Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22
Nästan alllt utom basilika och rosmarin. I år har jag fuskat och köpt våra kryddor från livsmedelsaffären, gôrfina. De får stå kvar i vinter i zinkbaljan, persilja kan man skörda nästan hela året.
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Kryddörter tillhör de få växter jag köper på höstrea. De flesta tar sig om man sätter dem dränerat, dvs upphöjt (i pallkrage t ex), sandblandat till 50% och sluttande (pallkrage på sniskan t ex).
Många timjansorter och andra vedartade kryddörter som sätts i en pallkrage som blir som en bassäng när höstregnen kommer klarar sig inte.
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Jag har inhandlat 20 pallkragar för övervintring av kryddörter. För att timjan och annat ska kunna klara sig har jag ställt pallkragarna sluttande och blandat kogödseln med ca 50% grov sand. Jorden i kragarna är konvex, dvs de är fyllda med god råge så att de inte ska bli badkar som samlar en massa höstregnvatten.
Medlem
Antal inlägg: 301
Medlem nr: 5 048
Jag har inga pallkragar (än) men väl en timjanbuske som planterades av de som köpte huset. Den står på uteplatsen mot en södervägg, nedklämd mellan väggen och stenläggningen. Torrt och väldränerat, men den frodas på denna plats.