Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > svagväxande grundstam
          Cilla
          Inlägg 15-09-2005, 20:43
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Sven, tack för goda argument för svagväxande grundstammar!

Jag vill säga att jag för kronträd och små trädgårdar tycker att svagväxande underlag är superba. Det jag argumenterar för är att inte enbart använda svagväxande grundstammar för spaljéer, häckar mm som man ändå beskär rejält från början. Särskilt inte för zon 3 och uppåt.

Höjdmässigt behöver det inte vara någon skillnad på fröstamsspaljéer och svagväxande. Båda beskär man ju från början. Däremot blir en fröstams stam i en spaljé mycket grövre och stabilare än en svagväxande dito.

Om anlagen i fröstammarna: Riktigt, man vet inte hur de blir. Men ofta blir de mycket starka, och tillväxttakten gör också att de klarar angrepp väl. Min egen erfarenhet är att fröstamssådder ganska tidigt visar åtminstone tillväxttakten. Gallrar man bort de svagväxande har man iallafall ett underlag som det är rejäl tillväxt i. Och tillväxt är ju iallafall bra mot angrepp på grenverk och blad.

Ett som man inte heller kan veta anlagsmässigt är ju åldern. Men att fröstammar kan bli flera hundra år och svagväxande inte ens blir 50 vet man ju.

Skorv har jag tolkat mer som sortberoende och i utvecklingen av sorterna, men kanske finns samband mellan grundstam och skorv också som jag inte vet om?

Kräfta däremot tror jag liksom du är grundstamspåverkad. Min erfarenhet är att med samma kräftbenägna sort på fröstam och A2 så klarar sig fröstamsträdet bättre. Hur det är med kräfta och svagväxande grundstammar har jag inte sett några resultat av. Här kan säkert du bidra med en hel del så småningom!

--------------------

Citera
          Stefan N
          Inlägg 15-09-2005, 21:06
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 249

Hej!

Det finns en ny svagväxande grundstam för päron som heter Pyrodwarf. Det är mikroförökad och framtagen i Tyskland. Finns att köpa i Sverige. Vi har använt den i vår utbildning här på SLU Alnarp. Blir mycket intressant att följa utvecklingen på den.

Stefan N.

Citera
          Johan.S
          Inlägg 16-09-2005, 06:06
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 2 322

CITAT (Sven Karlsson @ 15-09-2005, 13:18)
          ...slippa stegar, svår olycksfallsrisk, Hanterbara från markplan vid sjukdom? Insektsangrepp? Regn och hagel genom att dra fiberduk eller genomskinlig plast över. Lätt att sätta ut frost bevattning vid blomningen och enligt vissa TRÄDKONSULENTER för att hålla borta små fröknar av rönnbärmal och äpplevecklarna eftersom de inte tycker om blöta fötter eller få fukt på fukt sina fina vingar.
          Lätt att plocka frukten. Och troligen biligare och mindre arbetskador utan plockpinne med påse 4-10 meter upp i fröstammen.

Sven argumenterar starkt för sin sak, jag respekterar den och förstår de flesta av argumenten.
          Ändå kan jag inte hålla med, då jag föredrar "riktiga" fruktträd framför fruktbuskar.
          Så som de der ut i fruktodlingarna vill man inte de skall se ut hemma, för mig har trädet också kvaliteer som träd.

När det gäller lågväxande träd finns även negativa aspekter. Om det lågväxande trädet får utbredd krona blir det svårt att gå under.
          De flesta har gräsmatta under träden, vilken de klipper oftare än själva träden. Har sett exempel på hur man sågar bort de nedersta krongrenarna för att komma åt med gräsklipparen, varvid det återstående fruktträdet ser ut som en tratt. sad.gif

Citera
          Cinafina
          Inlägg 16-09-2005, 13:02
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 5 528

Riktigt så illa som fruktbuskar behöver det ju inte alls bli, enligt trädgårdsmästaren jag beställde mitt päronträd av häromdagen blir det 3-5 meter högt vilket jag tycker låter alldeles lagom, jag vet inte vad det är för grundstam. Bigarråträdet är på Gisela eller vad det heter och blir väl kanske något lägre.
          MEN jag har ju inte ens planterat det än så hur det blir i slutändan återstår att se! /Cina

Citera
          Johan.S
          Inlägg 16-09-2005, 16:55
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 2 322

biggrin.gif
          Förlåt... -När det gäller päronträd förstår jag mycket väl att många vill ha dem lägre, när jag skrev "fruktbuskar" tänkte jag närmast på äppelträd.

Fast... -Jag erkänner att fullt utvuxna päronträd är... -Ståtliga. wub.gif

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-09-2005, 17:39
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Har man utrymme är det underbart att ha fruktträd som man kan hänga hängmatta i, klättra i, få skugga av osv. Men det är bra att man redan från början har klart för sig att de flesta äppel-, päron- och körsbärsträd man köper i handeln är gjorda för att bli stora. Kring 8-10 meter höga och lika breda vill de bli, och man kan med beskärning göra dem lite mindre. Men inte när de en gång blivit stora, ialalfall inte utan att skära in en massa problem i träden.

Därför välkomnar jag verkligen att fler och fler ber sina plantskolor att ta in träd som står på svagväxande underlag. Kronträd, med stam och krona alltså. Då kan man få kronträd som blir så små som man vill ha dem utan att göra beskärningsvåld på dem. Träden mår bättre och är mer uppskattade av sina ägare.

Däremot tycker jag man kan ta sig en funderare ytterligare om man bor i zon 3 och uppåt och vill sätta en fruktspaljé, göra frukthäck mm. Traditionellt rekommenderar då plantskolorna svagväxande underlag, men kanske är de inte de bästa. Åtinstone ska man känna till nackdelarna; behöver stöd, lever kortare mm.

--------------------

Citera
          Malus
          Inlägg 29-11-2011, 11:04
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 19 461

Är det någon som har mer erfarenheter kring grundstammen 'Pyrodwarf'? Det låter intressant med ytterligare någon svagväxande grundstam för päron.

Någon som har erfarenhet av det som nämns i denna tråd med risken men monokultur att det en vacker dag dyker upp ett virus som riktar in sig på till exempel A2 - den dagen kommer vi att ha problem. Någon som har något färskt exempel på liknande sjukdomsangrepp på monokultur?

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 00:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon