi har tagit fram, ex Kossor och grisar! sleep.gif

Det skulle jag kunna gå med på om det var så att kossorna och grisarna fick ett lika fint liv innan sin död som älgarna och rådjuren som skjutits i skogen. Jag käkar hellre ett djur som skuttat glatt runt i skogen än en ko som har stått i ett bås hela sitt liv.

Jag känner en kille som bara djur han själv (eller någon i hans närhet) har skjutit själv i skogen. Det är det naturliga sättet att få tag på kött. Att stänga in hundratals grisar i ett hus och mata dem med kraftfoder så att de växer fort är inte naturligt. Att jaga för skojs skull är heller inte naturligt. Man jagar för att få mat, och det man skjuter äter man upp. Då är det inte meningslöst.

Om du tycker att jakt är mord ska jag berätta för dig vad som har hänt med fläskfilén innan den hamnade på Ica: jo, det var en glad (eller egentligen nog en ganska stressad och ledsen) liten gris som skuttade (eller snarare knuffades) runt i godan ro (nja), mumsande på sitt kraftfoder. Sedan kom nån och "mördade" den och styckade den i små bitar, som skeppades runt halva Sverige (eller från Danmark) för att till slut hamna på Ica och på din tallrik.

För övrigt är inte ett första inlägg i stil med "Vad tycker ni om jakt? Jag tycker att det är skit!" något upplägg för en bra diskussion. Det är bara provocerande och garanterar att du får många väldigt negativa svar. Du kallar svaren omogna, men ditt första inlägg var långt ifrån sakligt.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Zarah P
          Inlägg 06-09-2005, 12:32
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (noora @ 06-09-2005, 13:28)
          CITAT (Azeman @ 02-09-2005, 18:54)
          Om vi måste äta djur så kan vi äta det vi har tagit fram, ex Kossor och grisar!  -_-

Det skulle jag kunna gå med på om det var så att kossorna och grisarna fick ett lika fint liv innan sin död som älgarna och rådjuren som skjutits i skogen. Jag käkar hellre ett djur som skuttat glatt runt i skogen än en ko som har stått i ett bås hela sitt liv.

Jag känner en kille som bara djur han själv (eller någon i hans närhet) har skjutit själv i skogen. Det är det naturliga sättet att få tag på kött. Att stänga in hundratals grisar i ett hus och mata dem med kraftfoder så att de växer fort är inte naturligt. Att jaga för skojs skull är heller inte naturligt. Man jagar för att få mat, och det man skjuter äter man upp. Då är det inte meningslöst.

Om du tycker att jakt är mord ska jag berätta för dig vad som har hänt med fläskfilén innan den hamnade på Ica: jo, det var en glad (eller egentligen nog en ganska stressad och ledsen) liten gris som skuttade (eller snarare knuffades) runt i godan ro (nja), mumsande på sitt kraftfoder. Sedan kom nån och "mördade" den och styckade den i små bitar, som skeppades runt halva Sverige (eller från Danmark) för att till slut hamna på Ica och på din tallrik.

För övrigt är inte ett första inlägg i stil med "Vad tycker ni om jakt? Jag tycker att det är skit!" något upplägg för en bra diskussion. Det är bara provocerande och garanterar att du får många väldigt negativa svar. Du kallar svaren omogna, men ditt första inlägg var långt ifrån sakligt.

Amen to that.

En av mina bästa kompisar är som din kompis - men hon äter även djur som hon själv fött upp på sin gård. Hon säger att hon då VET att grisen mått bra, varit frisk, haft roligt och fått mycket kel - till skillnad från den frysta sorten från Ica/Konsum.

En annan sak som fascinerar mig är den skrämmande vanliga vanföreställningen att jägare ofta skadeskjuter djur utan att göra något åt saken, samt att de super på pass. Varifrån KOMMER den idén, egentligen?
          Det är en mycket otäck tanke, men som tur är, är den också felaktig.

--------------------
          /Alexander Hoffman

Citera
          mulle
          Inlägg 06-09-2005, 12:58
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Vi äter också våra egna djur, lamm och ankor.
          Mulle

Citera
          pejori
          Inlägg 06-09-2005, 13:08
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (mulle @ 06-09-2005, 13:58)
          Mulle

GOTT smile.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Zarah P
          Inlägg 06-09-2005, 13:10
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (mulle @ 06-09-2005, 13:58)
          Mulle

Det är nog min dröm... Att ha en gård, och ha ett självhushåll, så långt det går... Det skulle jag trivas med! smile.gif

--------------------
          /Alexander Hoffman

Citera
          Tropeden
          Inlägg 06-09-2005, 13:58
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 188
          Medlem nr: 6 050

Jag äter både vilt och kött från köttdisken, men helst griskött för det är godast. Men har svårt för vapen, klarar inte ens att se ett jaktvapen utan att må illa. Det har sina orsaker varför det är så. Har ingen som helst förakt mot jägare och tycker att det är bra med skyddsjakt. Däremot har jag svårt för nöjesjakt som faktiskt förekommer. Och min kompis jägaren har lärt sig att inte prata om sina vapen och sin jakt med mig.

Skulle heller aldrig klara att att föda upp ett djur och sedan äta upp det. Växte upp i närheten av en liten bondgård med lite grisar som jag var en riktig kompis med. Åt skinka till jul varje år från denna gård tills min pappa råkade en gång på skämt säga att nu åt vi upp din bästis. Sen dess åt jag inte griskött förutom de gånger jag visste att den var köpt i affären. Dubbelmoraliskt? Javisst. Men så funkar det för mig. Hellre kött jag inte vet hur det haft det på bordet än en glad gris som jag kelat med.

--------------------
          Argumentera aldrig med idioter, de drar ner dig till sin nivå och vinner där på erfarenhet!

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 16:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon