Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag tycker synd om alla, småbarnsföräldrar av idag
          Magdis
          Inlägg 17-09-2005, 09:43
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Evgeni @ 17-09-2005, 10:33)
          Hoppas verkligen inte att ni tror att jag
          tycker att det var bättre förr.För så är det defenitivt
          inte.Jag skrev att det finns/fanns saker som var bättre förr.
          Och det blir ju lite skillnad det wub.gif /Evgeni

Nej man behöver ju absolut inte tycka att allt var bättre förr bara för att man tar upp något som man tycker var det!

Jag tänker så här, att den materiella standarden har ju självklart förbättrats. Det jag dock brukar fundera på det är att nuförtiden är det så många småbarnsföräldrar som tycker att livet inte ska förändras alls när de får barn. De ska fortsätta som förut, de ska festa, resa och jobba samtidigt som de känner kraven att ge sina barn ALLT. Det måste vara aktiviteter och händelser hela tiden och på samma gång ska man förverkliga sig själv också! Bråttom bråttom och det går inte att vänta ett par år tills barnen blivit större och det faktiskt börjar gå att hinna med mer saker.

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 17-09-2005, 10:16
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

Vi har ändrat på vårt liv, jag var ute och spelade varenda helg och gick i diverse musikgrejer innan Linus kom. Men festa och härja var aldrig nåt som drog. Om vi inte jobbar, hur ska vi överleva? Aldrig soc och bidrag.

Är det då bättre att ligga och pressa på gym för att allt ska bli som innan graviditet och ingen amning för då för man häng tuttar?

Förr gömdes mycket undan och det kommer nu istället fram. Förr låstes nästan alla psykfall in på de stora menatlsjukhusen, idag bor s.a.s integrerade i samhället.

Det bästa av förr och nu skulle vara bästa medicin.

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          Gillan
          Inlägg 17-09-2005, 10:21
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (lilla mamma @ 17-09-2005, 11:16)
          Vi har ändrat på vårt liv, jag var ute och spelade varenda helg och gick i diverse musikgrejer innan Linus kom. Men festa och härja var aldrig nåt som drog. Om vi inte jobbar, hur ska vi överleva? Aldrig soc och bidrag.

Är det då bättre att ligga och pressa på gym för att allt ska bli som innan graviditet och ingen amning för då för man häng tuttar?

Förr gömdes mycket undan och det kommer nu istället fram. Förr låstes nästan alla psykfall in på de stora menatlsjukhusen, idag bor s.a.s integrerade i samhället.

Bra sagt lilla mamma.
          Och du! KLart jag är värmlännig tongue.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Magdis
          Inlägg 17-09-2005, 10:31
          Länk hit: #44

Medlem

Ja jag har väl inte skrivit nånstans att just du inte ändrat på ditt liv? Jag skrev att väldigt många tycker att inget ska förändras...de sätter till och med en stolthet i att säga att de lever precis som förut.

Angående träning så går jag på gym 2 ggr i veckan för att inte rygg och axlar ska rasa ihop totalt igen som de gjort efter mina arbetsskador. Ammade min dotter gjorde jag tills hon var 3 år och mina tuttar ser ut precis som förut.

Jag förstod inte riktigt hur du menade med psykfallen, tycker du det är positivt eller negativt att de är integrerade i samhället nu? Visserligen kan man väl säga att de gömdes undan förut men frågan är om de inte hade det bättre när de blev omhändertagna och fick mat och husrum. Nuförtiden ligger de ute på gatorna och värmer sig med droger och hugger ner folk med kniv lite då och då.

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 17-09-2005, 10:40
          Länk hit: #45

Medlem

Klart att integration är bra, men vissa individer klarar ej av att sköta sig själv, mediciner och social kontakt osv.
          Vissa SKA INTE leva i samhället och de ska inte heller skrivas ut från rättspsyk, som ett skydd för sig själv och för samhället

Nej, jag tog det inte så, jag ville bara visa hur allt kan ändras. Visa mammor blir så extremt mycket mammor så en annan får mindervärdeskomplex

Jag ammade mina till 2 resp 2,5 års ålder, och på mig syns det men vad fasen, det är bara gubben som spejar i mörkret ändå wub.gif

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 17-09-2005, 10:44
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Är det då bättre att ligga och pressa på gym för att allt ska bli som innan graviditet
          och ingen amning för då för man häng tuttar?

Amning ger inga hängtuttar (en myt) och
          på gym går man för att bli stark i ryggen och i kroppen
          för att orka med barn och jobb - och inte få värk (som är så vanligt).

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Magdis
          Inlägg 17-09-2005, 11:01
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Hannele @ 17-09-2005, 11:44)
          Amning ger inga hängtuttar (en myt) och
          på gym går man för att bli stark i ryggen och i kroppen
          för att orka med barn och jobb - och inte få värk (som är så vanligt).

Precis mina tankar! Jag tror att det är själva graviditeten och hormonförändringarna som kan ge vissa spår på kroppen, men inte amningen i sig. Och att gå och träna och undvika att bli en SVBK som jag är på god väg att bli tongue.gif är enbart en välgärning mot mitt barn.

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 17-09-2005, 11:34
          Länk hit: #48

Medlem

SVBK, det jag menade är inte den hälsouppehållande delen av gymliv utan tvånget att bli smal och perfekt.

Hormoner, hormoner alltid dessa eländes hormoner. PMS häxan sitter här vid datorn. Kan faktiskt hålla med er, men bröstvävnaden svullnar ju till vid och av efter att amningen (inte av barnet) är slut. Vissa ärver ju utseeendet tydligen.

Nu ska jag ut och städa i trädgården, det enda som jag tycker är riktigt roligt just nu

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 17-09-2005, 11:45
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (lilla mamma @ 17-09-2005, 12:34)
          SVBK, det jag menade är inte den hälsouppehållande delen av gymliv utan tvånget att bli smal och perfekt.

Hormoner, hormoner alltid dessa eländes hormoner. PMS häxan sitter här vid datorn. Kan faktiskt hålla med er, men bröstvävnaden svullnar ju till vid och av efter att amningen (inte av barnet) är slut. Vissa ärver ju utseeendet tydligen.

Nu ska jag ut och städa i trädgården, det enda som jag tycker är riktigt roligt just nu

Jag förstår vad du menar...det finns många som strävar efter en perfekt kropp, inte bara de som fött barn. DET är ju en sak som bara verkar bli värre och värre, utseendefixeringen vet snart inga gränser mad.gif

jomen brösten sväller ju upp redan under graviditeten. Att jag klarade mig så pass bra tror jag beror mycket på att jag var smal före graviditeten och blev lika smal efter den. Hade jag lagt på mig mycket fett och fått väldigt mycket större bröst så hade de säkert skrumpnat ihop värre.

Ja det är ett elände med hormoner...själv brukar jag få ett fasansfullt PMS-humör ibland och kan bli rosenrasande bara någon tilltalar mig.
          Kram på dig i PMS-dimman!

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 17-09-2005, 13:06
          Länk hit: #50

Medlem

Snyft- grinar av pms" Ibland kan det bli så fel så man skrattar åt det laugh.gif

--------------------

Citera
          vilda-tomten
          Inlägg 17-09-2005, 15:15
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 5 181

Visst finns det en massa krav på föräldrar idag, vare sig det är omgivningens eller deras egna krav men jag undrar också om det var så mycket bättre "förr"? Egentligen är det väl bara "hemmafrugenerationen" som haft mammor som haft tid att bara vara mammor och pappor som haft tid att vara pappor (i den mån pappor intresserade sig för att vara pappor när de kom hem från jobbet)?

--------------------
          Humor är en hjärtats blomning, kvickheten en frukt av förståndet.
          Erich Limpach

Citera
          Latmask
          Inlägg 17-09-2005, 16:38
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem nr: 5 267

Jag var barn på 70-talet och har pratat med min mamma lite om sånt här och som det ser ut för min del är den största skillnaden att den äldre generationen av i dag klagar så ofantligt mycket mer på småbarnsföräldrar än det gjordes förr.

Mamma och hennes systrar upplevde sällan att folk kritiserade hur de tog hand om sina barn, medan det är sånt som jag och mina föräldravänner får höra hela tiden jämt och ständigt. Antingen har man för mycket på dem eller för lite på dem, antingen ska man amma på stört barnet skriker eller så ska man inte amma någonstans där folk kan se en, antingen ska man vara hemma så mycket som möjligt eller så ska man vara ute bland folk och röra på sig så barnen vänker sig vid det, antingen ska man bära barnet hela tiden för att ge det trygghet eller så ska man inte göra det för då blir de bortskämda, antingen ska man amma tills de är tre eller inte längre än ett halvår. Jadi jadi ja...

Man blir alldeles matt. För mig som småbarnsförälder är det den absolut största stressen av allt. Att alla hela tiden ska lägga sig i saker som de inte har att göra med! Skulle jag slippa alla besserwissrar som hela tiden kommer med motsatta oönskade råd skulle stressen minska mycket.

Ni andra som var mammor för 20-30 år sen, lade sig alla i vad ni gjorde hela tiden och kom med sura kommentarer om obetydliga saker?

I mitt fall kan jag gå på stan med sonen en dag och nån kommer fram och känner på hans fötter och säger käckt "oj, oj, jag tror pojken är kall" och en kvart senare kommer nån och muttrar surt "måste folk ha så mycket kläder på sina barn..."

Jag tycker sånt är höjden av ohyfs.

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 17-09-2005, 16:41
          Länk hit: #53

Medlem

Lade sig mödrar i allt lika mycket då som nu?

--------------------

Citera
          Latmask
          Inlägg 17-09-2005, 16:42
          Länk hit: #54

Medlem

lilla mamma - är ditt inlägg en fråga till mig, för i så fall förstår jag inte vad du menar.

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:

Citera
          Hannele
          Inlägg 17-09-2005, 16:58
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Latmask @ 17-09-2005, 17:38)
          Ni andra som var mammor för 20-30 år sen, lade sig alla i vad ni gjorde hela tiden
          och kom med sura kommentarer om obetydliga saker?

En del av släkten hade mycket åsikter om, hur min mor uppfostrade sina barn.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 17-09-2005, 17:12
          Länk hit: #56

Medlem

Nej nej nej.
          Det var som en sorts spin off på din fråga.

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 17-09-2005, 17:19
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Jag var småbarnsmamma på 60-talet, 70-talet och 80-talet och ändå har jag aldrig någonsin varit med om att folk kommit och "petat" på barnen och påpekat om kalla eller varma fötter mm. Inte heller har andra talat om för mig hur jag ska sköta barnen.
          Däremot... om jag frågat om råd eller bett om hjälp så har jag fått det.

Likadant är det med barnbarnen... det är inte jag som är förälder... alltså ska jag inte komma med pekpinnar... skulle aldrig falla mig in att ifrågasätta föräldrarnas förmåga att ta hand om sina barn.
          Däremot så hjälper jag till och ger råd när de ber om det.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 17-09-2005, 18:02
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Apropå om det var bättre förr så kom jag ihåg denna visa.
          Klicka på "Melodin i midiformat" och sjung me´ biggrin.gif

Dagens visa.

Citera
          ninnisky
          Inlägg 17-09-2005, 18:05
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

CITAT (Felix matte @ 17-09-2005, 18:19)
          Jag var småbarnsmamma på 60-talet, 70-talet och 80-talet och ändå har jag aldrig någonsin varit med om att folk kommit och "petat" på barnen och påpekat om kalla eller varma fötter mm. Inte heller har andra talat om för mig hur jag ska sköta barnen.
          Däremot... om jag frågat om råd eller bett om hjälp så har jag fått det.

Likadant är det med barnbarnen... det är inte jag som är förälder... alltså ska jag inte komma med pekpinnar... skulle aldrig falla mig in att ifrågasätta föräldrarnas förmåga att ta hand om sina barn.
          Däremot så hjälper jag till och ger råd när de ber om det.

Småbarnförälder på 60- och 70- talet och instämmmer fullt och fast med dig, Felix matte wub.gif wub.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Latmask
          Inlägg 17-09-2005, 20:40
          Länk hit: #60

Medlem

Det är ju så man önskar att det var nu också, att man får råd om man ber om dem, inte titt som tätt, både framställda som "goda råd" och kritik...

Jag stöter titt som tätt på människor som haft ett eller två barn för trettio år sedan och därför har alla svar på hand om hur min son bör skötas och gärna påpekar att jag gör fel för de vet bäst. sad.gif

--------------------
          Murphys lag:

Murphys femte lag:

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 10:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon